تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۳۴۸۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهمترین عناوین اقتصادی ۱۴ مهر

صادر نشدن سنگ خام ظلم در حق معادن/ ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت

می متالز - ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت، ۲۷ مهرماه؛ گام بعدی شاپرک در ساماندهی حوزه پرداخت‌یاری، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان، جزییات بسته حمایتی آموزش مجازی دانشجویان اطلاع رسانی می شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.
صادر نشدن سنگ خام ظلم در حق معادن/ ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت

به گزارش می متالز، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۱۴ مهرماه شبستان به شرح زیر است:

ارزهای صادراتی ۲۲۸۶ صادرکننده بازگشت

بانک ‌مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که ۲۷ میلیارد یورو ارز از سوی بخش خصوصی به کشور بازنگشته است و حالا در تازه ترین خبر از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شد: صادرکنندگان بیش از ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفانشده شان، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ - ۱۳۹۸ خود را به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در همین باره حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: تاکنون ۳۵ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است و این امر نشانگر بازگشت ۶۸ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور است.

وی گفت: بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی هر کشوری به طور قطع در توسعه اقتصادی آن تاثیرگذار است و در واقع جریان رفت و آمد ارز مانند گردش خون در رگ هاست.

زادبوم همچنین با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده در مدت زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا فروردین ۹۹ ارز خود را به اقتصاد کشور بازگرداندند، تصریح کرد: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر صادرکننده بود که این رقم در بازه زمانی فروردین تا تیرماه، ۲۰۱۴ نفر بود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تراز پرداختی و تراز تجاری دو شاخص مهم در اقتصاد است، تاکید کرد: تراز پرداختی همان ورود و خروج ارز است که کشورها نیز به دنبال متعادل سازی آن هستند چرا که اگر دچار کسری شوند باید به فکر تامین ارز از منابع دیگر باشند. مانند تراز تجاری که اگر برابر یا حتی مثبت باشد نیز به سود اقتصاد کشور خواهد بود.

 

۲۷ مهرماه؛ گام بعدی شاپرک در ساماندهی حوزه پرداخت‌یاری

همان‌گونه که پیش ‌از این اعلام‌شده بود نام پرداخت‌یارهایی که تا پنجم مهرماه به‌طور کامل به مدل پرداخت‌یاری مهاجرت نکرده بودند از سایت این شرکت حذف شد. ازآنجایی‌که تعداد این پرداخت‌یارها در مقایسه با همه شرکت‌های پرداخت‌یاری که با شرکت شاپرک تفاهم‌نامه امضا کرده بودند بسیار اندک بود، باید همکاری و تعامل اکثر قریب به‌اتفاق فعالان این حوزه را با شرکت شاپرک ارزنده، قابل‌تقدیر و ناشی از احساس مسئولیت نسبت به افزایش شفافیت در بخش پرداخت الکترونیکی کشور قلمداد کرد.

شرکت شاپرک بنا بر مسئولیت خود در قبال شفافیت، اجرای مقررات و مهم‌تر از همه حفظ حقوق شرکت‌های پرداخت‌یاری که در چارچوب ضوابط تعیین‌شده فعالیت می‌کنند در گام بعدی تا بیست و هفتم مهرماه به پرداخت‌یارهایی که نامشان از سایت این شرکت حذف‌شده فرصت می‌دهد پذیرندگان و تراکنش‌های خود را به‌طور کامل به سامانه پرداخت‌یاری منتقل کنند تا به‌محض تکمیل این انتقال نامشان مجدداً در سایت شاپرک درج شود.

لازم به تأکید است آن دسته از معدود پرداخت‌یارهایی که نسبت به انتقال پذیرندگان و تراکنش‌های خود تا تاریخ مذکور اقدام نکنند با قطع ارتباط پذیرندگان خارج از فهرست منتقل‌شده مواجه خواهند شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان/دلار ۲۶ هزار و ۹۹۵ تومان

امروز (دوشنبه 14 مهر) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 301 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 734 هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1892 دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم 12 میلیون و 900 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 496 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 7 میلیون و 580 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 880 هزار تومان و سکه یک گرمی2 میلیون و 350 هزار تومان است.

 

امروز (دوشنبه 14 مهر) در بازار ارز دلار 26 هزار و 995 تومان، یوور 32 هزار تومان، پوند 36 هزار و 934 تومان، درهم امارات 7769 تومان، یوان چین 4214 تومان و لیر ترکیه 3687 تومان است.

این در حالی است که روز گذشته (یکشنبه 13 مهر) هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 339 هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1898 دلار، هر گرم طلای 24 عیار یک میلیون و 785 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 750 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 14 میلیون و 241 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 8 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

همچنین روز گذشته (یکشنبه 13 مهر) در بازار ارز دلار 28 هزار و 449 تومان، یورو 33 هزار و 400 تومان، پوند 37 هزار و 897 تومانف درهم امارات 7971 تومان، یوان چین 4323 تومان و لیر ترکیه 3782 تومان بود.

 

جزییات بسته حمایتی آموزش مجازی دانشجویان اطلاع رسانی می شود

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیام توییتری خود نوشت: بسته حمایتی آموزش مجازی دانشجویان  نهایی و سپس اطلاع رسانی خواهد شد. در کنار همه دانشجویان عزیز در تحصیل علم آموزش مجازی هستیم.

وزیر ارتباطات در این پیام، ضمن پوزش از دانشجویان عزیز از تاخیر در اعلام تسهیلات ویژه آموزش مجازی اعلام کرد: جزئیات بسته حمایتی دائم دانشجویان فردا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

صادر نشدن سنگ خام ظلم در حق معادن است

بهرام شکوری شب گذشته (یکشنبه 13 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه سنگ آهن هماتیتی در صنعت فولاد کاربرد ندارد و به دلیل مازاد بودن تولید آن در کشور، به صادرات آن نیاز است، اظهار داشت: این صنعت در کشور اشتغال ایجاد کرده، اما به دلیل نگرانی از بابت اینکه ممکن است محصول پرعیار بجای کم عیار صادر شود و یا احتمال بروز خطا در گمرک، امضا‌های طلایی در نظر گرفته شده است.

 

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی افزود: این درحالی است که چنین روندی ایجاد اشکال می‌کند و بهتر است از ظرفیت‌های نظارتی دیگری از جمله سازمان‌های بازرسی و ظرفیت تشکل‌های صنفی استفاده شود.

شکوری تصریح کرد: به صرف اینکه ممکن است گمرک خطا کند نبایدا از سرنوشت یک صنعت را به دست اشخاص بسپاریم، بلکه لازم است نظارت‌ها بر عهده یک سیستم گذاشته شود.

شکوری در بخش دیگری از برنامه تیتر امشب یکشنبه شب با بیان اینکه بیش از ۹۳ درصد سنگ‌های تزئینی در داخل کشور مصرف می‌شود و تنها ۵ تا ۷ درصد آن بصورت خام صادر می‌شود، اظهار داشت: کل صادرات ما به ۳۵۰ میلیون دلار نمی‌رسد در حالی که صادرات ترکیه ۵ میلیارد دلار بوده است.

عناوین برگزیده