تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۰۲۳۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت:

فروش ۷۲ شرکت معدنی ایران به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: فروش ۷۲ شرکت معدنی و صنایع معدنی کشور اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم در حالی به‌دست آمده که ریاست جمهوری با مدیریت اقتصاد کلان ایران، بر ارتقای قابلیت‌های حوزه بازار سرمایه تاکید دارند.
فروش ۷۲ شرکت معدنی ایران به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور روز پنجشنبه در آیین افتتاح چهار طرح شرکت ملی صنایع مس ایران در خاتون آباد شهربابک با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری افزود: روز گذشته آخرین وضعیت مارکت در بازار سرمایه سه میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شد و سهم معدن و صنایع معدنی به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی اظهار داشت: فولاد مبارکه با ۲۱۳ هزار میلیارد تومان و شرکت مس با ۱۴۸ هزار میلیارد تومان به ترتیب دومین و سومین شرکت بزرگ بازار سرمایه کشور هستند و پس از آن شرکت‌های شستا و گل‌گهر و چادرملو قرار دارند که سهم بالای آن در بازار نشان‌دهنده قدرت این بخش در اقتصاد است.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو از سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت مبارکه، سه هزار میلیارد تومان شرکت مس و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان چادرملو را افزایش دادیم.

غریب پور ادامه داد: امسال پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گل‌گهر، شرکت مس و مبارکه هرکدام ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید تعریف می‌کنند که آن را افزایش سرمایه خواهیم داد.

وی افزود: از سال قبل تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه حاصل از سود شرکت‌ها را در خود شرکت‌ها با ظرفیت استان‌ها سرمایه‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به توسعه اکتشافات معدنی در کشور بیان داشت: شرکت مس از سود سهام خود توانسته پروژه‌های جدیدی اجرا کند و بهترین راه در این حوزه افزایش سهام و سرمایه شرکت‌های بزرگ در بورس است که در قالب سیاست‌های وزارت صمت اجرا می‌شود.

 

توسعه معادن کشور با توجه ویژه ریاست جمهوری محقق شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنایع معدنی و مس حاکی از توجه ویژه و اعمال نظر ریاست جمهوری به این بخش مهم اقتصاد کشور دارد.

غریب پور ادامه داد: معدن و صنایع معدنی و نفت به عنوان محصولات طبیعی در دنیا هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند که صنایع معدنی ۲۸ درصد از این میزان را به خود اختصاص داده و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) دنیا نیز مربوط به حوزه نفت، معدن و صنایع معدنی است.

وی افزود: نقش معدن و صنایع معدنی بر تولید ناخالص داخلی ایران به ۲۶ میلیارد دلار می رسد و این رقمی بزرگ نسبت به GDP کشور محسوب می‌شود و حاکی از اهمیت سهم معدن و صنایع معدنی بر اقتصاد ایران دارد.

غریب پور با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز صادرات بیش از ۹ میلیارد دلاری را در این بخش عنوان کردند تصریح کرد: این امر حاکی از سهم بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصدی معدن و صنایع معدنی بر صادرات غیرنفتی کشور است.

 

افتتاح طرح‌های مس شهربابک جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارند

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: امروز در مس چهار هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شد که اولین پروژه کارخانه کنستانتره مس بود و این پروژه‌ها ۲ جنبه زیست محیطی و اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت ذوب مس با افتتاح این طرح‌ها از ۸۰ هزار به ۱۲۰ هزار تن افزایش یافته و کارخانه اسید نیز So۲ کوره‌ها را به اسید سولفوریک تبدیل می‌کند و مصرف سوخت فسیلی کوره‌ها را به حداقل ممکن می‌رساند و همچنین انبار کنستانتره مس خاتون‌آباد مانع آلایندگی محیط زیست می‌شود.

غریب‌پور با اشاره به نکته افتخارآفرین در پروژه‌های صنایع ملی مس ایران در خاتون‌آباد شهربابک تاکید کرد: با وجود اینکه عرضه‌کننده دانش فنی از پروژه خارج شد  همکاران ما در شرکت ملی مس که بر اساس زمان بندی ۹ ماهه تعریف شده بود ظرف مدت پنج ماه این طرح را به مرحله بهره‌برداری رساندند و ۴۰ درصد بومی‌سازی کردند. 

وی افزود: طرح‌ها با کیفیت و سرعت مطلوب توسط دانش بومی اجرا می شود که اتفاقی مهم و با ارزش است و امروز ۲۵۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح شده است.

 

مس ایران رتبه ۱۲ تولید را در دنیا به‌دست آورد

داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: در خصوص مس امروز در تولیدات ذوب مس در جهان ۱۶ میلیون تن تولید داریم و رتبه ۶ آسیا و ۱۲ جهان را داریم و این مهم باوجود همه تحریم‌ها رقم خورده است.

 اسماعیلی با تاکید بر اینکه ایران به صورت واقعی در تولید مس، کنسانتره و کاتد رکوردی را ثبت کرده‌ گفت: برنامه ریزی ما بر اساس رسیدن به انتهای زنجیره تولید تعریف شده و آخرین محصولات تولیدی را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات مس اکنون به ۲ برابر گذشته رسیده ادامه داد: ۵۰ درصد از اسید تولیدی در کرمان می‌تواند صادرات شود و هرچه پیش برویم برای صنایع کشاورزی و واحدهای تولیدی روی مصرف اسید افزایش خواهد یافت.

عناوین برگزیده