تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۳۳۷۹۹
سرویس خبر : محیط زیست
استاندار در جلسه شورای معادن گیلان مطرح کرد؛

حفاظت از محیط زیست در کنار بهره برداری از معادن مورد توجه جدی باشد/ حقوق شهروندی در خصوص ساکنان نواحی معدنی رعایت شود/ واگذاری معادن جدید منوط به تدوین پیوست زیست محیطی گردد

می متالز - استاندار گیلان حفاظت از محیط زیست را در کنار بهره برداری از معادن، امری مهم دانست و با تاکید بر لزوم واگذاری معادن جدید منوط به تدوین پیوست زیست محیطی گفت: رعایت حقوق شهروندی، انجام تعهد و مسوولیت اجتماعی در خصوص ساکنان نواحی که معادن در آنجا واقع هستند، مورد توجه باشد.
حفاظت از محیط زیست در کنار بهره برداری از معادن مورد توجه جدی باشد/ حقوق شهروندی در خصوص ساکنان نواحی معدنی رعایت شود/ واگذاری معادن جدید منوط به تدوین پیوست زیست محیطی گردد

به گزارش می متالز، دکتر ارسلان زارع  در جلسه شورای معادن استان که با حضور محمدرضا احمدی یکی از نمایندگان مردم رشت و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: گیلان ظرفیت های اقتصادی ویژه ای دارد که یکی از این ظرفیت‌ها، معادن استان است.

وی افزود: در شرایط امروز کشور باید در حوزه خودکفایی ملی گام‌های جدی برداریم که در این میان به سبب جایگاه ارزنده ای که معادن در توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال دارند؛ باید بیش از پیش نسبت به بهره برداری اصولی از این منابع توجه و ظرفیت های جدید آن در شهرستان‌های مختلف استان شناسایی شود.

دکتر زارع با تاکید بر لزوم توجه به حفظ محیط زیست در کنار بهره برداری از معادن گفت : فعالان حوزه معادن توجیه شوند که در کنار بهره برداری از منابع معدنی و اکتشافات در این بخش، می‌توان نسبت به حفاظت از محیط زیست نیز کوشا بود و ضمن حفظ شرایط زندگی ساکنان محلی آن نواحی، موجبات توسعه را هم فراهم آورد.

استاندار گیلان حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه مجریان قانون و بهره برداران باشد.

وی تصریح کرد: انتظار جامعه از فعالان اقتصادی این است که بهره برداران، مسوولیت و تعهد اجتماعی را درخصوص ساکنان نواحی حوزه معادن به انجام رسانند که این امر، انتظاری بجاست.

دکتر زارع موضوع جنگل کاری حداقل سه برابری از سوی بهره برداران حوزه معدن را امری مهم خواند و تاکید کرد که بر اجرای آن نظارت شود.

وی همچنین بر لزوم نظارت بیشتر بر فعالیت بهره‌برداران معادن استان تاکید و خاطرنشان کرد: در جهت تنویر افکار عمومی و انعکاس فعالیت ها، نسبت به معرفی و تشویق بهره برداران با کارنامه موفق و نیز تخریب کنندگان بسترهای طبیعی و متخلفان این بخش، اقدام شود.

دکتر زارع بیان داشت: موضوع تدوین پیوست سلامت و زیست محیطی بهره برداری از معادن در گیلان، اهمیت بالایی دارد و باید واگذاری معادن جدید منوط به این پیوست شود.

نماینده عالی دولت در استان ادامه داد: تا پایان سالجاری؛ فعال کردن تعدادی از معادن راکد و نیمه فعال که افزایش اشتغال و درآمد سرانه را به همراه دارد ، هدفگذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی گیلان و همسایگی با کشورهای شمالی و نیز خط ریلی استان و اتصال آن به منطقه آزاد انزلی در آینده، احداث اسکله معدنی و صادراتی مورد توجه باشد.

احمدی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه نظارت بر اجرای فعالیت‌های بهره برداران را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید برای رفع آسیب های وارده به محورهای حمل و نقل جاده‌ای ناشی از تردد خودروهای شرکت های بهره بردار از معادن، چاره اندیشی شود.

گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز معادن را از ارزشمند ترین داشته های استان گیلان دانست و گفت: باید بخشی از منافع برداشت از معادن به روستانشینان و ساکنان آن نواحی برسد .

وی خاطرنشان کرد: لازم است قبل از صدور مجوز بهره برداری از معادن، مسائل زیست محیطی منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

در این نشست ضمن ارائه گزارش از اقدامات شورای معادن گیلان  در خصوص فعالیت مجدد برخی معادن راکد استان و نیز واگذاری عرصه معدنی به متقاضیان بحث شد .

همچنین گزارشی از سوی مجری طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور در خصوص آخرین اقدامات مرتبط در گیلان مطرح و شماری از بهره برداران معادن نیز مطالبی مطرح کردند.

عناوین برگزیده