تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۱۵۷۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دلالان، ناکام از موج‌سواری با سیمان/ افزایش 30درصدی ‌قیمت سیمان، ملک را ارزان کرد

می متالز - سیمان 20 تا 30درصد گران شد و این خبر برخلاف پیش‌بینی‌ها نه‌تنها اثر منفی در بازار مسکن اصفهان نداشت، بلکه خیال سازندگان را راحت کرد.
دلالان، ناکام از موج‌سواری با سیمان/  افزایش 30درصدی ‌قیمت سیمان، ملک را ارزان کرد

به گزارش می متالز، حواشی افزایش قیمت سیمان طی ماه‌های گذشته عملیات ساخت‌وساز در اصفهان را تقریبا تعطیل کرده بود؛ زیرا تولیدکنندگان معتبر این حوزه، فروش را متوقف کرده بودند و منتظر اعلام نرخ جدید سیمان بودند؛ بنابراین انبوه‌سازان اصفهانی طی چند هفته گذشته بارها مجبور به خرید سیمان و بتن از استان‌های همسایه شدند و این موضوع هزینه ساختمان‌سازی در اصفهان را افزایش داده بود؛ ولی هفته گذشته با افزایش رسمی 20 تا 30درصدی نرخ سیمان، خیال سرمایه‌گذاران در بازار مسکن اصفهان راحت شد.مسئولان صنعت سیمان از درخواست برای افزایش بیش از 60درصدی نرخ سیمان می‌گفتند و انتظار می‌رفت تا بیش از 100درصد گران شود. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد سیمان کمتر از 5درصد بر قیمت یک بنا تأثیر دارد؛ ولی دلال‌ها افزایش قیمت 60 تا 100درصدی را بهانه قرار داده بودند تا موج افزایشی جدیدی در بازار مسکن ایجاد کنند.

دردسر سیمانی در بازار مسکن

قاسم محمدی، پیمان‌کار یکی از شرکت‌های سـاخـت‌وسـاز منطقه آپادانا، آبشار و مرداویج درباره بازار سیمان به اصفهان‌زیبا گفت: «نه سیمان می‌آمد و نه بتن، از اردیبهشت خرید سیمان دشوار شد؛ ولی نیمه دوم خرداد در اصفهان کسی نه سیمان می‌فروخت و نه بتن، ما باید بی‌کیفیت‌ترین بتن و سیمان را از استان‌ها یا شهرهای همسایه چند ساعت زودتر می‌خریدیم تا کار لنگ نماند.» در خرداد و چند روز ابتدایی تیر، عملیات ساخت‌وساز در اصفهان حتی به مرز تعطیلی هم رسید؛ زیرا کارخانه‌ها به دلایل مختلف راضی به فروش نبودند. آن‌ها نمی‌گفتند منتظر افزایش قیمت‌ها هستند؛ ولی برای توقف فروش بهانه‌های مختلفی می‌آوردند.برای بررسی چرایی این تصمیم با چند کارخانه تماس گرفته شد؛ اما هیچ‌کدام راضی به گفت‌وگو نشدند. مدیر یکی از این کارخانه‌ها که نخواست نامش در روزنامه فاش شود، به اصفهان‌زیبا گفت: «این حرف‌ها بی‌معنی است. ما به خاطر ضدعفونی‌کردن محیط و جلوگیری از ابتلا به کرونا برای کارگران چند روزی تولید را متوقف کرده‌ایم.» تـولـیـدکـنندگـان سیـمـان در طـول ماه‌های گذشته بارها به قیمت‌های فعلی اعتراض کردند و مدام پیگیر افزایش قیمت سیمان بودند. مسئولان این صنعت حتی قیمت سیمان و آدامس را مقایسه کردند؛ ولی شاید به راه افتادن جو سنگین افزایش قیمت‌ها و اجاره‌بها در بازار مسکن، اجازه رشد قیمت‌ها بیش از 30 درصد را نداد.

قیمت ملک در واکنش به گرانی سیمان

سیمان گران شد؛ ولی این خبر تأثیر مثبتی در قیمت‌ها نداشت، بلکه گزارش‌های میدانی در بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد قیمت ملک در واکنش با این خبر با ریزش چنددرصدی همراه بود. اگرچه 20هزار تومانی شدن دلار باعث شد تا ریزش قیمت ملک به خاطر افزایش نرخ سیمان دیده نشود؛ ولی فروشندگان از قیمت‌های اعلامی عقب‌نشینی کردند؛ زیرا تصور می‌شد سیمان بین 60 تا 100درصد گران شود و حالا رشد تنها 30درصدی قیمت سیمان خبر خوبی برای فروشندگان نبود.دلالان می‌گویند رشد قیمت سیمان تا صددرصد در بازار پیش‌خور شده بود و افزایش 20 تا 30درصدی خبر خوبی نیست. پیش‌ازاین به بهانه افزایش 100درصدی قیمت سیمان، قیمت‌های پیشنهادی تا 20درصد بالا رفته بود و تعدادی از فروشندگان نیز تا مشخص شدن تکلیف سیمان دست نگه‌داشته بودند؛ ولی با اعلام این خبر، مالکان حاضر به ارائه تخفیف روی ملک شدند، از طرفی افزایش عرضه‌ها بر شدت افت قیمت‌ها افزود و اگر دلار 20هزار تومانی نشده بود شاید قیمت‌ها بیش از 20درصد ریزش می‌کرد.در روزهـایـی کــه هـمـه منـتـظـر اعلام رسمی افزایش قیمت سیمان بودند، افرادی هم در بازار مسکن اصفهان به‌خصوص در محله‌های متوسط شهر ملک خریدند تا پس از افزایش قیمت سیمان بفروشند. سیمان تنها 5درصد بر قیمت ملک مؤثر است؛ ولی دلالان مدعی بودند اگر سیمان 100درصد گران شود ملک بیش از 50درصد بالا خواهد رفت.

عناوین برگزیده