تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۱۳۳۳۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ورق گرم یا سنگ آهن:

کدام یک بر دیگری رهبری می کند

می متالز - فعالان بازار فولاد همیشه سنگ آهن را عامل محرکی برای تغییر قیمت فولاد می دانند چون کارخانه ها معمولا سیاست های قیمت گذاری خود را بر اساس هزینه مواد اولیه تعیین می کنند. ولی ظاهرا این امر در سال 2020 تغییر داشته است.
کدام یک بر دیگری رهبری می کند

به گزارش می متالز، در حالی که امسال صنعت فولاد دنیا با چالش های ناشی از شیوع ویروس کرونا روبرو بوده تغییر جالبی که در بازارها مشاهده شد این بود که عرضه کننده های سنگ آهن از اثر گذاری قیمت محصولات نهایی به ویژه ورق گرم بر بازار سنگ آهن خبر دادند.
ارتباط میان قیمت ورق گرم چین و سنگ آهن وارداتی در این کشور امسال نسبت به دو سال گذشته ملموس تر بوده است. در سه ماهه سوم سال جاری در ماه سپتامبر این ارتباط متقابل جدی تر هم شد.
آخرین متوسط قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین 28 سپتامبر 561 تا 564 دلار هر تن درب کارخانه بوده است البته اواسط آگوست به اوج 22 ماه گذشته رسیده بود و 600 دلار شد. قیمت سنگ آهن هم با الگوی مشابه ای در آگوست و سپتامبر تغییر قیمت داشت. گاهی اوقات تشخیص این که ماده اولیه بر قیمت محصولات اثر گذاشته یا بالعکس دشوار به نظر می رسد. ولی امسال به نظر کارشناسان این قیمت محصولات فولادی بوده که بر بازار سنگ آهن اثر گذاشته است. برخی معتقدند چون اواخر آگوست بازار ورق با توجه به تقاضای کمتر از انتظار دچار رکود شد قیمت سنگ آهن نیز روند نزولی را آغاز کرد چون چشم انداز بازار ورق برای ماه های باقیمانده از سال نیز منفی بود.
گرچه قیمت سنگ آهن و ورق گرم هر دو نزولی است ولی عرضه کننده های سنگ آهن حداقل خوشحالند که افت قیمت سنگ آهن به سرعت ورق گرم نبوده است.

منبع: ایفنا
عناوین برگزیده