تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۱۳۲۸۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کمک صندوق‌های روستایی و عشایری به اشتغال پایدار

می متالز - مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری با بیان اینکه شبکه‌سازی صندوق‌ها برای گسترش اشتغال پایدار الزامی است، گفت: از سال ۷۹ تاکنون تعداد ۳۲۸۰ صندوق برای زنان روستایی و ۴۲۵ صندوق برای زنان عشایری تشکیل شده است.
کمک صندوق‌های روستایی و عشایری به اشتغال پایدار

به گزارش می متالز، «فروغ‌السادات بنی‌هاشم» درباره توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای تحقق توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری آنها را به تشکیل صندوق‌های خرد ترغیب کرده است.

او با اشاره به اینکه سرمایه اولیه این صندوق‌ها از محل پس‌اندازهای خود مردم است، افزود: از سال ۹۵ صندوق کارآفرینی امید هم به هر صندوق ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است. بنی‌هاشم تصریح کرد:  سرمایه صندوق‌ها از ۵۳ میلیارد ریال در سال ۹۲ به ۹۶۶ میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش یافته است. مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری تصریح کرد: اعضای هر صندوق که بین ۳۰ تا ۵۰ نفرهستند با استفاده از این وام‌ها اقدام به راه‌اندازی کسب‌و‌کار می‌کنند. بنی‌هاشم افزود: تاکنون حدود صدهزار نفر از زنان روستایی و عشایری عضو این صندوق‌ها آموزش دیده‌اند و برای خود و سایر اعضای خانواده اشتغال ایجاد کرده‌اند، همچنین تعداد اشتغال غیر‌مستقیم از اجرای این طرح‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده است. او ادامه داد: اعضای صندوق‌های خرد از طریق وام‌های دریافتی از صندوق، ماهانه بین ۵۰۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان برای خانواده‌های خود درآمد ایجاد می‌کنند. مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان گفت: تعداد روستاهای بالای صد خانوار کشور ۱۵۷۳۴ آبادی است و تاکنون ۳۷۰۵ آبادی تحت پوشش طرح ایجاد صندوق اعتبارات خرد قرار گرفته است. بنی‌هاشم افزود: برای فراگیر شدن اجرای طرح در کشور، چنانچه سالانه ۲هزار صندوق ایجادشود، تا پایان برنامه هفتم کلیه روستاهای بالای صد خانوار دارای صندوق‌های خرد می‌‌شوند و به منابع مالی دسترسی پیدا می‌کنند. بنی‌هاشم ادامه داد: در این صندوق‌ها به ازای ۵۱ درصد سرمایه مردم، دولت هم تا ۴۹ درصد سرمایه‌گذاری می‌کند، این شبکه‌ها موجب شد تا کارها در سطح وسیع‌تر انجام شود، به پایداری برسد و زنجیره ارزش تولیدات توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه در گردش این صندوق‌ها در حال حاضر ۱۷۵ میلیارد ریال است، افزود: در حال حاضر ۸۵۷ صندوق خرد در بیش از ۵۰ شهرستان، با سرمایه بیش از ۴۱ میلیارد تومان، آمادگی لازم را برای تشکیل صندوق‌های شهرستانی دارند،  بنابراین چنانچه ۴۹ درصد سهم دولت به میزان ۴۰ میلیارد تومان تامین شود، بیش از ۸۵۷ صندوق خرد شبکه‌سازی می‌شوند و تعداد ۳۰ هزار نفر از زنان روستایی و عشایری سهامدار خواهند شد و به مشاغل پایدار می‌رسند.

عناوین برگزیده