تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۱۴۰۴۹
سرویس خبر : محیط زیست

سایه شوم کووید ۱۹ بر سر اقتصاد جهانی/ چه زمانی اقتصاد، دوباره جان میگیرد؟

می متالز - بازارهای جهانی در حالی نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ را پشت سر گذاشته است که تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد، چه بسا بیشتر از تصمیم های فدرال رزو، قهرو آشتی چین و آمریکا و حتی افزایش یا کاهش نرخ بیکاری در آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ بوده است.
سایه شوم کووید ۱۹ بر سر اقتصاد جهانی/ چه زمانی اقتصاد، دوباره جان میگیرد؟

به گزارش می متالز، نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ در حالی رو به اتمام است که سایه ویروس کووید ۱۹ بر بازارها و اقتصادهای جهانی تأثیرگذار بوده است و همراه با عوامل دیگری مثل کاهش روابط تجاری چین و آمریکا و همچنین کاهش میزان فعالیت های اقتصادی، موجب افت بازارها شده است.

این در حالی است که، در ابتدای سال میلادی، حمایت بانک های مرکزی از سیاست های پولی و مالی کمی بازارها را نسبت به آینده بهتر امیدوار کرده بود، اما روند کند بهبودی کووید ۱۹ و بازگشت دوباره این ویروس به برخی کشورهای بزرگ، پیش بینی کارشناسان را نسبت به عدم بهبود اقتصادی در آینده نزدیک بیشتر و بیشتر کرد.

به نظر می رسد، این رویه کند اقتصادی تا زمانی که واکسن این ویروس منتشر شود، باقی خواهد ماند و پیش بینی می شود حتی پس از صدور واکسن در کشورهای مختلف نیز آثار اقتصادی دوران قرنطینه، بر بستر بازارهای جهانی ماندگار خواهد بود.

به این ترتیب، صندوق بین المللی پول نیز به عنوان یکی از مراجع اقتصادی جهان در خصوص رشد اقتصادی در دنیا، گزارش جدیدی منتشر کرده است و طی آن نسبت به وضعیت اقتصادی هشدار داده است.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیشتر سقوط ۳ درصدی برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید اعلام کرد که تحلیل‌ها حاکی است اقتصاد جهانی تا پایان سال جاری میلادی ۴.۹ درصد کوچکتر خواهد شد.

به گفته این نهاد بین‌المللی، هیچ قدرت اقتصادی از این همه‌گیری در امان نخواهد ماند. اقتصاد ایالات متحده آمریکا که بزرگترین در جهان است، امسال ۸ درصد کوچک می‌شود و کشورهایی که تنها از ارز یورو استفاده می‌کنند، سقوطی بیش از ۱۰ درصدی را در اقتصادشان تجربه خواهند کرد.

این در حالی است که اقتصاد ژاپن ۵.۸ درصد کوچکتر می‌شود و چین که تاکنون رشد اقتصادی بالایی را داشت، تنها یک درصد رشد را شاهد خواهد بود که بدترین عملکرد طی چند دهه اخیر است.

بنا بر نظر کارشناسان، اقتصاد جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به طور تقریبی ۱۲.۵ تریلیون دلار را از دست می دهد.

در این بین، ویروس کووید ۱۹ به برخی از صنایع بیشتر، خسارت مالی وارد کرده است که در این میان صنعت توریسم با سقوط ۱۰۰ درصدی همراه شده است.

این در حالی است که، مدیر عامل ایرباس از افت ۴۰ درصدی میزان تولیدات این شرکت تا دو سال آینده خبر داده و اظهار داشته این کاهش میزان تولیدات در ایرباس، ناشی از تاثیرات کرونا ویروس بر صنعت توریسم بوده است.

فاوری، مدیر عامل ایرباس، در این خصوص اظهار داشت: تا سال ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ تمامی تولیدات ایرباس را تا سقف ۴۰ درصد کاهش داده ایم تا بتوانیم کمی از خسارت وارده از سوی ویروس کرونا، جلوگیری کنیم. به این ترتیب، با قطعات فعلی روند کاری را ادامه خواهیم داد.

بانک جی پی مورگان نیز با اعلام پیش بینی های منفی نسبت به سال جاری اعلام داشت: افزایش میزان مبتلایان به کووید ۱۹ تمامی رشد اقتصادی را در سال جاری از بین برده است و امیدی برای بهبود اوضاع اقتصادی در جهان برای کارشناسان این بانک متصور نیست. اما در این بین، نیز به برخی از سهامداران خود توصیه کرده ایم که سهم های ممتاز بازار را در کف قیمت خریداری کنند تا بتوانیم در سال های بعد از سود این سهم ها، به بازدهی مناسبی برسیم.

اینکه روند سرایت ویروس کووید ۱۹ تا کی ادامه پیدا خواهد کرد مشخص نیست و این که آیا پیش بینی این نهادهای بزرگ اقتصادی کاملا منطبق با واقعیت باشد نیز در هاله ای از ابهام است. اما نکته ای که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که با وجود کشف واکسن این بیماری و منتشر شدن آن در آینده ای نزدیک، آیا اقتصاد جهانی می تواند زخم های ناشی از این ویروس را بر پیکره خود، درمان کند یا بهبود این زخم ها نیز زمان بر خواهد بود؟

عناوین برگزیده