تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۱۳۳۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران:

علت تمایل نداشتن فولادسازان برای عرضه در بورس کالا

می متالز - رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران از تولید 24 میلیون تن شمش فولاد در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه با عرضه قطره چکانی و مهندسی قیمت، فولادسازان حاضر نیستند 12 میلیون تن نیاز کشور را در بورس کالا عرضه کنند.
علت تمایل نداشتن فولادسازان برای عرضه در بورس کالا

به گزارش می متالز، احمد رضوی با بیان اینکه در حال حاضر شمش فولاد را تا ۳۱ درصد قیمت فوب به نوردکاران می‌فروشند، گفت: آماری که بورس کالا ارائه می‌دهد واقعی نیست، زیرا بورس کالا، حق مالکیتی به فولادسازان داده است و سه عضو اصلی هیات‌ مدیره بورس کالا؛ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان هستند و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می‌دهند.

وی افزود: بر اساس مصوبه آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار؛ ۸۸ درصد به اضافه ۱۲ درصد رقابت بوده است، اما جالب است که بورس کالا، شمش را در رقابت باز می‌گذارد، اما درباره میلگرد بالای قیمت را حذف می‌کند و پایین قیمت را عرضه می‌کند.

چالش‌های پیش روی نوردکاران

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: اگر شرکت‌های تولیدکننده فولاد؛ ۳۰ درصد ارزبری داشته باشند ورشکسته هستند. شرکت‌های فولادسازی در بورس کالا برخی مواقع شمش را گران‌تر از میلگرد عرضه می‌کنند که برای واحد نورد، چنین امکانی وجود ندارد.

رضوی گفت: نوردکاران بیش از ۱۷۷ درصد عرضه را نسبت به شمشی که از بورس دریافت کرده‌اند، داشته‌اند.

وی افزود: معدن کاران؛ سنگ‌آهن را ۵۰ درصد قیمت جهانی که سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان است به صورت یارانه به فولادسازان تزریق می‌کنند.

بسیاری از نوردکاران کشور تعطیل شده‌اند

مدیرعامل یکی از کارخانه‌های نورد فولادی با اشاره به اینکه بسیاری از نوردکاران کشور تعطیل شده‌اند، گفت: از ۱۲ هفته عرضه شمش در بورس کالا هشت هفته معاملات باطل شده است که این موجب کمبود شمش در حوزه نورد شده است.

سید هادی شفیعی تاکید کرد: امروز در سخت‌ترین شرایط فولادی کشور قرار داریم و فضای دولتی و خصوصی با یکدیگر تداخل پیدا کرده است.

وی افزود: از ۱۲ هفته عرضه شمش در بورس کالا هشت هفته معاملات باطل شده است که این موجب کمبود شمش در حوزه نورد شده است. بسیاری از نوردکاران کشور تعطیل شده‌اند.

شفیعی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد شمش فولاد در سامانه بهین یاب قرار می‌گیرد، اما فضای دولتی عرضه شمش با واقعیت فاصله دارد و همه نوردکاران به مشکل خورده‌اند.

عرضه؛ بزرگترین مشکل فولاد کشور است

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه عرضه؛ بزرگترین مشکل فولاد کشور است، گفت: نباید در بورس کالا با بازی، معاملات باطل شود و عرضه‌ای انجام نشود.

سعید عمرانی گفت: سنگ‌آهن، انرژی و آب با قیمت مناسب به دست فولادسازان می‌رسد، اما چرا آن‌ها در انتهای کار، محصولاتشان را با دلار محاسبه می‌کنند، بسیار جای تعجب دارد.

وی افزود: عرضه؛ بزرگترین مشکل فولاد کشور است و نباید در بورس کالا با بازی، معاملات باطل شود و عرضه‌ای انجام نشود.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بود ماهانه ۶۰۰ هزار تن شمش در بورس کالا توزیع شود، اما این حجم در هفته ۱۰۰ تن عرضه بوده که آن نیز باطل شده است.

وی افزود: عرضه قطره چکانی شمش، مشکل ایجاد کرده است که باید اصلاح شود.

عمرانی گفت: اگر خارج از مصوبه ستاد تنظیم بازار، شمش عرضه شود و آن را به ما اعلام کنند به طور حتم با آن برخورد می‌کنیم.

عناوین برگزیده