تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۴:۰۲
بازدید: ۴۴۷
کد خبر: ۱۰۷۹۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت و گو با «می متالز» اعلام کرد:

شفافیت فعالیت شرکت آهن و فولاد ارفع/ ۲ پیشنهاد به دولت برای تعادل بازار زنجیره فولاد و خروج از شکنندگی بازار

می متالز - مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع اعلام کرد: فعالیت این شرکت به صورت شفاف است.
شفافیت فعالیت شرکت آهن و فولاد ارفع/ ۲ پیشنهاد به دولت برای تعادل بازار زنجیره فولاد و خروج از شکنندگی بازار

به گزارش می متالز، مهندس «علیرضا خیاط» مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در گفت و گو با خبرنگار «می متالز» ضمن بیان این مطلب گفت: برای رسیدن به تعادل در بازار صنعت فولاد کشور، دولت یا اجازه دهد عرضه و تقاضا تعیین کننده باشد یا اینکه همه زنجیره را کنترل کند. مشروح گفت و گو را در ادامه می خوانید:


آقای مهندس، مجمع عمومی سالانه را چطور دیدید؟


الحمدلله، خوب بود. مجامع ما به دلیل همراهی و همدست بودن سهامداران معمولا خوب برگزار می شود. ما جزو شرکت های نادری هستیم که هم سهامدار عمدهُ حقیقی (شرکت لوله یاران) و هم حقوقی داریم. موضوع دیگر اینکه چون شرکت شفاف هست، موضوعی برای ایجاد چالش وجود ندارد.


یکی از نیازهای بازار، شمش است. درخواست شما از معاونت معدنی وزارتخانه چیست؟ 

 

 نظر آقایان این است که اگر قیمت شمش را پایین نگه دارند، بقیه زنجیره فولاد، خود را با این کاهش هماهنگ می کند، اما روند ۲ ماه اخیر نشان داد که این انتظار محقق نشده است. در این مدت، ما را وادار کردند شمش را ۴۰۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان بفروشیم. در مدت مذکور، آهن اسفنجی را ۲۸۰۰ تومان خریدم در حالی که قیمت عادله باید ۲۲۰۰ تومان می بود. الان هم می گویند به صورت ۱۰۰٪ یکجا ۲۸۵۰ تومان واریز کنید. که در این روند، تنها تولیدکنندگان شمش متضرر می شوند. یا باید دخالت نکنند و عرضه و تقاضا تعیین کننده باشد یا اگر دخالت می کنند، کل زنجیره را کنترل کنند.


جایی فرمودید شما در بورس کالا شمش عرضه داشته اید....


در نیمه دوم اردیبهشت سه بار عرضه داشته ایم و هر سه بار باطل شده.


فکر می کنید این روند تا کی ادامه داشته باشد؟


نمی دانم. تاکنون ۳۰ هزار تن عرضه را باطل کردند. می گویند به غیر نمی توانید بفروشید، جرم است و برخورد می کنیم. اگر شمش در انبار بماند می گویند احتکار است و برخورد می کنیم. اگر تولید را متوقف کنیم، باید در برابر سهامدار پاسخگو باشیم. این وضعیت شکننده است و اگر فکری برای آن صورت نگیرد، یکسری از تولیدکنندگان باید تولید را متوقف کنند. یکسری از تولیدکنندگان باید خارج از ضوابط موجود محصول خود را به فروش برسانند و درنتیجه، فعالیت های غیر شفاف شروع می شود.


آقای مهندس، صادرات شرکت فولاد ارفع سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۳۲ درصد افزایش یافته است. برنامه صادرات امسال شما چیست؟


بله،  یکی از مشکلات ما صادرات است. وزارتخانه می گوید اگر ۶۰ درصد تولید خود را مطابق نظر ما در بورس عرضه نکنید، جلوی صادرات را می گیریم و به همین دلیل، طی ۲ ماهه اخیر نتوانستیم اقدام به صادرات کنیم. برای خرداد، ۳۰ هزار تن آماده کردیم و منتظریم ببینیم اجازه صادرات می دهند یا نه.


وضعیت شرکت در زمینه مواد مصرفی نظیر الکترود گرافیتی چگونه است؟


الحمدلله خوب است. الان الکترود بحران نیست و سال های ۹۷ و ۹۸ بحران بود. اکنون به اندازه نیاز داریم. قیمت آن روی ۴تا۵ هزار یورو در هر تن ثابت مانده است.


فرموده بودید برنامه افزایش ظرفیت تا ۲ میلیون تن را در آینده دارید؟


تا اوایل سال آینده در فاز یک، به یک میلیون تن می رسیم و در صورت همراهی سهام داران، ظرفیت ارفع ظرف ۲ تا ۳ سال بعد  تا ۲ میلیون تن قابل افزایش است.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده