تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۰۵۳۱۰
سرویس خبر : انرژی

محکومیت حفاری ترکیه در سواحل قبرس از سوی اتحادیه اروپا

می متالز - اتحادیه اروپا روز جمعه اقدامات ترکیه برای حفاری در سواحل قبرس را در چارچوب بحرانی مرتبط با اکتشاف میدان گازی، محکوم و ترکیه را به تشدید تنش متهم کرد.
محکومیت حفاری ترکیه در سواحل قبرس از سوی اتحادیه اروپا

به گزارش می متالز، اتحادیه اروپا روز جمعه اقدامات ترکیه برای حفاری در سواحل قبرس را در چارچوب بحرانی مرتبط با اکتشاف میدان گازی، محکوم و ترکیه را به تشدید تنش متهم کرد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بار‌ها به ترکیه اعلام کرده اند به حفاری‌های اکتشاف گاز و نفت در سواحل جزیره قبرس پایان دهد، زیرا این اقدامات تجاوز به منطقه اقتصادی قبرس است که یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

پیش از این در سال جاری اتحادیه اروپا دارایی‌های دو شهروند ترکیه‌ای دخیل در این عملیات حفاری را تعلیق و ورود آن‌ها را به اتحادیه اروپا ممنوع کرد، اما آنکارا به شدت با این اقدام اتحادیه اروپا مخالفت کرد.

وزاری امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی تاکید کردند ما متاسفیم از این که ترکیه به درخواست‌های مکرر اتحادیه اروپا برای متوقف کردن چنین فعالیت‌هایی بی اعتنایی کرده است و درخواست خود را بار دیگر تکرار می‌کنیم که ترکیه خویشتنداری نشان بدهد و از این نوع اقدامات صرف نظر کند و تمامیت ارضی و حقوق حاکمیت قبرس را محترم شمارد.

وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا با اعلام این مطلب که افزایش اخیر عملیات حفاری ترکیه متاسفانه در مسیر بدی پیش می‌رود، از تلاش‌های قبرس برای مذاکره درباره اختلافات استقبال کردند.

کشتی ترکیه‌ای یاووز از پایان ماه گذشته در سواحل قبرس به حفاری مشغول است. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد عملیات حفاری متوقف نخواهد شد.

خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی روز پنجشنبه به نقل از وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد ترکیه فعالیت‌های حفاری و لرزه نگاری خود را در شرق مدیترانه بدون هیچ وقفه‌ای ادامه خواهد داد.

در اعماق آب‌های دریایی که ترکیه و قبرس هر دو ادعای مالکیت آن را دارند، میدان‌های گازی مهمی کشف شده است.

ترکیه اطمینان داده است فعالیت‌های حفاری نفتی این کشور مطابق با حقوق بین الملل است و اعلام کرده است متحد آن، جمهوری ترک قبرس شمالی، که جامعه بین المللی آن را به رسمیت نشناخته است، بخشی از منافع آن را دریافت خواهد کرد.

عناوین برگزیده