تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۱۰۸۰۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

ارزش جایگزینی کارخانجات سیمان، شکر و نیروگاه ها

می متالز - ارزش جایگزینی کارخانه‌های تیپیکال کشور و کاربرد آن در ارزشیابی سهام شرکت‌ها
ارزش جایگزینی کارخانجات سیمان، شکر و نیروگاه ها

به گزارش می متالز، عباس گمار کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت:

ارزشیابی سهام باکیفیت مستلزم به‌کارگیری همه‌جانبهٔ رویکردهای ارزشیابی (تنزیل جریان نقدی، خالص ارزش روز دارایی‌ها و ضرایب قیمتی) است. اما آنچه بعضاً برای دوستان محل سوال است اینکه خالص ارزش روز دارایی‌ها یا با تسامح ارزش جایگزینی فلان شرکت چند میلیارد تومان است؟ از این‌رو، بر آن شدیم که به ارزش جایگزینی حدودی چندین شرکت (کارخانه) که طی این‌ سال‌ها ارزشیابی سهام آن را انجام داده‌ایم، در چند یادداشت، اشاره کنیم.

این اطلاعات حاصل تجربیات کسب‌ شده است که تا به حال کمتر به‌صورت فنی و کاربردی تحلیل شده، اما در ارزشیایی سهام شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است که البته نحوهٔ استفادهٔ صحیح از آن نیز ضرورت دارد:

 

۱- کارخانهٔ سیمان

الف) ظرفیت تیپیکال

کارخانهٔ سیمان معمولا در یک بلوک ۳۳۰۰ تن در روز (۱ میلیون تن در سال)، دو بلوک در مجموع ۶۶۰۰ تن در روز (۲ میلیون تن در سال) و سه بلوک در مجموع ۹۹۰۰ تن در روز (۳ میلیون تن در سال) ساخته می‌شود.

ب) مخارج سرمایه‌ای

برای کارخانه سیمان به‌صورت سرانگشتی برای یک خط سیمان ۳۳۰۰ تنی در روز حدود ۱ میلیون تن در سال با تکنولوژی و ماشین‌آلات اروپای غربی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می‌گردد.

 

۲- نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه گازی

الف) ظرفیت تیپیکال

یک بلوک سیکل ترکیبی تیپ مپنا که طی سالیان اخیر در ایران احداث شده معمولاً شامل دو واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است، یعنی جمعاً حدود ۴۷۸ مگاوات. البته، نمونه‌های دیگری در کشور نصب شده که هر بلوک شامل یک واحد گازی ۳۰۵ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی است.

ب) مخارج سرمایه‌ای

هر واحد گازی بسته به تکنولوژی بکار گرفته شده حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ یورو به ازای هر کیلووات و هر واحد بخار سیکل ترکیبی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو به ازای هر کیلووات می‌باشد.

 

۳- کارخانهٔ شکر

الف) ظرفیت تیپیکال

کارخانه تولید شکر در کشور قدیمی می‌باشند (کارخانهٔ جدیدی احداث نشده) که ظرفیت توجیه‌پذیر حداقل ۳ هزار تن است.

ب) مخارج سرمایه‌ای

مخارج لازم برای احداث یک کارخانه شکر به ازای هر ۱۰۰۰ تن در شبانه‌روز با تکنولوژی اروپای غربی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار است.

لازم به توضیح است که مخارج مذکور در خصوص ماشین‌آلات و تجهیزات می‌باشد و سایر مخارج (زمین و ساختمان و سرمایه در گردش) را شامل نمی‌شود. در پایان، این یادداشت لزوماً به این معنی نیست که سهام یک شرکت در بازار می‌بایست به ارزش جایگزینی آن در بازار قیمت بخورد!

عناوین برگزیده