تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۱۱۹۳۹۵
سرویس خبر : زمین شناسی

خراسان شمالی معطل نتایج نقشه‌برداری هوایی معادن

می متالز - سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از سال ۹۶ ژئوفیزیک هوایی خراسان شمالی را با استفاده از بالگرد بر روی هفت هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های اکتشافی این استان آغاز کرد و به انجام رساند اما تاکنون نتایج آن را در اختیار این استان قرار نداده است.
خراسان شمالی معطل نتایج نقشه‌برداری هوایی معادن

به گزارش می متالز، پهنه های مزبور مربوط به شهرستان های اسفراین، فاروج و جاجرم به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار شد که این سازمان نقشه برداری هوایی و انجام مطالعات و پی‌جویی در این منطقه را به اجرا درآورد اما هنوز خبری از نتایج مطالعات آن نیست.  

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ژئوفیزیک هوایی برای شناسایی ظرفیت ها و مناطق امیدبخش معدنی جنوب استان صورت گرفته است.  

علی اصغر رضازاده اظهار داشت: در این طرح، هفت هزار کیلومتر مربع از منطقه شرق و جنوب استان در شهرستان های فاروج، اسفراین و جاجرم نقشه برداری شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه ۴۵ میلیاد ریال اعتبار از منابع سفر رهبری هزینه شده است، گفت: هنوز اطلاعات این مطالعات و نقشه برداری ها به استان ارائه نشده است.

رضازاده خاطرنشان کرد: انتظار می رود این اطلاعات سریع تر در اختیار استان قرار گیرد تا نتیجه مطالعات مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.  

وی افزود: در این زمینه، با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مکاتبه کرده ایم و این وزارتخانه سه ماه به سازمان زمین شناسی استان فرصت داده تا نتیجه مطالعات را در اختیار قرار دهد و موضوع را تعیین تکلیف کند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: نیاز است تا منطقه مورد مطالعه قرار گرفته و نقشه برداری شده، از بلاتکلیفی خارج و به سرمایه گذاران این بخش واگذار شود.  

جمع آوری اطلاعات هوایی از معادن خراسان شمالی از شهریور ۱۳۹۶ آغاز شده بود.

میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.

میزان سرمایه گذاری توسط معدنکاران خراسان شمالی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است و سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در این استان استخراج می شود.

در کشور ۶۸ ماده معدنی شناخته شده که خراسان شمالی ۲۸ نوع آنرا دارد. 

عناوین برگزیده