تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۰۷۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جلسه هیات دولت | حمایت دوباره روحانی از بورس

می متالز - دولت در گزارش جدید خود از شرایط مطلوب ذخیره کالاهای اساسی خبر داد. عصر دیروز رئیس جمهور با حمایت دوباره از بورس به رئیس کل بانک مرکزی دستورات جدیدی در خصوص سهام عدالت ابلاغ کرد.
جلسه هیات دولت | حمایت دوباره روحانی از بورس

شرایط بهتری در ذخایر کالاهای اساسی داریم

به گزارش می متالز،  حسن روحانی در سخنانی در جلسه هیأت دولت با اشاره اینکه همه جهان در این 100 روز با پیچیدگی های فراوانی برای اداره کشور و اقتصاد مواجه بودند، گفت: ما و همه ارکان کشور و مسئولان بخصوص بخش های خصوصی و دولتی در بخش اقتصاد تلاش فراوانی انجام دادیم و امروز شرایط نسبتاً مناسبی در پیش رو داریم.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش معاون اول رئیس جمهور در همین جلسه خاطر نشان کرد: همچنین گزارش رئیس بانک مرکزی نشان داد که در زمینه ذخایر کالاهای اساسی و تأمین ارز برای این کالاها حتی از هفته های پیش هم که اطمینان بخش بود امروز شرایط بهتری داریم.

آقای روحانی گفت: آماری که امروز وزارت کشاورزی ارائه کرد پیش بینی 14 میلیون تن گندم بوده که 11 میلیون تن آن را که مورد نیاز دولت است خریداری می کنند و در بخش های دیگر کشاورزی نیز وضع ما امسال بهتر است و در زمینه دانه های روغنی تا 400 هزار تن، در زمینه چغندرقند و نیشکر تا 8 میلیون تن پیش بینی وضع کشاورزی امسال ماست که نشان می دهد شرایط ما مناسب است.

رئیس جمهور افزود: در بخش های دیگر نیز شاهد حرکت اقتصادی هستیم و به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال بودجه کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر تامین کنیم و امروز 10 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر و با استقبال بسیار خوب مواجه شد که به آن معناست پیش بینی دولت برای اداره کشور و همچنین اقتصاد همان طور که به مردم وعده داده شد انجام خواهد گرفت.

آقای روحانی گفت: تاکنون 31 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص داده شد که 3 هزار و 900 طرح و پروژه تا پایان سال تکمیل و افتتاح خواهد شد و ما هر هفته شاهد دهها افتتاح مهم در کشور هستیم که در این شرایط سخت اقتصادی به معنای آن است که همه بخش های اجرایی و اقتصادی کشور ما برای تأمین نیازمندی ها و اجرای برنامه های از پیش تعیین شده موفق هستند.

رئیس جمهور افزود: ما تا پایان سال 170 هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن، تکمیل پروژه و افتتاح خواهیم داشت و 65 هزار میلیارد تومان هم در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت . این شرایط نشان می دهد که مردم ما کاملاً باید به اداره کشور دلگرم و مطمئن باشند علیرغم این که سختی های فراوانی با توجه به تحریم وجود دارد.

 

جلسات تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، هفتگی

همچنین دیروز جلسه بررسی نحوه تأمین ارز واردات دارو و کالاهای اساسی به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه گفت: برنامه ریزی ‌برای تأمین دارو و کالاهای اساسی باید به نحوی انجام شود که جامعه این اطمینان را حاصل کند که اقلام ضروری مورد نیاز با قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار خواهد داشت.

جهانگیری با بیان اینکه مقام رهبری و رییس جمهور نیز نسبت به تأمین کالاهای اساسی و اقلام ضروری مردم تأکید ویژه دارند، از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی خواست جلسات مرتبط با تأمین کالاهای اساسی و دارو را به صورت هفتگی برگزار کنند و گزارش های مربوط به تأمین کالاهای اساسی و دارو و نیز تأمین ارز مورد نیاز برای واردات اقلام ضروری و میزان ذخایر کالاهای اساسی را به صورت مستمر ارائه دهند.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید از جریان واردات کالاهای اساسی، میزان ذخایر و تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و کالاهای اساسی اطمینان حاصل شود به نحوی که مردم تا پایان سال دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از برگزاری مستمر جلسات هفتگی با نمایندگان بانک مرکزی و دستگاه های ذیربط برای تأمین کالاهای اساسی ارائه کرد و گفت: با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده دغدغه و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی تا پایان سال وجود نخواهد داشت.

مدرس خیابانی همچنین گزارشی از میزان ذخایر برخی اقلام و کالاهای اساسی نظیر گندم، برنج، ذرت، کنجاله، شکر، دانه های روغنی و گوشت مرغ ارائه کرد و افزود: علی رغم همه محدودیت ها، خوشبختانه میزان ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت مطلوب قرار دارد و روند واردات به شکل مناسب در حال انجام است.

در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گزارشی از نیازهای ارزی برای تأمین واردات دارو ارائه کرد و خواستار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای تأمین مواد اولیه تولید دارو و واردات اقلام و تجهیزات پزشکی شد.

وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست به ارائه گزارشی از میزان تولید و روند ذخیره سازی محصولات کشاورزی پرداخت و دغدغه ها و نیازهای این وزارتخانه را برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ارائه کرد.

در این جلسه که رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان غذا و دارو نیز حضور داشتند، راهکارهای تأمین ارز مورد نیاز واردات دارو و کالاهای اساسی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی را بر اساس اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طبق برنامه زمان بندی، در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

در این نشست همچنین مقرر شد جلسات مرتبط با تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی به صورت هفتگی و مستمر با حضور دستگاه های ذیربط برگزار و گزارش های مربوط به نحوه تأمین کالاهای اساسی و دارو و نیز تأمین ارز مورد نیاز اقلام ضروری و میزان ذخایر دارو و کالاهای اساسی به طور مداوم ارائه شود.

سهام عدالت می تواند به عنوان وثیقه نزد بانکها باشد

رئیس جمهور گفت : به رئیس بانک مرکزی اعلام کردم که سهام عدالت می تواند برای هر کسی به عنوان یک وثیقه باشد و با این وثیقه کارت اعتباری از بانک بگیرد .

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت افزود : هر کسی که مایل باشد می تواند سهام عدالت خود را نفروشد و آن را به عنوان وثیقه نزد بانک ها بگذارد و کارت اعتباری برای رفع نیازهای خود دریافت کند . رئیس جمهور گفت : برای عرضه و فروش سهام عدالت راه باز شده است و مردمی که مایل بودند وارد بازار بورس شوند این امکان را پیدا کردند که حدود 15 میلیون نفر کم کم وارد بورس خواهند شد . آقای روحانی افزود : در حال حاضر بورس ما پذیرای سهامداران جدید است که چنین حرکتی در طول تاریخ 50 ساله بورس دیده نشده است.

کارنامه خوب ایران در مقابله صد روزه با کرونا

رئیس جمهور عملکرد صد روزه کشورمان در مقابله با ویروس خطرناک کرونا به ویژه کار بزرگ جامعه درمانی، ورود ملت به صحنه و پشتیبانی از آنان را زمینه ساز شرایط قابل قبول در مقایسه با کشورهای پیشرفته جهان دانست.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیئت دولت افزود: ما در مقابله با کرونا از صد روز عبور کردیم و این بسیار مهم بود که در شرایط بسیار سختی که مردم ما می بینند در کشورهایی که حتی از نظر مالی ، اقتصادی، پزشکی و علمی پیشرفته هستند در طول این مدت با چه مشکلات بزرگی در برابر ویروس مواجه شدند.

وی گفت: آمار و ارقام، وضع کشورها و آثار این بیماری بر اقتصاد در سراسر دنیا و کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و ما امروز با گذشت صد روز از مقابله در برابر این ویروس خطرناک شرایط قابل قبولی را ملاحظه می کنیم و حتی شرایط ما شکننده هم نیست.

رئیس جمهور افزود: اگر همه که تاکنون با وفاداری، اتحاد و پشتیبانی از جامعه درمانی در صحنه بودند به این روند ادامه دهند حتی شرایط شکننده ای هم نخواهیم داشت و اگر در برخی استان ها هنوز شرایط سختی وجود دارد حتما با کمک مردم ازاین شرایط عبور خواهیم کرد.

آقای روحانی گفت: اگر آمار علمی اعم از تعداد افراد بستری،​ شمار متوفیان، آمار مبتلایان و تعداد بهبود یافتگان کشورمان را مقایسه کنیم می بینیم که جامعه درمانی و ملت ما کارنامه خوبی در برابر تاریخ ارائه کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: با گذر از این صد روز در هفته ها و ماه های آینده نیز با کمک مردم بتوانیم به خوبی عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان بخشی دست یابیم.

رئیس جمهور گفت: در طول این صد روز، روزهایی بوده است که نرخ باز تولید بیماری کووید 19 بالای دو بوده که به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است اما امروز غیر از یکی دو استان که شرایط مان هنوز در این حد نیست اما در کل کشور نرخ بازتولید ما زیر یک است.

آقای روحانی افزود: وقتی نرخ بازتولید این بیماری در کشوری زیر یک قرار می گیرد به معنی نوعی اطمینان بخشی است که امیدواریم این روند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری ادامه یابد.

تاکید بر تقویت دولت الکترونیک

رئیس جمهور بر تقویت دولت الکترونیک به منظور بهره برداری و استفاده شفاف تر مردم در فضای مجازی، تاکید کرد و گفت:​ در شرایط کرونایی بسیار نیازمندیم که از فضای مجازی استفاده کنیم و امسال باید به نقطه مطلوب در جامعه برسیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه باید با تلاش در سال جاری به اهدافمان دست پیدا کنیم، گفت: اولین اهدافمان در زمینه توسعه دولت الکترونیک است، امروز مردم به راحتی می توانند سهام مورد نظر خودشان را عرضه و در سامانه مشاهده و خرید و فروش کنند و تمامی این موارد در سایه کاری فناوری اطلاعات ما انجام داده است.

وی ادامه داد: اقداماتی مانند گرفتن وام، جابه جایی پول، خریدهای الکترونیکی و در شرایط کرونایی بسیار نیازمندیم که کارهایمان را در فضای مجازی انجام دهیم و امسال باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به نقطه مطلوب ما در جامعه برسد.

رئیس جمهور گفت: مسائلی مانند هویت، تحصیلات، مالیات، ورود و خروج کالا، انبارها همه این موارد باید در فضای مجازی به شکل شفاف وجود داشته باشد، اینکه ما برخی انبارها را کشف می کنیم معنی آن این است که در دولت الکترونیک هنوز نقص هایی وجود دارد، اگر همه چیز در این فضا به شکل شفاف در اختیار مردم قرار می گرفت، بسیاری از امور بهتر پیشرفت می کرد.

مشروح سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.

عناوین برگزیده