تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۳۳۲۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد

می متالز - سخنگوی دولت گفت: تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در آخرین نشست‌های هیات امنای صندوق توسعه تصویب شده است و به‌زودی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد.
یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد

یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد

به گزارش می متالز، علی ربیعی  ظهر امروز (سه‌شنبه، هفتم مهرماه) در نشست خبری با خبرنگاران درباره اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و خروج پول‌های حقیقی از بورس و اینکه آیا نارضایتی مردم از شرایط امرز بورس، گفت: نخست این تخصیص در آخرین نشست‌های هیات امنای صندوق توسعه تصویب شده است و به‌زودی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد، هموطنان عزیز ما بارها اعلام کردیم که بورس دارای فراز و نشیب است و فراز و نشیب جزء ذاتی بورس است و مانند سرمایه گذاری در بانک نیست.‌

وی افزود: تضمین دولت هیچ وقت این نبوده است و دولت گفته حمایت می‌کند. همه تلاش ما این است که هر که در بورس رفته نباید دچار مشکل شود. بورس تابع هزاران شرایط است و ممکن است بالا و پایین شود. با عرضه شرکت‌های مهم این کار را ادامه می‌دهیم. به زودی شرکت ستاره خلیج فارس وارد بورس خواهد شد و حمایت ما به منزله تصمیم درخصوص فرار و نشیب‌ها نبوده و معتقدیم بورس در دراز مدت بهترین گزینه سرمایه‌گذاری نسبت به سایر بازارها است و بازده بهتری داشته است.‌

سخنگوی دولت گفت: دولت بورس را بستر توسعه می‌داند. ما عرضه اولیه‌ها را افزایش دادیم و شرایط استفاده از سهام عدالت را با اذن رهبر انقلاب فراهم کردیم. در جریان نقدینگی و روند سودآوری شرکت‌ها این تصمیم اثر خوبی داشت.

ربیعی یادآور شد: بازدهی پس‌اندازهای مردم در یونیت‌های سرمایه‌گذاری در دراز مدت بهتر خواهد بود. هر روز یک کارشناس در حال اظهار نظر درباره بورس است. یک فایل صوتی را امروز برای آقای قالیباف اصل فرستادم گفت و به هیچ‌وجه چنین شخصی وجود ندارد. صوتی از شاهپور محمدی منتشر شد که سریعاً از سوی آقای قالیباف اصل و خود آقای محمدی تکذیب شد. دیروز یک توئیت جعلی بی ادبانه از آقای همتی منتشر شد که جعلی بود و ایشان روحش هم خبر نداشت. تمام تلاش ما این است که بورس در دراز مدت سودآور باشد. تمام تلاش مان این بوده که شرکت‌های سودآور را عرضه کنیم و در این زمینه هم کوتاهی نشده است.‌

فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده است

ربیعی درباره گفته‌های معاون اول رئیس جمهوری برای حذف طرح اوراق سلف گفت: ما این طرح را از دستور کار دولت خارج نکردیم. آقای جهانگیری و دفترشان هم بعداً تکذیب کردند. امیدوار هستیم دو قوه دیگر در عمل با دیدگاه‌هایی که داشتند به تفاهم برسند.

بانک مرکزی ارز ۳.۵ میلیون کالای باقی مانده در گمرکات را تامین می‌کند

سخنگوی با اشاره به بحث کالاهای باقی مانده در گمرک، گفت: این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. وزیر محترم اقتصاد تدابیری اندیشیدند و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند.

ربیعی گفت: در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت نکرده بودند براساس تصمیم معاون اول در سفر به هرمزگان مقرر شد بانک مرکزی برای بیش از ۳.۵ میلیون کالایی که تا ۵ مهرماه به طور اعتباری خریداری شده‌اند، اقدام به تامین ارز کرده تا این کالاها از گمرک ترخیص شوند

وی افزود: برخی از این کالاها نهاده‌های کشاورزی و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است. به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می‌کنیم از این فرصت که با هماهنگی وزارت‌خانه های صمت و اقتصاد و بانک مرکزی به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام کنند.

سخنگوی دولت با تبریک روز آتش نشان گفت: دیروز روز آتش نشانی بود که ضمن تبریک به همه آتش نشانان و آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم.

ربیعی با بیان اینکه امروز روز جهانی ناشنوانیان است، گفت: میزان انسانی بودن هر جامعه‌ای به میزان توجهی است که به گروهای کم توان دارد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بچه‌ها از کودکی معالجه شوند غربالگری ناشنوایی را از سال‌های قبل انجام می‌دهیم. برای همه ناشنوایان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم با همه مساعدت‌هایی که باید داشته باشیم زندگی راحت تر و آسوده‌تری داشته باشیم.

سخنگوی دولت همچنین از مجلس شورای اسلامی بابت رای اعتماد به علیرضا رزم حسینی تشکر کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه مهمی است و زندگی مردم با این وزارتخانه بیشتر سر و کار دارد.

ربیعی درباره اینکه موضع صریح ایران در موضوع ارمنستان و آذربایجان چیست؟ بیان کرد: ما بارها احترام به تمامیت ارضی آذربایجان را اعلام کردیم. دو کشور، کشور دوست و همسایه ما هستند و ما راه حل را راه حل مسالمت آمیز و گفتگو می‌دانیم و جز این را به نفع مردم منطقه نمی‌دانیم‌.

آمار دقیق فروش نفت را نمی‌گوییم

ربیعی در رابطه با گزارشات غیر رسمی خبرگزاری‌های خارجی در مورد افزایش آمار فروش نفت در سپتامبر عنوان کرد: اخبار مشکوک، جعلی و تحریک کننده این مدت زیاد منتشر می‌شود. البته وزارت نفت تمام توان خود برای فروش نفت را به کار می‌بندد ولی با توجه به اینکه سیاست ما انتشار اطلاعات این چنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست، آمار دقیقی ارائه نخواهیم کرد.

کاهش ارز اختصاصی به کالاهای یارانه‌ای به زندگی مردم فشار آورده است

وی درباره کوپنی شدن کارت الکترونیکی عنوان کرد: ابن موضوع از دو سال گذشته و حتی زمانی که وزیر رفاه بودم مطرح شد. این طرح دو چالش جدی دارد. نخستین موضوع منابع است که در شرایط فعلی تبصره ۱۴ خودش کسری دارد. از سوی دیگر قرار بود به کالا تبدیل شود و ما معتقد هستیم هماهنگی بودجه باید با سازمان بودجه انجام شود. مسوولیت تعادل‌های اقتصادی و کاهش تورم با ستاد اقتصادی دولت است و آقای جهانگیری ماموریت دوره‌ای داشتند که  آثار خود را می‌گذارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد صادرات تخم مرغ تصمیماتی گرفته شد و قیمت مصوب آن مشخص شد. البته در چند روز اخیر من خودم تخم مرغ نگرفته‌ام. فعلاً در میادین میوه و تره بار این شرایط وجود دارد و در جاهای دیگر نیز به این تعادل خواهیم رسید. از ۱۴ میلیارد ارز اختصاصی برای کالاهای یارانه‌ای امروز به عددهای کمی رسیده‌ایم و این به زندگی مردم فشار آورده و باید تلاش کنیم تصمیمات غلط مشکل ایجاد نکند.

عناوین برگزیده