تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۱۰۳۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مطالبات تشکل‌های معدنی استان مرکزی از معاون وزیر صنعت چه بود؟

می متالز - جمعی از نمایندگان تشکل‌های معدنی استان مرکزی مشکلات حوزه خود را با معاون معادن و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و خواستار حل موانع پیش رو خود شدند.
مطالبات تشکل‌های معدنی استان مرکزی از معاون وزیر صنعت چه بود؟

به گزارش می متالز، این نشست در استانداری مرکزی برگزار و مسایل و مشکلات مختلف بخش معدن استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و خانه معدن استان مرکزی در این نشست گفت: احیای معادن کوچک غیرفعال باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

«محمدحسین حیدری» افزود: احیای این معادن نقش موثری در تحقق جهش تولید دارد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این بخش به معنای افزایش بهره‌وری است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران این بخش باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند تا چرخ های اقتصاد در حوزه صنعت و معدن همچنان روان باشد.

دانشگاه همراه توسعه بخش صنعت و معدن

رییس دانشگاه صنعتی اراک هم در این نشست گفت: این دانشگاه در زمینه علوم زمین از پتانسیل و توانمندی خوبی برخوردار است که بهره‌گیری از این ظرفیت در گره‌گشایی بسیاری از مشکلات کوثر است.

« حمیدرضا رضایی آشتیانی» افزود: هپکو و آذرآب ۲شرکت مطرح در بحث ساخت ماشین‌آلات محسوب می‌شوند و دانشگاه صنعتی اراک آمادگی لازم برای همکاری با این شرکت‌ها را برای ساخت و طراحی ماشین‌آلات معدنی دارد.

وی بیان کرد: ساخت ماشین‌آلات معدنی توسط این شرکت‌ها نقش موثری در کاهش ارزبری کشور دارد.

رییس دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: این دانشگاه آمادگی ایجاد رشته‌های جدید ماشین‌آلات معدنی را نیز دارد.

نبود واحدهای زیردستی در حوزه فرآوری سنگ

نماینده سازمان نظام مهندسی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: افزایش میزان دریافتی حقوق مسوولان فنی پایه ارشد در نظارت معادن ضروری است.

«احمد غلامی» افزود: اولویت قرار دادن گواهینامه‌های کشف معادن از دیگر ضروریات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نبود واحدهای فرآوری سنگ یک مشکل جدی است که حمایت و توجه به این بخش نقش موثری در افزایش اشتغال دارد.

معادن کوچک نیازمند توجه و ماشین آلات فرسوده پاشنه آشیل توسعه صنعت سنگ

نماینده انجمن‌ صنفی معدن‌کاران استان مرکزی در این نشست گفت: بیشتر توجه‌ها به سوی معادن قوی است و نگاه به معادن ضعیف کمرنگ است.

«حسین بوالحسنی» افزود: خیلی از معادن ضعیف به سختی کار و فعالیت دارند و برخی به دلیل نبود حمایت تعطیل شده‌اند.

وی بیان کرد: بحث ایمنی معادن روز به روز سخت‌تر می‌شود و برای ایمنی معادن باید ذخایر تعاونی معادن مورد توجه قرار گیرد و در برداشت‌ها تعادل برقرار شود.

نماینده انجمن صنفی معدن‌کاران استان مرکزی ادامه داد: ماشین‌آلات معادن فرسوده است و نیاز است دولت حمایت‌های جدی برای خرید ماشین‌آلات جدید به کار گیرد.

مسوول انجمن سنگ محلات هم در این نشست گفت: این انجمن دارای ۲۸۵ نفر عضو است و شناسنامه سنگ تزئینی محلات تدوین شده و قراردادهای اولیه آن انجام شده است.

«حسین سروش» افزود: مقرر شده ۲ رشته در حوزه معدن در سال تحصیلی جدید با همکاری دانشگاه آزاد محلات راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: شرکت ماشین‌سازی و هپکو اراک توانایی ساخت جرثقیل‌های معدنی را دارند و تفاهم‌نامه ‌هایی در خصوص مباحث آموزشی با این شرکت‌ها منعقد شده است.

مسوول انجمن سنگ محلات ادامه داد: افزایش صادرات و استفاده بهینه از ضایعات سنگ در اولویت برنامه‌های این انجمن قرار دارد.

سروش اظهار داشت: بیشتر محصولات شرکت‌های صادراتی در کشور باقی مانده که نیاز است حمایت‌های جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی بیان کرد: افزایش قیمت تمام شده موجب بالا رفتن قیمت سنگ و کاهش قدرت رقابت با رقبای خارجی می‌شود که این مهم نیز باید مورد توجه جدی گیرد.

مسوول انجمن سنگ محلات اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش نمایشگاه سنگ محلات انجام شده و بخش خصوصی در این راستا تعهدات خود را انجام داده و نیاز است بخش دولتی نیز تعهدات و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

سروش عنوان کرد: مشکلاتی در خصوص واگذاری زمین با شرکت شهرک‌های استان مرکزی وجود دارد که موجب شده سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار دهد.

نماینده انجمن شن و ماسه کوهی اراک هم در ادامه این نشست گفت: ظرفیت سنجی برای مجوزهای جدید معادن امری ضروری است.

«ابوالفضل اسماعیلی» افزود: برخی انجام امور اداری در سازمان صنعت، معدن و تجارت به دلیل کمبود نیزو طولانی مدت شده که نیاز است اختیارات بیشتری به نظام مهندسی و خانه معدن داده شود.

مدیرعامل شرکت ایرالکو ایران نیز در این نشست گفت: این شرکت، ۷۰ درصد از شمش مورد نیاز کشور تولید و به ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه زیردستی ارایه می‌دهد و ۲۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است.

«احمد مجیدی» افزود: فلز آلومینیوم تحت شدیدترین تحریم‌ها است و شرکت ایرالکو و رئیس هیات مدیره این شرکت در فهرست سیاه تحریم قرار دارند.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد مواد اولیه در قالب ۱۸ قلم کالای این شرکت به وزن ۴۰۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود و این شرکت ماهانه نیاز به ۲۵ میلیون دلار ارز برای تامین این اقلام دارد که این اقلام تاکنون از طریق  شرکت‌های وابسته به ایمیدرو تامین می‌شد اما این شرکت به تازگی اعلام کرده که ۴۵ درصد از ارز مورد نیاز را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت ایرالکو ایران ادامه داد: این شرکت حداقل نیازمند ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تامین مواد اولیه خود است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده انجمن تولید کننده پروفیل آلومینیوم استان مرکزی هم گفت: صادرات شمش برای شرکت‌های پایین دستی آلومینیوم وجود ندارد که ارایه مجوزهای لازم در این خصوص نقش موثری در افزایش اشتغال و تامین بخشی از ارز کشور دارد.

«محمد بهرامی» افزود: حمایت از صنایع پایین دستی ایرالکو امری ضروری است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در سفر یکروزه به استان مرکزی ضمت بازدید از معادن شهرستان های دلیجان، محلات و خمین در نشست با فعالان صنعت سنگ شرکت کرد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و شرکت در نشست شورای معادن از دیگر برنامه های معاون وزیر صنعت بود.

استان مرکزی با حدود ۵۵۰ معدن رتبه هفتم کشور در این زمینه را به‌خود اختصاص داده و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده است که  ۳۵ ماده معدنی در این خطه بهره‌برداری می‌شود.

بیش از چهار هزار نیروی کار در معادن استان مرکزی فعالیت دارند.

عناوین برگزیده