تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۱۴۲۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موسوی‌لارگانی:

تک نرخی شدن ارز راهی برای حل مشکلات است / رانت، حاصل چند نرخی بودن قیمت ارز است

می متالز - عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برای حل مشکل نرخ ارز در کشور باید نهایتا دو قیمت دولتی و آزاد وجود داشته باشد و حتی اگر بتوان ارز را تک نرخی کرد، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود زیرا دو نرخی بودن رانت ایجاد می‌کند، همانگونه که عده‌ای طی دو سال قبل طوری سوءاستفاده کردند که صدای دولتی‌ها هم درآمد.
تک نرخی شدن ارز راهی برای حل مشکلات است / رانت، حاصل چند نرخی بودن قیمت ارز است

سیدناصر موسوی لارگانی

به گزارش می متالز، سید ناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سال‌هاست شعار و وعده تک نرخی شدن ارز در کشور داده می‌شود، گفت: حتی اعلام ارز 4200 تومانی جهانگیری هم برای واردات و خریدها حداکثر سه ماه تداوم داشت و بعد رها شد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: دولتی که نسبت به نوسانات و افزایش قیمت ارز در دولت قبلی معترض بود، دو سامانه دیگر علاوه بر سامانه نیمایی برای ارائه ارز ایجاد کرد که این اقدام بسیاری را بیچاره کرده و هنوز هم آقای جهانگیری اعلام می‌کند، تصمیم برای تعیین ارز 4200 تومانی بسیار درست بود و باید وجود داشته باشد در حالی که این ارز برای عده‌ای خاص ایجاد رانت و درآمدهای چند ده میلیاردی کرده است.

وی ضمن تاکید براینکه برای حل مشکل نرخ ارز در کشور باید نهایتا دو قیمت دولتی و آزاد وجود داشته باشد، اظهار کرد: اگر بتوان ارز را تک نرخی کرد، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد زیرا دو نرخی بودن قیمت ارز موجب رانت می‌شود همانگونه که عده‌ای طی دو سال قبل طوری سوءاستفاده کردند که حتی صدای دولتی‌ها هم درآمد.

 

بخشنامه‌هایی که موجب ورشکستگی واردکنندگان شده است!

موسوی‌لارگانی با اشاره به اعتراض برخی افراد به بانک مرکزی به دلیل خرید ارز از سامانه‌های وابسته به این بانک و ورشکسته شدنشان گفت: افرادی به طور مثال در سال 90 با دریافت ارز، کالایی را وارد کرده و بعد آن را با قیمت تنظیم بازار فروخته‌اند و در زمان مقرر هم بدهی خود را با بانک مرکزی تسویه کردند اما بعد بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای موجب ورشکستگی این شخص شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بانک مرکزی به طور مثال اعلام کرده، افرادی که تا ساعت دوازه روز فُلان بدهی ارزی خود را تسویه کرده‌اند، شامل پرداخت مابه التفاوت نمی‌شوند و همین بخشنامه عده‌ای را نابود کرد یا شخصی کالایی مانند کاغذ را وارد کرده و به قیمت ستاد تنظیم بازار عرضه کرده است و اگر اکنون بخواهد مابه‌التفاوت را بپردازد مسلما ضرر سنگینی می‌کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: همچنین برخی با ارز نیمایی که زمانی 7 هزار تومان بوده و تقریبا آزاد محسوب می‌شده، کالایی را وارد کرده‌اند اما بعد یک مرتبه ارز نیمایی 12 هزار تومان شد و حالا به وی می‌گویند، باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند که همین موضوع موجب اعتراض و ناراحتی برخی واردکنندگان شده است و بانک مرکزی باید به این مسایل دقت کند.

عناوین برگزیده