تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۰۲۷۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد حق انسداد حساب واحد‌های تولیدی را ندارند

می متالز - معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنانچه واحد تولیدی به بانک بدهی دارد بانک‌ها حق انسداد حساب، ممنوعیت از صدور دسته چک یا ممنوع‌الخروج کردن مدیر آن واحد تولیدی را ندارند.
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد حق انسداد حساب واحد‌های تولیدی را ندارند

به گزارش می متالز، دارا فرامرزی در یاسوج اظهار داشت: بر‌اساس بخشنامه‌ای که 6 مهر 98، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کشور ابلاغ کرد باید از صدور احکام قضایی جهت توقیف و ضبط ماشین‌آلات و مواد اولیه‌ای که منتج به تعطیلی کارخانه‌جات می‌شود خودداری شده و اگر حکمی برای فروش اموال صادر شده نیز متوقف شود.

وی افزود: بخشنامه‌ای هم اخیرا معاون دادستان کل کشور مبنی بر عدم صدور احکام اجرایی نسبت به وثایق خارج از طرح ابلاغ و با استناد به ماده 780 قانون مدنی تاکید کرده که چنانچه خود طرح در رهن تسهیلات باشد و خود طرح جوابگوی بدهی متقاضی به بانک باشد بانک نمی‌تواند علیه وثایق اجراییه صادر کند و باید اولویت صدور اجراییه، خود محل اجرای طرح باشد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عدم الزام سپردن وثیقه ملکی خارج از طرح به بانک‌ها و موسسات مالی از دیگر موارد مطرح در این بخشنامه است و سپردن وثیقه ملکی به رضایت تسهیلات‌گیرنده منوط شده است، بنابراین الزامی نیست که حتما وثیقه خارج از ملک در رهن بانک قرار گیرد.

فرامرزی عنوان کرد: همچنین چنانچه واحد تولیدی بدهی به بانک دارد بانک‌ها حق انسداد حساب، ممنوعیت از صدور دسته چک یا ممنوع‌الخروج کردن مدیر آن واحد تولیدی را ندارند.

وی بیان کرد: ‌عدم مراجعه مستقیم به ضامنین از دیگر مواردی است که بانک‌ها باید رعایت کنند و تا زمانی که محل اجرای طرح جوابگوی بدهی واحد تولیدی است بانک‌های عامل نمی‌توانند به ضامنین مراجعه کنند، اقدامات تامینی علیه ضامنین انجام دهند یا روی چک و سفته و این قبیل موارد اقدام اجرایی انجام دهند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در رابطه با مواردی که به بانک‌ها ابلاغ شده است، ضرورت و الزامات قانونی برای اجرا وجود دارد، ابراز کرد: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد باید اجرای موارد مطرح‌شده را در دستور کار قرار دهند.

فرامرزی گفت: صنعت‌گران و تولیدکنندگان استان باید از این موارد قانونی آگاه بوده تا در صورت انجام اقداماتی بر خلاف بخشنامه‌ها و موارد قانونی از سوی بانک‌ها، بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند.

عناوین برگزیده