تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۰۷۹۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صمت مطرح کرد:

ضرورت توسعه تامین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه/ اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع فرآیند بررسی و تایید پذیرش بنگاه‌ها در بورس

می متالز - مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صمت گفت: توسعه تامین مالی تولید از طریق بازار سرمایه باعث کاهش اثرات تورمی این نقدینگی و کمک به جهش تولید، توسعه صادرات و جایگزینی واردات خواهد شد.
ضرورت توسعه تامین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه/ اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع فرآیند بررسی و تایید پذیرش بنگاه‌ها در بورس

به گزارش می متالز، نعمت اله شهبازی در خصوص هدفگذاری برای ورود 100 شرکت به بورس برای عرضه اولیه یا انتشار اوراق تا پایان امسال، بیان کرد: بر اساس آمار و ارقام ارایه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس در سال گذشته از حدود 100 هزار میلیارد تومان انواع اوراق منتشره در بورس، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان توسط بنگاه‌های فعال بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است که حدود 2.5 درصد آن را شامل می شود و مابقی اوراق بیشتر توسط بخش‌های غیر از صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای بخش صنعت، معدن و تجارت و نیاز به نقدینگی در این بخش یقیناً بازار سرمایه می‌تواند کمک بزرگی برای تسهیل و تسریع در امر تامین مالی این حوزه باشد.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صمت اضافه کرد: در بازار سرمایه اصولاً قرار نیست پولی به واحدها و بنگاه‌ها بدهد و در این بازار از منابع و سرمایه های مردمی برای تجهیز و تامین منابع برای بخش‌های مختلف اقتصادی استفاده می‌کنیم.

شهبازی در این خصوص اضافه کرد: امسال خوشبختانه با ابلاغیه رییس جمهور توسعه تامین مالی تولید از طریق بازار سرمایه در دستور کار دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و وزارت اقتصاد قرار گرفته است.

وی گفت: این حجم نقدینگی بالا در جامعه که در همین سال گذشته نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان بوده است اگر از طریق بازار سرمایه جذب تولید بشود هم اثرات تورمی این نقدینگی به شدت پایین می آید و هم تامین مالی تولید به سرعت انجام می شود که مطمئناً در راستای جهش تولید و توسعه صادرات و جایگزینی واردات خواهد بود.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صمت در همین رابطه گفت: امسال در ادامه فرهنگ سازی و ترویجگری سال گذشته می خواهیم برای 100بنگاه و واحد تولیدی صنعتی و معدنی یا در بورس پذیرش بگیریم و یا اینکه برای آنها اوراق منتشر کنیم که ما این بنگاه ها را ترغیب می کنیم و مسیر ورود به بورس را برای آنها تسهیل می کنیم تا بنگاه‌ها با رعایت ضوابط بورس خود را به استانداردهای ورود به این بازار برسانند.

 

اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع فرآیند بررسی و تایید پذیرش بنگاه‌ها در بورس

شهبازی افزود: طولانی بودن فرآیند بررسی و تایید پذیرش یکی از چالش های ورود بنگاه‌ها در سالهای گذشته بوده است که با برگزاری جلساتی در شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد و سازمان بورس برنامه ها و تدابیر لازم اتخاذ شد تا امسال در سازمان بورس سیر بررسی درخواست متقاضیان پذیرش در بورس و تایید یا رد این درخواست‌ها به سهولت و سرعت انجام بشود.

وی بیان کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش بروکراسی اداری و تسهیل فرآیندهای اداری، تفاهم های خوبی در سازمان بورس شکل گرفته و در حال عملیاتی شدن است که ظرف هفته های آتی شاهد تسهیل فرآیند بررسی و تایید پذیرش شرکتهای متقاضی در بورس خواهیم بود.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صمت همچنین گفت: مدیران بورس همکاری خوبی با وزارت صمت در این خصوص دارند و ان شالله این اتفاقات خوب و مبارک امسال و ظرف اواخر خردادماه و تیرماه رخ خواهد داد.

شهبازی اضافه کرد: هیات پذیرش که قبلاً در سازمان بورس مستقر بود و باید هر یک از بورسها، درخواستهای خود را به این هیات در سازمان بورس ارسال می کردند مقرر شد از ابتدای ماه آینده در خود هر یک از بورس‌ها شکل بگیرد که این تصمیم در راستای عملیاتی کردن فرآیند تسهیل است.

وی اضافه کرد: گلوگاه تولید نقدینگی است و باید جریان نقدینگی به تولید را روان کنیم که مطمئناً بازار سرمایه ظرفیت های بسیار بالایی برای کمک به واحدها و بنگاه ها دارد و باید از این فرصت استفاده بهینه کرد.

عناوین برگزیده