تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۱۲۰۳۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رهاورد چهارمین دیدار مجازی مردم فارس با رییس‌جمهوری

نوید کاهش خام‌فروشی و گشایش بازار صادراتی جدید

می متالز - پنجشنبه نهم مردادماه‌ ۹۹ در تقویم استان فارس به عنوان چهارمین دیدار مجازی اهالی استان با رییس‌جمهوری و اعلام خبرهای نویدبخش از افتتاح طرح‌های صنعتی و عمرانی ثبت شد.
نوید کاهش خام‌فروشی و گشایش بازار صادراتی جدید

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در این روز در آیین ویدیوکنفرانس دستور بهره‌برداری از کارخانه کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروزآباد استان فارس را صادر کرد.
تولیدات این کارخانه در صنایع پایین دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک کننده، تصفیه آب و پتروشیمی ها استفاده می شود.

مردم استان فارس که بنا بود در ماه‌های پایانی سال ۹۸ میزبان رییس‌جمهوری باشند و این سفر به خاطر شیوع کرونا به تاخیر افتاد، از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون در چهار نوبت شاهد افتتاح طرح‌های صنعتی، عمرانی و زیرساختی در این استان در ارتباط از راه دور رییس‌جمهوری بودند.
اردیبهشت‌ماه امسال نخستین دیدار مجازی اهالی فارس با دکتر حسن روحانی با افتتاح طرح‌های ملی جنوب استان فارس در شهرستان لامرد رقم خورد که مجتمع آلومینیوم جنوب از شاخص‌ترین طرح‌های آن بود.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه گذشته نیز در آیین ویدیوکنفرانس طرح‌های بزرگ ملی در حوزه آب و برق استان فارس را به افتتاح رساند که ویژگی‌های این طرح‌ها برخورداری شمار زیادی از مردم این استان از مزایای آب پایدار و نیز انرژی پاک و تجدیدپذیر با صرف اعتباری در حدود دو هزار میلیارد تومان بود.
در این آیین و با دستور رئیس‌جمهوری، علاوه بر ۶ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فارس، فاز خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن، تصفیه‌خانه آب شیراز و فاز اول آبرسانی به سعادت شهر و ارسنجان در قالب پویش الف - ب- ایران وزارت نیرو به بهره‌برداری رسید. 
پنجشنبه ۱۹ تیرماه امسال نیز نوبت به سومین برنامه افتتاح ویدیوکنفرانسی در شهرستان کوار و در حوزه صنعت فولاد رسید. در این آیین، طرح‌های توسعه مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار استان فارس، شامل تولید آهن اسفنجی و گندله‌سازی با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

 

دیدار مجازی چهارم اهالی فارس با رییس‌جمهوری

کارخانه کربنات سدیم کاوه در شهرستان فیروزآباد استان فارس به عنوان یکی از صنایع مادر این استان صبح پنجشنبه نهم مرداد ۹۹ با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح شد.
واحد شرکت کربنات سدیم کاوه در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می کند که ظرفیت سالانه این واحد ۳۲۰ هزار تن است.
این واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار و  ۶۷ میلیارد ریال و با اشتغال بیش از هزار و سه نفر در شهرستان فیروزآباد به بهره برداری رسیده است.
معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری فارس که در آیین افتتاح این طرح حضور داشت، در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بخش قابل توجهی از ماشین آلات به کار رفته در این کارخانه از داخل و بخشی هم از کشور چین تامین شده و محصولات تولیدی آن نیز در صنایع شیشه‌سازی و شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ظفر افشون اظهار داشت: با وجود اینکه طی ماه‌های اخیر تاکنون، شیوع ویروس کرونا به عاملی بازدارنده برای اجرا و پیشبرد طرح‎های عمرانی تبدیل شده اما ظرف همین مدت توانستیم در استان طرح‌هایی همچون فولاد پاسارگاد کوار و آلومینیم جنوب را به سرانجام رسانده و افتتاح کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: این طرح که عملیات اجرایی آن از سال ۸۷ آغاز شده قابلیت توسعه نیز دارد که زمینه توسعه آن را با افتتاح سد هایقر که منبع اصلی تامین کننده آب مورد نیاز این کارخانه است فراهم خواهیم کرد.

گامی برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی

مساله خام فروشی همواره به عنوان یکی از دغدغه های مهم مسوولان عالی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در اسناد بالادستی و چشم اندازهای ترسیم شده بر تلاش برای جلوگیری از خام فروشی تاکید شده است.
استان فارس یکی از قطب های مواد معدنی کشور است که در گذشته بسیاری از این مواد معدنی به صورت خام از کشور و استان خارج می شد اما در سال های اخیر اتفاق خوبی در ایجاد صنایع معدنی در این استان رخ داد.
کارخانه کربنات سدیم کاوه که امروز به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید یکی از واحدهایی است که از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری می کند.
در آیین افتتاح اعلام شد مواد اولیه کارخانه کربنات سدیم کاوه از معادن جنب این کارخانه تامین می شود.
همچنین بیش از هشت معدن سنگ آهک و سنگ نمک در نزدیکی این کارخانه راه اندازی شده است و مواد اولیه به کارخانه منتقل می شود و این باعث شده از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود و صنایع معدنی را در استان ایجاد کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این باره با اشاره به ویژگی های کارخانه کربنات سدیم کاوه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از این ویژگی ها این است که مواد اولیه این واحد تولیدی از معادن جنب این کارخانه تامین می شود.
حمیدرضا ایزدی افزود: بیش از هشت معدن سنگ آهک و سنگ نمک در کنار این شرکت راه اندازی شده و مواد اولیه به کارخانه منتقل می شود و این باعث شده از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود و صنایع معدنی را در استان ایجاد کند.
وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در استان فارس راه اندازی صنایع معدنی در کنار معادن است تا بتوانیم از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم.

 

توسعه صادرات با افتتاح کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد

معاون امور صنایع  وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارائه گزارشی به رییس‌جمهوری در آیین ویدیوکنفرانس بهره‌برداری از این طرح گفت: با پایان فاز تکمیلی شرکت کربنات سدیم فیروزآباد بیش از یک میلیون تن ظرفیت صادراتی در این زمینه فراهم می شود و برای کشور ارزآوری دارد.
مهدی صادقی نیارکی افزود: این پروژه توسط متخصصان داخلی ساخته شده و این جزو مزیت های اساسی این پروژه است.

 

پایان سهمیه‌بندی مواد اولیه صنعت تولید شوینده و شیشه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: پیش از راه اندازی این طرح ظرفیت کشور در حوزه کربنات سدیم که ماده اولیه صنعت شیشه و پودر شوینده و بلور است ۵۷۷ هزار تن بود که با افزایش ۳۲۰ هزار تنی این طرح، ظرفیت کشور به حدود ۹۰۰ هزار تن در سال رسیده و بیش از ۵۵ درصد رشد در ظرفیت تولید داریم.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته برای تامین مواد اولیه شوینده و شیشه سهمیه بندی می کردیم اما امروز نه تنها نیازی به سهمیه بندی مواد اولیه نداریم بلکه با راه اندازی فاز اول این پروژه و فاز تکمیلی آن بیش از یک میلیون تن ظرفیت صادراتی داریم.

 

میزان ارزآوری و ارزش افزوده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: محصولات کربنات سدیم در هر تن، ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار ارزش صادرات دارد و اگر بتوانیم یک میلیون تن صادر کنیم سالانه بیش ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهیم داشت.
صادقی افزود: اگر بتوانیم پروژه تکمیلی شرکت کربنات سدیم کاوه را با تامین آب راه اندازی کنیم ۲۰۰ میلیون یورو از محل این طرح ارزآوری خواهیم داشت.
وی ادامه داد: از دیگر ویژگی های این طرح فرآوری مواد معدنی با ارزش افزوده بالا است، معادن بسیار زیادی در اطراف این پروژه داریم که با فعال سازی این پروژه و فعال سازی فازهای بعدی آن تمام مواد اولیه با ارزش افزوده بالاتر قابلیت صادرات دارد.

 

تاثیرگذاری در توسعه فیروزآباد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که با حمایت دولت و تلاش مسوولان، جهشی در سرمایه گذاری در استان فارس شاهد هستیم، گفت: در بحث اشتغالزایی در همین پروژه با ۳۲۰ هزار تن در سال بیش از هزار نفر مشغول بکار شدند که این موضوع در توسعه منطقه اثرگذار است.
صادقی افزود: همچنین امکان توسعه در صنایع تکمیلی از جمله صنعت شیشه و بلور و شوینده در اطراف کارخانه کربنات سدیم کاوه وجود دارد.
وی ادامه داد: بحث آبگیری سد هایقر در شهرستان فیروزآباد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر این سد توسط وزارت نیرو به بهره برداری برسد در بازه زمانی بسیار کوتاه به ظرفیت تولید کربنات سدیم یک میلیون تن تا پایان سال دست می یابیم.
 

مقاصد صادراتی کارخانه

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یکی دیگر از ویژگی های این طرح را صادرات محور بودن آن دانست و گفت: کشورهایی همچون عراق، ترکیه، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان از مقاصد صادراتی محصولات این کارخانه هستند.
ایزدی افزود: تولیدات این شرکت در صنایع پایین دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک کننده، تصفیه آب و پتروشیمی ها استفاده می شود بنابراین در پایین دست این کارخانه شاهد ایجاد کارخانه ها و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگی خواهیم بود که از محصولات این واحد به عنوان مواد اولیه کارخانه خود استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: فعال سازی واحدهای پایین دست در کنار کارخانه کربنات سدیم کاوه باعث رونق زیادی در شهرستان فیروزآباد و استان فارس خواهد شد.

شهرستان فیروزآباد در ۹۲ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.

عناوین برگزیده