تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۱۶۲۹۳
سرویس خبر : زمین شناسی

ظرفیت اکتشاف و استخراج در خدمت زنجیره فولاد قرار می‌گیرد

می متالز - در شرایط کنونی جهت رهایی از تحریم‌ها و کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی و همچنین محقق کردن منویات مقام معظم رهبری (جهش تولید) توجه ویژه به کشف ذخایر معدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌توان در چارچوب برنامه‌ای هماهنگ و قابل حصول به اهداف آرمانی برسیم که همانا حصول حداکثری ارزش‌افزوده و بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی، رونق تولید و کاهش وابستگی به نفت است.
ظرفیت اکتشاف و استخراج در خدمت زنجیره فولاد قرار می‌گیرد

به گزارش می متالز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور در راستای سیاست عمومی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اکتشاف، اهداف راهبردی مشخصی را دنبال می‌کند. تا پایان نیمه نخست سال 97، ایمیدرو 250 هزار کیلومترمربع کار اکتشافی انجام داده بود اما از نیمه دوم 97 تا پایان سال 98، معادل 400 هزار کیلومترمربع به پهنه‌های اکتشافی افزوده شد. با این میزان فعالیت، وسعت اکتشافات ایمیدرو به 650 هزار کیلومترمربع رسید و کار اکتشافات اولیه این پهنه‌ها در سال گذشته به اتمام رسید. اتفاق کم‌نظیر انجام‌شده در سال گذشته با حمایت وزارت صمت، واگذاری حدود 57 هزار کیلومترمربع از پهنه‌ها برای اکتشاف به کنسرسیوم بخش خصوصی با مدیریت شرکت معادن و فلزات بود. این اقدام، شرایط را برای حضور بخش خصوصی در حوزه پر ریسک اکتشاف در مراحل شناسایی و پی‌جویی و به‌ویژه در مراحل اکتشافات تکمیلی فراهم کرد. با اکتشافات انجام شده تاکنون 760 محدوده امیدبخش شناسایی‌شده است. از این تعداد، ایمیدرو درخواست صدور پروانه برای 280 محدوده را اعلام کرده است که تاکنون مجوز 52 پروانه اکتشاف صادر شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این سازمان، دیگر محدوده‌های امیدبخش شناسایی شده در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفت تا از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به مزایده گذاشته و به بخش خصوصی واگذار شود. ایمیدرو علاوه بر شناسایی محدوده برای خود، مشارکت با بخش خصوصی را در شمار برنامه‌های خود قرار داده است. این سازمان، توجه ویژه‌ای به 2 اصل توسعه اکتشاف و زیرساخت‌های معدنی برای جذب سرمایه‌گذار دارد و در نهایت ظرفیت اکتشاف و استخراج در خدمت زنجیره فلزات قرار می‌گیرد. سیاست این سازمان در زنجیره فلزات مختلف از جمله فولاد، مس و آلومینیم این است که شرکت‌های معدنی به دنبال رشد اکتشاف، افزایش ذخایر ماده معدنی و استخراج باشند و‌ شرکت‌های تابعه، افزایش سرمایه و رشد ارزش‌افزوده را پیگیری کنند.

ایمیدرو در حال انجام اقدامات مهمی برای توسعه و توانمندسازی بخش اکتشاف است که ازجمله آن می‌توان به تأسیس کنسرسیومی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مؤثر در حوزه اکتشاف، ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری در کشور، احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، تأمین ارز موردنیاز شرکت‌های حفاری و تجهیزاتی اشاره کرد. تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه اکتشاف نیز یکی دیگر از اقدامات مهم ایمیدرو است. همچنین برخی از اهداف کنسرسیوم، ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های اکتشافی از طریق واگذاری 14 پهنه و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ملی است.

یکی دیگر از برنامه‌های امسال ایمیدرو، توسعه و ارتقای بانک اطلاعاتی مکان محور GIS است. این سیستم در حفظ و ذخیره و پردازش داده‌ها به ما کمک می‌کند. همچنین روش‌های نوینی را برای اکتشاف ذخایر پنهان مورد توجه قرار خواهیم داد بعلاوه اینکه در نظر داریم از روش‌های نوین دیگری از جمله الکترومگنتیک استفاده کنیم تا با این روش کانسارهای عمیق را با روش‌های مختلفی اکتشاف کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو

عناوین برگزیده