تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۰۷۶۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راهکارهای سیمان تهران برای افزایش تولید و صادرات

می متالز - صنعت سیمان به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور، همواره پرچمدار توسعه و حرکت رو به جلو بوده و نسبت به سایر صنایع زیرساختی کشور برای رسیدن به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ کشور پیشگام است.
راهکارهای سیمان تهران برای افزایش تولید و صادرات

به گزارش می متالز، این صنعت همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده اما همیشه در مسیر پیشرفت گام برداشته، به‌طوری که در طول چهار دهه سپری شده از انقلاب اسلامی ظرفیت این صنعت بیش از ۱۲ برابر شده و ظرفیت تولید سیمان کشور به حدود ۸۷ میلیون تن در سال رسیده است.

درحال‌حاضر ظرفیت فعلی سیمان به دلیل شرایط رکودی بیش از نیاز کشور و صادرات است؛ این اتفاق برای کشوری که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیمان در جهان بوده بسیار با اهمیت است، اما مهم‌تر از تولید این محصول با اهمیت و کلیدی، میزان مصرف آن در داخل و صادرات است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

درحال‌حاضر برخی از شرکت‌های سیمانی در زیان به سر می‌برند که این وضعیت برای برخی از این شرکت‌ها به هیچ وجه خوب نیست و تنها باید به فکر چاره اساسی برای تحول در این صنعت ارزشمند بود. با در نظر گرفتن رکود در صنعت ساختمان در پی شیوع کرونا، شاید بتوان مهم‌ترین مولفه برای عبور از این شرایط سخت را در افزایش قیمت سیمان، توقف نرخ‌گذاری از طرف دولت و افزایش صادرات دانست. آن هم نه‌تنها صادرات به کشورهای همجوار بلکه صادرات به بازارهای نوظهور، چراکه کلینکر تولیدی ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌توان برای این محصول، بازارهای صادراتی متنوعی متصور شد. درحال‌حاضر این صنعت با تمام مشکلاتی که دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و یکی از کارخانه‌هایی که تلاش فراوانی برای پویایی این صنعت داشته، شرکت سیمان تهران است که به‌عنوان باسابقه‌ترین شرکت فعال تولیدکننده سیمان کشور، در سال ۱۳۳۳ به ثبت رسید. این کارخانه در سال ۱۳۳۵ با ظرفیت اسمی ۳۰۰ تن در روز آغاز به‌کار کرد و اکنون دارای پنج خط تولیدی فعال با ظرفیت اسمی تولید ۱۳۴۰۰ تن در روز است.

 سید عباس حسینی، مدیرعامل شرکت سیمان تهران تاکید کرد: سال گذشته رکود اقتصادی و موانع زیادی بر سر راه تولید قرار داشت اما گروه سیمان تهران با همه این مشکلات، توانست تولید خود را به بیش از ۸/ ۶ میلیون تن برساند که در مقایسه با سال مالی ۱۳۹۷ از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده که امید است با توجه به شعار جهش تولید، روند رشد تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه از مجموع ۶ شرکت سیمانی گروه سیمان تهران، تاکنون سه شرکت به بازار سرمایه وارد شده‌اند، افزود: این شرکت در راستای برنامه‌های راهبردی بنیاد مستضعفان، درخصوص ورود شرکت‌های زیرمجموعه خود به بازار سرمایه، در نظر دارد تا پایان سال جاری سه شرکت سیمانی باقی مانده را وارد بازار سرمایه کند.

حسینی درخصوص صادرات شرکت گفت: در سال ۱۳۹۸ نزدیک به یک میلیون تن سیمان و کلینکر توسط شرکت‌های گروه سیمان تهران به خارج از کشور صادر شد. درحال‌حاضر صادرات سیمان و کلینکر مجموعه سیمان تهران به کشورهای چین، هند، عراق، یمن، عمان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، بنگلادش و کشورهای آفریقایی از جمله سومالی صورت می‌پذیرد. تعدادی از شرکت‌های گروه سیمان تهران نیز مانند سیمان ایلام در نزدیکی مرز احداث شده و اصولا صادرات محور هستند اما با توجه به شرایط چند سال اخیر و تحریم‌های ظالمانه، تداوم صادرات این شرکت‌ها با مشکل مواجه شده که امیدواریم تمهیداتی برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

 وی با بیان اینکه گروه سیمان تهران با توجه به پراکندگی شرکت‌های مجموعه در غرب، شمال و شمال شرق پتانسیل مناسبی برای توسعه و ورود به بازارهای صادراتی دارد، افزود: از چندی پیش‌با ایجاد بخش صادرات در شرکت سیمان تهران، سعی در هم‌افزایی و استفاده از توان کلیه شرکت‌های مجموعه در مسیر رشد صادرات و ورود به بازارهای جدید صورت گرفته است. این شرکت به‌عنوان اولین تولیدکننده سیمان حفاری چاه نفت و تنهاترین در کلاسE، درصدد دستیابی به بازارهای صادراتی برای این نوع سیمان و سیمان‌های خاص دیگر است.

حسینی ادامه داد: از برنامه‌های شرکت، استفاده حداکثری از شرایط موجود و تدوین نقشه راه برای زمان گذر از شرایط فعلی و تسهیل روند صادرات است که درصورت تامین زیرساخت‌های مناسب صادراتی به‌رغم رقابت شدید موجود در صنعت سیمان، جایگاه کشور در بازارهای منطقه ارتقای چشمگیر خواهد یافت.

وی اظهار کرد: طرح توسعه شرکت با عنوان ساخت خط نهم در سال ۱۳۹۵ به‌طور کامل به بهره‌برداری رسید و در سال گذشته دو پروژه بزرگ زیست محیطی در خطوط ۶ و ۹  با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت. روند اجرایی این پروژه‌ها با وجود عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی به دلیل بدعهدی آنها با مشکل مواجه شد، اما با اعتماد به شرکت‌های داخلی و توانایی کارشناسان مجموعه، هر دو پروژه به‌طور کامل و با موفقیت به پایان رسید.

حسینی تصریح کرد: این شرکت به منظور افزایش کیفیت و تعامل بیشتر با مصرف‌کنندگان نسبت به راه‌اندازی آزمایشگاه بتن اقدام کرده و خوشبختانه تعامل سازنده‌ای را با مصرف‌کنندگان سیمان رقم زده است.

 وی گفت: گروه سیمان تهران با وجود تمام تنگناهای اقتصادی در این برهه زمانی هیچ گونه تعدیل نیرویی نداشته و در مواردی حسب نیاز نسبت به استخدام کارکنان جدید اقدام کرده است. درحال‌حاضر حدود ۳۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به‌کار هستند.

وی اظهار کرد: درحال‌حاضر عرضه سیمان در بازار ایران بیش از تقاضا است و برای کنترل بازار با توجه به سیاست‌های انجمن صنفی سیمان، شرکت‌های سیمانی مکلف به فروش سیمان درحد سهمیه مصوب خود هستند. گروه سیمان تهران درصدد بهره‌گیری از ظرفیت صادراتی شرکت‌های خود بوده و در داخل کشور نیز با در نظر گرفتن استراتژی حفظ بازار، برنامه‌های مدونی را در راستای ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به سبد محصولات خود در دست اجرا دارد.

 حسینی در پایان گفت: امیدوارم برای حفظ حیات و پایداری صنعت سیمان کشور افزایش قیمت سیمان به تدریج و متناسب با تورم به‌نحوی که صنعت و بازار آسیب نبیند، صورت پذیرد.

عناوین برگزیده