تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۱۲۱۲۹۲
نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

چالش ها و راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی

می متالز - سادینا آبائی می گوید: امیدوار هستیم بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات بتوانند از طریق کمک به صدور به موقع ضمانت نامه های لازم برای حضور در بازارهای خارجی یا مناقصات برای اعضای اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و اعضای اتاق بازرگانی گام مهمی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی بردارند
چالش ها و راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی

به گزارش می متالز، سادینا آبائی، نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: اگر ما حوزه صنعت ICT را یکی از زیرمجموعه های خدمات فنی و مهندسی در نظر بگیریم قطعا موانع و چالش هایی که در بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد در حوزه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز وجود خواهد داشت یکی از بزرگ ترین معضلات ما عدم شناخت بازارهای صادراتی و بازار کشورهای همسایه  است و ما چگونگی تامین نیازهای این بازارها را به خوبی نمی شناسیم و در  نتیجه در ادامه حضور در این بازارها دچار مشکل می شویم؛ یکی از راه های حضور در این بازارها شرکت در مناقصات برگزار شده از طرف کشورهای همسایه است، بعضا یا به موقع به این اطلاعات دست پیدا نمی کنیم یا شرایط  حضور در این مناقصه ها را نداریم به این معنی که شناخت کافی نسبت به برخی از اسناد بین المللی برای حضور در این مناقصه ها را نداریم.  در نگاه کلی باید بگویم ما در ایران تیم ها و گروه های توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبت به سایر صنایع و کسب و کارها کمتر داریم و چندان به بحث توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران توجه نشده است، تعداد شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایرانی فعال در حوزه صادرات را به راحتی می توان شمرد چون تعدادشان زیاد نیست.

آبائی با اشاره به لزوم توجه به شرکت در منقصات به عنوان یکی از اصلی ترین راه های ورود به بازارهای صادراتی در حوزه صنعت ICT ،گفت: یکی از مدلهای حضور در بازار خدمات فنی و مهندسی ورود به مناقصه ها و شرکت در آنهاست بعضا ما تا مراحلی می توانیم در این مناقصه ها شرکت کنیم و از آن جایی که برگزار کنندگان مناقصه به دنبال اخذ تاییدیه کارفرماهای قبلی برای اجرای پروژه توسط کارفرمای بعدی هستند متاسفانه از طرف ایرانی این مراحل به درستی دنبال نمی شود که دلایل متعددی دارد مانند عدم آشنایی به زبان انگلیسی یا رویه های اخذ تاییدیه از کارفرماهای قبلی و یا حتی عدم پیگیری های لازم در  تمام مراحل مناقصه.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به چالش های صدور ضمانت نامه های خدمات فنی و مهندسی در بازارهای بین المللی، مطرح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی برای ورود به بازارهای بین المللی دارند بحث صدور ضمانت نامه های لازم برای حضور در بازارهای خارجی برای مناقصه ها و یا برای ارائه طرح هاست امیدوار هستیم بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات بتوانند از  طریق کمک به صدور به موقع ضمانت نامه های لازم برای حضور در بازارهای خارجی یا مناقصات برای اعضای اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و اعضای اتاق بازرگانی گام مهمی در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی بردارند، می توان از طریق دیپلماسی اقتصادی  یک خط ارتباطی بین ایران و سایر کشورهای طرف معامله ایجاد کرد که گردش نقدینگی لازم برای حمایت از تولید خدمات و محصولات صنعت ICT برای صادرکننده را فراهم آورد در نتیجه گردش نقدینگی بین صادرکنندگان ایرانی و خریداران خارجی به تولید ارزان تر، به موقع و توسعه محصولات و خدمات کمک بزرگی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: حوزه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال تغییر است و ساختارهای آن نسبت به 5 سال پیش بسیار تغییر کرده است و طبیعتا شرکت های ایرانی که خود را با فرآیندها و ساختارهای جدید وفق نداده اند نمی توانند به طور موثری در بازارهای خارجی حضور داشته باشند پس لازم است تیم های تحقیق و توسعه و بحث تحقیقات بازاریابی برای انطباق با شرایط کاملا متغیر بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه برای صنعت ICT بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد که در نتیجه در ایجا کمک مجموعه های دولتی و سیستم بانکی در بحث تامین مالی شرکت های فعال در حوزه ICT مطرح می شود؛ تحقیق و توسعه (R&D) و حوزه تحقیقات بازاریابی برای شرکت های فعال در صنعت ICT یک انتخاب نیست بلکه برای ادامه حیات در بازار دائما در حال تغییر جهانی در این حوزه باید فرآیندهای یادگیری و توسعه را تقویت کنند و از آنجایی که هزینه های R&D و تحقیقات بازاریابی بالاست نیاز به تامین مالی در این حوزه احساس می شود. انتقال دانش بازاریابی بین دو کشور موجب انتقال تکنولوژی و افزایش اشتغال خواهد شد و اگر شرکت های ایرانی فعال در این حوزه به موقع از تغییرات آگاه نشوند دچار عقب افتادگی خواهیم شد.

عناوین برگزیده