تاریخ: ۲۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۱۱۷۷۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«هیچ»؛ نصیب مردم خواف از سودآوری معادن/ سرزمین آهن به شهروندانش بهره نمی‌دهد

می متالز - خواف در خراسان رضوی از دیرباز به سرزمین آهن و معدن شهرت داشته اما عجیب اینکه مردمانش از بهره‌های این نعمت بی‌نصیب هستند.
«هیچ»؛ نصیب مردم خواف از سودآوری معادن/ سرزمین آهن به شهروندانش بهره نمی‌دهد

به گزارش می متالز، جان محمد خداپرست اظهار داشت: خواف دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی جهت سرمایه‌‌گذاری و اشتغال‌زایی است و با توجه به این ظرفیت‌ها انتظار می‌رود مردم شهرستان از رفاه نسبی برخوردار باشند.

وی افزود: اما آنچه اتفاق افتاده توجه مدیران و بهره‌برداران به بیابان‌های سنگان است و بیشتر آنها هیچ شناختی از کمبودها و مشکلات مردم این شهرستان ندارند و این منابع جز آلایندگی، تصادفات، ترافیک، آلودگی صوتی، تخریب زیر ساخت‌های شهری، گرد و خاک و ریز گردها، تخریب زمین‌های کشاورزی و مرتعی برای مردم خواف حاصلی ندارد. 

عضو شورای شهر خواف ادامه داد: از جمله معادن و منابع خواف می‌توان به ذخائر غنی معادن سنگ آهن سنگان، آفتاب تابان برای تولید برق از پیل‌های خورشیدی، بادهای 120روزه جهت استفاده از انرژی باد برای تولید برق، مرز مشترک با افغانستان در جهت سرمایه گذاری بازارچه مرزی و ایجاد گمرک و احیای مجدد جاده ابریشم، اشاره کرد. 

خداپرست بیان کرد: اما آنچه امروز خواف را در عرصه داخلی و بین المللی متمایز کرده، وجود معادن غنی سنگ آهن و 45 محدوده معدنی پلاسری سنگ آهن و سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانجات کنسانتره و گندله است. 

وی تصریح کرد: البته بیشتر نارضایتی مردم خواف هم مربوط به بهره‌برداری از معادن پلاسری است و این عدم رضایت مندی دلایل واضحی دارد از جمله اینکه اکثر معادن پلاسری در املاک کاشت دیم و مراتع دامپروری قرار دارد و هر سال دامداران عوارض حاصل از داشتن پروانه چرا را به منابع طبیعی پرداخت می‌کنند اما متاسفانه از طرف بهره‌برداران تا به حال هیچ خسارتی به کشاورزان و دامداران پرداخت نشده است. 

نماینده مردم خواف در شورای اسلامی استان خراسان رضوی تاکید کرد: در سنگان قبل از فعالیت معادن پلاسری، 40 هزار راس دام وجود داشته و هر سال ده‌ها تن محصولات کشاورزی برداشت می‌شده، مردم با توجه به شرایط زیست محیطی و قناعت هم مشغول کار بودند هم از درآمد دسترنج‌شان بهره می‌بردند اما با شرایط پیش آمده هم بیکار شده‌اند و هم املاک ثبتی کشاورزی خود را بدون هیچ حق و بهره مالکانه‌ای از دست دادند.     

خداپرست اظهار کرد: مشکل دیگر مردم این شهرستان این است که در اوایل سال 90 مردم بخش سنگان با بیش از 11هزار عضو شرکت معدنی به مبلغ کل سهام بیش از 2میلیارد تومان به ثبت رساندند به طوری که خانواده‌هایی بودند که جهت تامین حق‌السهم، النگو، قالیچه، دام، ملک کشاورزی خود را فروختند تا هم در تولید نقش داشته باشند وهم در آینده درآمد اندکی کسب کنند.

وی افزود: متاسفانه بعد از دوندگی‌های زیاد به این شرکت معدنی نه تنها محدوده واگذار نشد بلکه بعضی از سهام‌داران به دلیل نیاز، مجبور به باز پسگیری مبلغ سهام خود بعد دوسال شدند و این در حالی است که بسیاری از افراد خارج از استان صاحب صدها هکتار محدوده معدنی هستند و این محدوده ها را بدون مزایده و به بهای ناچیز حتی صدهزار تومان به مالکیت خود در آورده‌اند. 

عضو شورای شهر خواف ادامه داد: هدف از بهره‌برداری شرکت‌های پلاسری، اشتغال پایدار در منطقه مرزی سنگان است. هرچند که اشتغال به وجود آوردند اما جذب نیروهای بومی چشمگیر نیست.

خداپرست بیان کرد: در تمام دنیا، محور امنیت غذایی همه فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی و دامپروری است و در شهرهای صنعتی نباید فعالیت کشاورزی تحت الشعاع معدن و صنعت قرار گیرد، بنابراین بهسازی عرصه های کشاورزی آبی یا دیم حفظ مراتع دامی ،حفظ منابع آبی مثل قنوات، چشمه سارها، بستر رودخانه ها، جلوگیری از انتقال آب کشاورزی به صنعت و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، می‌تواند از مهاجرت مردم به حاشیه شهرهای بزرگ جلوگیری کند.

«هیچ»؛ نصیب مردم خواف از سودآوری معادن/ سرزمین آهن به شهروندانش بهره نمی‌دهد

عناوین برگزیده