تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۱۲۲۳۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد مبارکه از اصفهان تا هرمزگان/ چالش های پیش روی میدان دار صنعت فولاد

می متالز - در حوزه صادرات فولاد مبارکه باید برای بازاریابی های جدید بیش از گذشته هزینه کند زیرا تحریم ها رقابت را سخت کرده و باید به دنبال بازارهای جدید برود و در کنار آن با ارتقا تکنولوژی های خود قیمت تمام شده را کاهش داده تا رقابت برایش آسان شود.
فولاد مبارکه از اصفهان تا هرمزگان/ چالش های پیش روی میدان دار صنعت فولاد

به گزارش می متالز، فولاد مبارکه امروز به عنوان ابر هلدینگ فولادی کشور شناخته می شود. هلدینگی که بارها در لیست تحریم های امریکا قرار گرفته است و در سال های اخیر نقش مهمی در صادرات کشور ایفا کرده است.
 
با توجه به نقش مهم فولاد مبارکه در زنجیره فولاد، سیاست این شرکت توسعه واحدهای تولید و احداث زیرمجموعه هایی است که بخشی از آنها در منطقه جنوب کشور واقع شده است. منطقه ای که می تواند صادرات را تسهیل کند. به همین دلیل سرمایه گذاری در مناطق جنوبی را باید نوعی سیاست صادراتی برای فولاد مبارکه دانست که بارز ترین آن فولاد هرمزگان است.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از زیرمجموعه های فعال هلدینگ مبارکه در منطقه جنوب کشور فعالیت دارد و این در حالی است که این مجموعه در نظر دارد قطب سوم فولاد کشور شود و سهم خود را در بازار افزایش دهد. برای تحقق این هدف قرار است مجموع ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس واقع در استان هرمزگان به ۱۰ میلیون تن برسد.

بخشی از این افزایش تولید به شرکت‌‌های فولادی واقع در منطقه همچون فولاد هرمزگان سپرده شده است. تاکنون پیشرفت قابل توجهی در تحقق این هدف انجام گرفته است. انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و پیگیری سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت این هدف اجرایی شود. وی خاطرنشان ساخت: ظرف چند ماه آتی، اخبار دقیقی در این خصوص منتشر می‌شود.

ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان چندی پیش درباره پروژه های توسعه ای این شرکت بیان کرد: در ادامه باید خاطرنشان ساخت که اقدامات لازم برای شروع پروژه‌های افزایش ظرفیت‌سازی از ۱.۵ به ۲ میلیون تن در دست اجرا است.

چندین پروژه برای تحقق این هدف آغاز شده و در حال انجام هستند. همچنین در نظر داریم کارخانه نورد ورق عرض با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن را احداث و راه‌اندازی کنیم.

آگهی فراخوان برای این پروژه داده شده است. امید می‌رود شرکت‌های داخلی طبق دستورالعمل‌های صادر شده برای اجرای این پروژه مشارکت کنند. در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای یاد شده شرکت فولاد مبارکه نقش پشتیبانی و تامین مالی را بر عهده دارد.

درواقع فولاد مبارکه در راس این هلدینگ با تامین مالی و تزریق سرمایه مورد نیاز سعی بر قدرتمندسازی واحدهای زیرمجموعه خود دارد تا به این وسیله حضور خود را در صنعت فولاد پررنگ تر از قبل کرده و بتواند به قدرت اول فولادی کشور تبدیل شود.

البته این حضور تنها محدود به جنوب کشور نمی شود بلکه واحدهایی در چهارمحال بختیاری، کاشان و سنگان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه ایجاد و مشغول به فعالیت هستند.

واحدهایی که هرکدام در یک شاخه از تولید محصولات فولادی فعال هستند و محصولات خود را وارد بازار می کنند مانند شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری که در حوزه تولید ورق های خودرویی فعالیت دارد.

اما اینکه هدف از چنین سرمایه گذاری هایی برای فولاد مبارکه چیست، سوالی است که پیدا کردن جواب آن چندان سخت نخواهد بود.

فولاد مبارکه با این سیاست حضور خود را در صنعت فولاد پررنگ کرده و به نوعی رقبا را کنار خواهد زد. از سویی دیگر سهم صادراتی زیرمجموعه ها می تواند امتیازی دیگر برای این هلدینگ باشد. با چنین اقدامی مبارکه وزنه خود را در تصمیم گیری های دولتی سنگین تر می کند. این موضوع به راحتی قابل لمس است، وزارت صمت تصمیمات خود را در زنجیره ارزش بر قسمت فولاد متمرکز کرده است و بیشتر تصمیمات به نفع این صنعت گرفته می شود.
 
با ادامه چنین روندی شاید تا چند سال آینده فولاد مبارکه تنها یکه تازه بازار فولاد کشور باشد زیرا با توجه به موفقیت هایی که در بازارهای داخلی و صادراتی کسب کرده توانسته در زمینه تامین مواد اولیه چندین قدم جلوتر از سایر فولادسازها قرار گیرد و در منطقه سنگان با اجرای پروژه ها فرآوری خود به حوزه معدن نیز ورود پیدا کند.

اما از سویی دیگر کسب چنین قدرتی نیازمند صرف هزینه خواهد بود هزینه ای که بخشی از آن می تواند از طریق افزایش سرمایه با همراهی سهامداران و بخشی دیگر از طریق درآمدهای صادراتی تامین شود. این در حالی است که بورس با توجه به نوسانات بازار سکه و ارز گاهی ملتهب می شود به نحوی که در هفته گذشته سهام شرکت های فلزی با کاهش همراه شد. اما در حوزه صادرات نیز فولاد مبارکه باید برای بازاریابی های جدید بیش از گذشته هزینه کند زیرا تحریم ها رقابت را سخت کرده و باید به دنبال بازارهای جدید برود و در کنار آن با ارتقا تکنولوژی های خود قیمت تمام شده را کاهش داده تا این رقابت برایش آسان شود.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده