خبر
حمل و نقل   دریانوردی، بنادر و کشتیرانی  
آشنایی با اصطلاحات بازرگانی:

دموراژ چیست؟

می متالز - در واقع دموراژ جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود. در ابتدا از این اصطلاح برای محاسبه معطلی کشتی ها استفاده می شد. به معنی خسارت معطلی کانتینر نیز می باشد و دقیقاً معنی متضاد دیسپچ را دارد.

به گزارش می متالز، اصولاً در حمل و نقل همیشه تأخیر وجود دارد که گاهی اوقات کاملاً خارج از کنترل است به یکی از این هزینه ها دموراژ گفته می شود که در واقع جریمه ی دیرکرد عودت کانتینر است. هزینه دموراژ به منظور تسریع روند تجارت جهانی در نظر گرفته شده است.

دموراژ چیست؟ 

زمانی که شما کالایی را خریداری میکنید برای حمل کالا توسط کشتی نیاز به کانتینر دارید. شرکت کشتیرانی که قصد حمل کالای شما را دارد کالاهای شما را درون کانتینر قرار میدهد. البته دموراژ کالاهای فله ای که در کشتی های فله بر یا میعانات گازی یا خودروها که بصورت کانتینری حمل نمی شوند را نیز در بر می گیرد، اما در اینجا ما به اختصار فقط بحث کانتینری آنرا به دلیل سادگی ادامه می دهیم.  کانتینر فوق الذکر به صورت اجاره ای در اختیار شماست و قرار است کالای خرداری شده را به دست شما در موعد مقرر برساند و به محض تخلیه ی کالا باید آن را عودت دهید. حال با توجه به قراردادی که بین شما و شرکت حامل منعقد شده است اصولا یک بازه ی زمانی در ان وضع میشود ( فری تایم) که ممکن است ۱۰ – ۲۱ – ۱۴ روزه و یا در بازه های زمانی دیگری تعیین شود.

اگر پس از دریافت قبض انبار قبل از پایان این بازه ی زمانی کانتینر را تخلیه و عودت دهید جریمه ای شامل شما نمیشود یعنی اگر شما کانتینر را زودتر از موعد مقرر تحویل دهید شامل بحث دیسپچ می شود. اما به محض اتمام این مدت زمان جریمه ی شما  به صورت روز شمار شروع میشود که به آن دموراژ می گویند.

در واقع دموراژ جریمه دیرکرد عودت کانتینر است که توسط صاحب کالا باید پرداخت شود. در ابتدا از این اصطلاح برای محاسبه معطلی کشتی ها استفاده می شد. به معنی خسارت معطلی کانتینر نیز می باشد و دقیقاً معنی متضاد دیسپچ را دارد.

دیسپچ یعنی چه؟

کانتینر زمانی که زودتر از مدت تعیین شده در قرارداد، تخلیه بار را انجام داده و عودت داده شود دیسپچ اتفاق می افتد.

استریپ در دموراژ

در صورتی که قصد دارید از هزینه های مازاد خود جلوگیری کنید یکی از بهترین روش ها اینست که هنگام تخلیه ی بار از روش استریپ استفاده کنید. در این روش به هنگام خروج کالا از گمرک ، کالا ها مستقیم از کانتینر خارج شده و درون کامیون قرار گرفته و به سمت انبار مقصد میرود. کانتینر تخلیه شده و همان موقع میتوان در محوطه آنها را عودت داد.

چرا هزینه دموراژ به وجود می آید؟

عوامل زیادی در ایجاد این هزینه‌های اضافی برای صاحب کالا وجود دارد. متداول ترین  آنها را در زیر ذکر می‌کنیم:

ایجاد یکسری اختلافات ما بین شرکت کشتیرانی و صاحب کالا

صاحب کالا برای ترخیص از لحاظ مالی به مشکل بخورد.

عدم آگاهی صاحب کالا از هزینه‌های معطلی در ترخیص

صاحب کالا سند های مربوط به ترخیص را در زمان معین دریافت نکرده باشد.

ترخیص کالا بیش از زمان تعیین شده به طول انجامد.

بازرسی های کانتینر توسط افراد مختلف مثل پلیس باعث توقف بیش از حد حامل شود.

وجود اختلافات گمرکی یا تغییر قوانین تجاری

چگونه می توان از به وجود آمدن دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟

در زیر به عنوان راه حل چند نکته را بیان ‌میکنیم:

استفاده از شرکتهای ترخیص کار در صورت نداشتن تجربه برای سرعت بخشیدن به کار و دوری از هزینه های اضافی

دریافت نمونه محصول قبل از سفارش اصلی خرید

انتخاب مسیر و بندر مناسب با توجه به شرایط فروش محصول و محل تحویل بار

استفاده از شرکت های باربری حرفه ای برای جلوگیری از آسیب دیدن کالا و رسیدن به موقع آن برای تخلیه بار

استفاده از باربری هایی که برای حمل  کانتینردر قرارداد خود مدت زمان فری تایم بالا تری دارند.

خواندن با دقت بندهای موجود در بارنامه برای جلوگیری از اشتباه

انجام مراحل ترخیص کالا قبل از رسیدن بار به مقصد برای اتلاف وقت کمتر

تسریع امور و عودت کانتینر در اولین فرصت

اطمینان از رسیدن کانتینر و ثبت شدن تاریخ دقیق تحویل آن به مبدا

همان طور که گفته شد دموراژ گاهی اجتناب ناپذیر است،  اما اگر شما آن را مدیریت نکنید کار به جایی می‌رسد که هزینه دموراژ از ارزش کالای خریداری شده ی شما بیشتر می شود. در این زمان هیچ صرفه اقتصادی برای ترخیص کالای شما وجود ندارد و شما مجبور می شوید از ترخیص کالای خود منصرف شده و در همان مکان کالا را رها کنید.

هزینه‌ها در دموراژ

تمامی هزینه ها از قبل در قرارداد قید میشود. این هزینه ها به صورت روز شمار محاسبه می شود. معمولا هزینه های دیرکرد در هر شرکت کشتیرانی و در هر کشور قیمت متفاوتی دارد. با توجه به اینکه چه نوع کانتینری داریم و دارای چه سایزی می باشد هزینه می تواند متفاوت باشد.

فری تایم چیست؟

بعد از آشنایی کامل با دموراژ نیاز است تا با اصطلاح فری تایم نیز آسنا شوید.زمانی که با شرکت کشتیرانی مدنظرتان می خواهید قرارداد ببندید مدت زمانی را به نام فری تایم در آن مشخص می کنید. این اصطلاح یعنی تعداد دقیق روزهایی که عدم بازگشت کانتینر کشتیرانی، صاحب کالا را مشمول جریمه نکند.

 چند نوع فری تایم داریم؟ 

دو نوع فری تایم وجود دارد.

فری تایم  مبدا:  به مدت زمان دقیق برداشتن کانتینر از جایگاه  تا بارگیری آن گفته می شود.

فری تایم مقصد: به مدت زمان دقیق برداشت کانتینر از حامل و تخلیه آن از بار درون کانتینر گفته می شود.

نتیجه گیری:

در صورتی که قصد واردات و ترخیص کالایی را دارید اگر دارای تجربه و مهارت کافی نیستید برای جلوگیری از هزینه هایی مثل دموراژ بهتر است تا از یک شرکت ترخیص کار یا مشاور گمرکی کمک بگیرید. چرا که در صورت اشتباه در امر ترخیص ممکن است به سرمایه ی شما خسارات جبران ناپذیری وارد شود.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 

رتبه نخست بانک صنعت و معدن در اعطای تسهیلات موضوع بند الف تبصره 18

می متالز - بانك صنعت و معدن از بين 7 بانك عامل طرف قرارداد اعطای تسهیلات موضوع بند الف تبصره 18 بيشترين ميزان عملكرد (89 درصد) را به خود اختصاص داده است و پس از آن بانك های آينده و توسعه تعاون با عملكرد 60 درصدی و 54 درصدی نسبت به منابع ايجاد شده در رتبه های بعدی قرار دارند.
 

۳۰ درصد راه‌های آسفالت روستایی قزوین نیازمند بهسازی

می متالز - ۳۰ درصد راه‌های آسفالت روستایی به علت تغییرات آب و هوایی، فعالیت معادن و عبور بار‌های غیرمجاز نیاز به لکه گیری و بهسازی دارند.
 

تردد روزانه ۱۴۰ قطار از طریق مسیر‌های استان یزد انجام می‌شود

می متالز - معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی یزد با اشاره به اهمیت مسیرهای ریلی در استان یزد گفت: تردد روزانه ۱۴۰ قطار از طریق مسیر‌های استان یزد انجام می‌شود.
 معاون عمرانی استاندار یزد:

عدم ارتباط مستقیم مردم با تولیدکننده؛ چالشی برای مصالح ساختمانی یزد/ فعالیت «دلالان» آسیب شناسی می شود

می متالز - صادقیان گفت: ساماندهی حمل و نقل سیمان از ضروریات این حوزه است البته تردد بونکرها و کامیون های حامل سیمان تنها با شناسنامه و بارنامه امکان پذیر است.
 یوسفی مطرح کرد

تخلیه و بارگیری سالانه ۵ میلیون تن کالا در بنادر شمالی/عقب‌ماندگی ۹۵ میلیون تنی بنادر شمالی

می متالز - رئیس کمیته بنادر و دریانوردی مجلس گفت: چشم انداز بنادر شمالی کشوربرای تخلیه و بارگیری کالا در سال حدود ۱۰۰ میلیون تن است، البته متأسفانه در شرایط فعلی از این بنادر، تنها سالانه حدود ۵ میلیون تن واردات و صادرات صورت می گیرد.
 تامین ۱۰۰ درصدی اعتبار مشارکت با عراقی‌ها؛

جزئیات و علت تغییر سرمایه‌گذار راه‌آهن شلمچه_بصره اعلام شد

می متالز - معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از تغییر سرمایه گذار راه آهن شلمچه بصره و واگذاری اجرای این پروژه به یک بخش خصوصی خبر داد و گفت: با تغییر سرمایه گذار مسلماً سریع‌تر و بهتر می‌توانیم این پروژه را تمام کنیم که بازه زمانی پیش بینی شده برای آن دو ساله است.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما