تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۲
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۰۴۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط رؤسای گمرکات دو کشور در یک گفت‌وگوی ویدئویی مطرح شد:

رئوس همکاری‌های جدید گمرکات ایران و گرجستان

می متالز - رؤسای کل گمرکات ایران و گرجستان درباره رئوس همکاری‌های جدید گمرکی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.
رئوس همکاری‌های جدید گمرکات ایران و گرجستان

به گزارش می متالز، امضای اسناد همکاری در زمینه‌های تیر الکترونیکی (E-TIR)، تبادل اطلاعات آماری و موضوعات آموزشی از مهمترین موارد مطرح شده در این گفت‌وگو بود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

براساس این گزارش مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: با توجه به گسترش زیرساخت‌های تجاری کشور گرجستان و شبکه سراسری راه‌آهن و جاده‌ای این کشور و همچنین همجواری آن با کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان مرزهای زمینی گرجستان می‌تواند به عنوان مسیری جایگزین برای ترانزیت به کشورهای اروپایی باشد.

وی افزود: با توجه به مذاکرات انجام شده در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان در اردبیل، ما آمادگی امضای سند تیر الکترونیکی E-TIR و همچنین تفاهم نامه تبادل اطلاعات آماری که مقدمات آن فراهم شده را با کشور گرجستان داریم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی ایران به افزایش سطح مبادلات تجاری با گرجستان با توجه به وجود برخی اشتراکات افزود: دو کشور می‌توانند از طریق کریدور شمال جنوب سطح همکاری‌های تجاری و ترانزیتی خود را افزایش دهند و ما خواهان انجام اقداماتی در این راستا هستیم.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: در بحث ترانزیت کالا به کشور‌های همسایه ما، پروژه تیر الکترونیکی را با آذربایجان و ترکیه اجرایی کردیم و آمادگی داریم این پروژه را با کشور شما نیز اجرایی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد همچنین به بحث تبادل الکترونیکی اطلاعات اشاره کرد و گفت: ما آمادگی داریم با امضای یک یادداشت تفاهم نسبت به تبادل الکترونیکی اطلاعات با گرجستان اقدام نماییم.

رئیس کل گمرک کشورمان قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از مزیت‌های توسعه تجارت بین دو کشور توصیف کرد و اظهارداشت: گرجستان می‌تواند یکی از دروازه‌های ورود کالاهای ایرانی به اروپا باشد و در این خصوص ما خواهان گسترش همکاری‌های گمرکی با تفلیس هستیم.

وی سطح فعلی مناسبات تجاری و ترانزیتی بین دو کشور را ناکافی و غیرقابل قبول خواند و بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای ارتقای مبادلات بازرگانی و ترانزیتی طرفین تأکید کرد.

ارتقای سطح آموزش گمرکی از طریق امضای تفاهم‌نامه همکاری بین گمرکات دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده توسط رئیس کل گمرک ایران بود که مورد تأیید طرف گرجستانی قرار گرفت و مقرر شد در این زمینه بررسی‌های لازم صورت گیرد.

این گزارش حاکی است که "ماموکا جانگشویلی" رئیس کل گمرکات گرجستان نیز با اشاره به سوابق تاریخی و اشتراکات مردم دو کشور، علاقه‌مندی کشورش به افزایش تبادلات تجاری و همکاری‌های گمرکی به ویژه در چارچوب موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا اعلام کرد.

وی همچنین از پیشنهاد همتای ایرانی خود برای بهره‌مندی دو کشور از کریدور شمال جنوب استقبال کرد و آن را فرصتی مناسب دانست.

شایان ذکر است که همزمان با انجام این گفت‌وگوی مجازی، شهیدی، سفیر ایران در گرجستان نیز ضمن حضور در این جلسه ویدئو کنفرانس مطالبی را بیان کرد.

در این جلسه ویدئو کنفرانس مدیران کل امور بین الملل گمرکات دو کشور نیز حضور داشتند.

عناوین برگزیده