تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۲۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۱۰۲۸۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران شامخ فروردین 99 را 28.68 واحد اعلام کرد

امیدواری فعالان اقتصادی به آتیه اقتصاد پساکرونا

می متالز - هفتمین دوره انتشار شامخ کل اقتصاد از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با سقوط سنگین این شاخص همراه بوده است. در فروردین امسال، شامخ کل اقتصاد از 31.39 واحد به 28.68 واحد رسیده و شامخ بخش صنعت نیز با سقوط آزاد از 42.48 واحد تا 28.06 واحد افت کرده است. کرونا اصلی‌ترین عامل سقوط شاخص برآورد می‌شود؛ اما فعالان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت اظهار امیدواری کرده‌اند.
امیدواری فعالان اقتصادی به آتیه اقتصاد پساکرونا

به گزارش می متالز، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در هفتمین دوره از انتظار شامخ کل اقتصاد و نوزدهمین دوره از استخراج و انتشار شامخ بخش صنعت، نمایی از اثرگذاری سنگین کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی را نمایان کرده است که نشان می‌دهد در فروردین امسال شیوع این بیماری تا چه اندازه‌ای بر تولید و میزان فروش در کل اقتصاد اثرگذار بوده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی بازوی پژوهشی اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در فروردین امسال با 9.97 درصد کاهش از 31.39 واحد به 28.68 واحد رسیده و برای دومین ماه پیاپی افت سنگین را تجربه کرده است.

بررسی زیرشاخص‌های شامخ کل اقتصاد، در فروردین امسال نشان می‌دهد در این ماه زیرشاخص «میزان فروش کالا یا خدمات» به 17.17 واحد رسیده که کمترین میزان در طول 7 دوره موردبررسی بوده است. در ادامه زیرشاخص‌های «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» در پایین‌ترین مقدار قرار گرفته است.

البته باوجود اثرگذاری شدید کرونا و تا حدودی تعطیلات نوروزی بر فعالیت‌های اقتصادی، زیرشاخص «انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده» با 56.42 واحد در وضعیت مساعدی قرار گرفته که از خوش‌بینی فعالان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت در دوره پساکرونا حکایت دارد. این در حالی است که این زیرشاخص در ماه گذشته فقط 23.82 درصد بوده است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، وضعیت شاخص بخش صنعت بسیار وخیم‌تر از وضعیت شامخ کل صنعت به تصویر کشیده شده است؛ چراکه تا اسفندماه 98، بخش صنعت توانسته بود خود را در حوالی مرز رونق و رکود حفظ کند؛ اما در فروردین امسال، شامخ بخش صنعت با سقوط آزاد از 42.48 واحد در اسفند سال قبل به 28.06 واحد در فروردین امسال رسیده است که از افت 33.94 درصدی حکایت دارد.

در بخش صنعت از میان زیرشاخص‌های شامخ، زیرشاخص «میزان فروش محصولات» با 18.28 واحد کمترین رقم را داشته و بعدازآن زیرشاخص‌های «مقدار تولید محصولات با 20.37 واحد و «میزان سفارشات جدید مشتریان» با 22.03 واحد کمترین مقادیر را داشته‌اند.

بررسی‌ این آمارها نشان می‌دهد کاهش تقاضا در بازار در دوره شیوع کرونا مستقیماً فعالیت تولیدی صنایع را تحت تأثیر قرار داده و حتی با کاهش میزان ساعات حضور کارگران در کارگاه، سرعت انجام و تحویل سفارشات نیز با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده است؛ اما زیرشاخص «انتظارات فعالان اقتصادی برای تولید در ماه آینده» به 69.11 واحد رسیده که نسبت به اسفند 151 درصد بهبود داشته است.

بر این اساساً می‌توان امیدوار بود در صورت اتمام بحران کرونا، فعالیت‌های اقتصادی بخش قابل‌توجهی از ظرفیت از دست رفته خود را احیا کنند و در کوتاه‌مدت به وضعیت قابل‌قبول برسند اما این نکته نیز وجود دارد که در صورت تداوم این بحران، احتمال تضعیف بیش‌ازپیش فعالیت‌های اقتصادی به‌خصوص در بخش صنعت وجود دارد.

گزارش و جداول مربوط به شاخص مدیران خرید (شامخ) در فروردین 1398 را اینجا دریافت کنید

عناوین برگزیده