تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۱۳۴۱۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بخش قابل توجهی از سنگ‌های قیمتی از کشور قاچاق می‌شود

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مشهد را اولین شهر در حوزه سنگ‌های قیمتی دانست و گفت: بخش قابل توجهی از این سنگ‌ها به شکل خام و به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.
بخش قابل توجهی از سنگ‌های قیمتی از کشور قاچاق می‌شود

بخش قابل توجهی از سنگ‌های قیمتی از کشور قاچاق می‌شود

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور چهارشنبه شب در دیدار با استاندار خراسان رضوی افزود: اینکه هیچ سازمانی تصدی امر آموزش و  اکتشاف در حوزه سنگ‌های قیمتی را بر عهده ندارد، باعث تأسف است.

وی ادامه داد: تاکنون در زمینه آموزش اکتشاف چهار کمیته تشکیل شده است که در صورت به نتیجه رسیدن آن ۵۰۰ هزار شغل در ۲۸۰ حرفه ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست از نبود آگاهی نسبت به ثروت‌های ملی انتقاد کرد و گفت: مشکل اصلی در سنگ‌های قیمتی ثبت نشدن آن‌هاست.

علیرضا شهیدی بر همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای شناسایی مناطق برخوردار از سنگ‌های قیمتی تأکید کرد و افزود: باید بتوانیم از این مناطق حمایت کنیم و امنیت شغلی به وجود آوریم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست بر حرکت به سوی بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: نکته ممتاز دولت جایگزین کردن تسهیل‌گری و حمایت با تصدی‌گری است.

علیرضا رزم‌حسینی بر شرایط به نسبت خوب استان در حوزه گوهرسنگ‌ها اشاره و تصریح کرد: باید موانع واردات و صادرات رفع و زمینه برای فعالیت در این حوزه مهیا شود.

وی به پیشینه خراسان رضوی در این نوع فعالیت‌ها پرداخت و افزود: نامگذاری مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را به فال نیک می‌گیریم و تلاش خواهیم کرد این رشته از فعالیت‌ها گسترش پیدا کند.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر جلوگیری از خام ‌فروشی ادامه داد: در اولین مرحله باید از مرز دوغارون سنگ خام وارد کنیم و فرآوری آن را در ایران انجام دهیم.

وی بر ضرورت پیگیری مباحث اکتشاف، آموزش و حمایت از کسب‌وکارهای خرد تأکید کرد و گفت: زمینه برای گسترش و توسعه این حوزه از فعالیت‌های اقتصادی در استان فراهم است.

رزم حسینی نکته ممتاز دولت در این بخش را  تسهیل‌گری و حمایت دانست و افزود: باید به صورت خاص به سوی بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از فعالیت اقتصادی در خراسان رضوی توسط بخش خصوصی است، ادامه داد: این استان به خوبی از این قابلیت برخوردار است و آمادگی داریم از هر فعالیت بخش خصوصی در این حوزه حمایت کنیم.

استاندار خراسان رضوی نسبت به آغاز واردات سنگ خام در استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد و گفت: با همکاری ایمیدرو تسهیل‌گری واردات را فعال خواهیم کرد و از ظرفیت‌های استان در این زمینه به خوبی بهره خواهیم برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز  در این نشست با اشاره به وجود سنگ‌های قیمتی فراوان در استان و زائرین گسترده در شهر مشهد گفت: با وجود ظرفیت‌های فراوان تنها بخشی از تولیدات جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی فرآوری و به فروش می رسد.

علی رسولیان به امضای تفاهمنامه میان استانداری خراسان رضوی و شرکت ایمیدرو برای تأسیس بازارچه گوهرسنگ‌ها اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان بسیار خوبی در این استان داریم که با امکانات بسیار اندک مشغول فعالیت هستند و این بازارچه می‌تواند به همه این فعالیت‌ها سامان دهد.

عناوین برگزیده