تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۷۷۰
کد خبر: ۱۲۲۸۰۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
بعد از رای هیات داوری مشخص شد؛

ایدرو مالک جدید ماشین‌سازی/ صندوق فولاد خلع ید می‌شود

می متالز - صبح 19 مردادماه جلسه‌ای با مسوولین اقتصادی استان درباره نحوه خلع ماشین‌سازی تبریز از صندوق توسعه فولاد و واگذاری آن به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.
ایدرو مالک جدید ماشین‌سازی/ صندوق فولاد خلع ید می‌شود

به گزارش می متالز، مجموعه کارخانجات ماشین‌سازی تبریز در سال‌های گذشته و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی توسط سازمان خصوصی‌سازی در اختیار فردی به نام قربانعلی فرخزاد قرار گرفت. بعد از التهابات ارزی کشور مشخص شد فرخزاد از اخلالگران بازار ارز بوده و بنابراین این کارخانه با تمامی متعلقاتش از وی خلع ید شد.

این پایانی بر سرنوشت پر پیچ وخم این نگین صنعتی کشور نبود بلکه رئیس سازمان خصوصی سازی برکنار و ماشین‌سازی تبریز در اختیار صندوق فولاد قرار گرفت. از طرفی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) ادعای مالکیت این کارخانه را داشت. دست آخر بر اساس رای هیات داوری مقرر شد این مجموعه از صندوق فولاد پس گرفته شده و در اختیار سازمان  گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار داده شود.

بر همین اساس جلسه‌ای با حضور بیگی نماینده تبریز، مدیران عامل شرکت ماشین‌سازی و ریخته‌گری، معاونان شرکت گسترش و نوسازی صنایع و جمعی از مسوولان اقتصادی استان برگزار شد.

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با مهم ارزیابی کردن جایگاه ماشین سازی در صنعت کشور گفت اگر بگوییم امروز ناموس ما برگشته حرف گزافی نگفتیم چرا که هر وقت جلوی ضرر گرفته شود منفعت کرده‌ایم.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب در سال جهش تولید خاطرنشان کرد:  وضعیت الان ِکشور به گونه ای است که امکان تهیه نیازمندیها در حوزه صنعت از خارج از کشور امکان پذیر نیست. بنابراین باید از امروز برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم. در سال‌های گذشته خاک مرگ بر روی مجموعه ماشین سازی ریخته شده بود. چراکه وضعیت ماشین سازی بر اساس یک استراتژی بیگانه به وجود آمده، اصلا از اول هم قرار دادن نام ماشین سازی در زمره صنایع قابل واگذاری اشتباه بود.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: جوانان تحصیل کرده در دانشگاه های تبریز و سهند باید در ماشین سازی ایفای نقش کنند جنگ و جدال بسیاری سپری شده تا امروز به این نکته رسیدیم.

سیروس رحیمی سرپرست شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز نیز در این جلسه گفت: ابهام در مالکیت مشکل اصلی این صنعت بود. ریخته گری را نباید با ماشین سازی مقایسه کرد.

وی خاطرنشان کرد:  از روز اول که در این کارخانه حضور یافتم مسوول صندوق یادآور شد که در حدود ۱۰ میلیارد تومان کمک مالی به شرکت ریخته گری تزریق خواهد شد در حالی که تا الان حتی یک ریال هم کمکی نشده است. در جلسه کمیسیون کارگری هم اعلام کردم، اگر وضعیت بدینگونه ادامه یابد پرداخت حقوق ماه آینده کارگران با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با برشمردن مشکلات شرکت ریخته گری و مجموعه صنعت استان تصریح کرد: مشکل اصلی نقدینگی است نه مدیریت، چراکه با توجه به تغییرات قیمتی در بازار توان رقابت و تولید در صورت عدم نقدینگی وجود ندارد.  لجبازی سیاسی بزرگترین مشکل در حوزه تولید است.

اعتمادی معاون توسعه و حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: سازمان گسترش در سال 46 به عنوان سازمانی برای توسعه صنعت کشور ایجاد شده در همان سال 4 کارخانه بزرگ در کشور ایجاد شده که اولین آن ماشین‌سازی تبریز بود. اگر قرار است ما وارد دنیای صنعت شویم باید ابزار صنعتی شدن را هم داشته باشیم. کارخانه ماشین سازی باید به دوران اوج خود برگشته  و بتواند جایگاه مناسبی در صنعت کشور برای خود کسب کند.

عناوین برگزیده