تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۲۹۱۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
امام جمعه شاهرود:

مسوولان موضوع معدن شاهوار را سریع تر حل کنند

می متالز - امام جمعه شاهرود گفت: از مسوولان می خواهم موضوع معدن بوکسیت در شاهوار را هرچه سریع تر تمام کنند چرا که طولانی شدن آن به نفع سلامت روانی و امنیت مردم شاهرود نیست.
مسوولان موضوع معدن شاهوار را سریع تر حل کنند

به گزارش می متالز، گردهمایی مخالفان معدن کاوی در کوه شاهوار برای دومین بار در هفته جاری در شاهرود برگزار شد. پس از گردهمایی روز شنبه که برای حمایت از موضع امام جمعه بسطام در مخالفت با آسیب به حیات منطقه در محوطه امامزاده محمد (ع) بسطام انجام شد، حامیان شاهوار شامگاه سه شنبه در برابر دفتر امام جمعه شاهرود نیز گرد هم آمدند تا حمایت خود از امام جمعه شهرستان اعلام کنند.

حجت الاسلام عباس امینی در این گردهمایی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: به فرموده ایشان سلامت و امنیت ۲ نعمتی هستند که تا زمانی که از دست نروند قدر آن ها را نمی دانیم.

وی با بیان اینکه همان گونه که دلواپس امنیت و سلامت خانواده خود هستیم باید نگران امنیت و سلامت جامعه نیز باشیم، تصریح کرد: من هم در خطبه ها و هم در جمع مسوولان و نیز افرادی که به دفتر من آمدند گفتم، چه معدن تاش و چه هر معدنی در ایران، اگر سلامت جمعی مردم، آب، محیط زیست و حیات وحش را مورد تهدید قرار دهد، باید بدون تعارف این خواسته مردم جدی گرفته شود.

امام جمعه شاهرود با اشاره به آخرین دیدار خود با استاندار سمنان ابراز کرد: به استاندار گفتم مطالبه مردم را بررسی کنید و جدی بگیرید.

امینی با تأکید بر اینکه باید اظهار نظر کارشناسان بی طرف بررسی شود، خطاب به مسوولان افزود: اگر ادله قانع کننده ای برای مردم دارید که این معدن کاوی ضرر نیست و یا اگر ضررش قابل تحمل است، باید مردم اقناع شوند، مردم ما اهل منطق هستند و ما خواهش می کنیم دیگر دنبال نکنند.

عضو شورای شهر شاهرود نیز در جمع مردم به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره آسیب های معدن بوکسیت تاش اشاره کرد و گفت: بنا بر این گزارش ذخیره گاه آبی شاهوار ۲۲۰ میلیون متر مکعب است که ما به دست خود و بدون هیچ بهایی آن را نابود می کنیم.

حسینعلی سمیعی اضافه کرد: شرکت آلومینا راحت ترین شیوه برداشت یعنی انفجار را انتخاب کرد که ممکن است یکی از عوارض آن تغییر جهت مسیر آب از استان سمنان به سمت استان گلستان باشد.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۷ فقط یک میلیون و ۴۶۰ هزار تن برداشت از شاهوار انجام شده است، افزود: تا همین مدت یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن باطله ایجاد شد که اگر قرار باشد فعالیت معدن ادامه داشته باشد در چند سال آینده با کوهی از باطله مشابه شاهوار رو به رو خواهیم بود.

نماینده تشکل های محیط زیستی شهرستان شاهرود نیز ابراز کرد: ما در استان کم آبی هستیم، برای انتقال آب به سمنان   شیرین کردن آب خزر تا احداث سد فینسک. میلیاردها تومان بودجه بیت المال  فقط صرف مطالعاتش  شده و میلیارد ها باید هزینه شود که آب به استان سمنان برسد.

امیرحسین ولیان ادامه داد:  شاهوار منبع آبی شاهرود است، نباید به آن چوب حراج زده شود، مسوولان استان همانطور که برای تامین آب سایر شهرستان ها تلاش می کنند، برای حفظ منابع آبی شاهرود هم بکوشند.

وی با بیان اینکه استادان برتر کشوری در حمایت از شاهوار در رسانه ها مقاله ها نوشته‌اند، افزود: نباید اجازه داده شود بزرگترین کانون آبساز شرق سمنان نابود گردد، کوه شاهوار پشتوانه نمدنی  هشت هزار ساله است.

ولیان اضافه کرد: ما می دانیم که برداشت معدن  فقط به تاش محدود نیست، در همین ایامی که این معدن به همت مردم و مسوولان تعطیل شده،  مطالعاتی را در دامنه های قطارزرشک و نگارمن انجام شده. اگر بازگشایی معدن رخ دهد در همین سال دره های قطار زرشک و نگارمن را هم تخریب می کنند.

وی خطاب به مسوولان استان سمنان گفت: شما نماینده دولت تدبیر و امید هستید، بنابه تدبیر نباید منابع آبی را حراج کنیم تا چند صباحی که کارخانه ای در استانی دیگر ثروتی را بیاندوزد و آینده مردمان ما به خطر افتد.

تجمع کنندگان پس از گفت و گوهایی که با امام جمعه شاهرود انجام دادند، متفرق شدند. 

موضوع برداشت از معدن بوکسیت شاهوار شاهرود از چند سال پیش به چالشی بین طرفداران برداشت و مخالفان آن تبدیل شده است.

مخالفان برداشت معتقدند برداشت از این کوه موجب تخریب منابع آبی شاهرود، مسموم شدن آب، فرار و تلف شدن حیوانات کمیاب مانند خرس قهوه ای و انواع آهو و نیز نابودی زیستگاه درخت ارس کوهی می شود.

موافقان نیز معتقدند که برداشت از این معدن موجب اشتغال و نیز توسعه منطقه می شود.

البته سازمان های مردم نهاد، گروه های حامی محیط زیست  و اقشار مختلف مردم و مسوولان جزو مخالفان برداشت از معدن بوکسیت شاهوار هستند.

عناوین برگزیده