تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۳۷۱۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شرکت‌های معدن‌کاری در مسیر توسعه

می متالز - ایران با داشتن بیش از ۶۴ نوع ماده معدنی، جزو ۱۵ کشور برتر معدن‌خیز جهان است. این منابع طبیعی، زمینه حضور شرکت‌هایی که در حوزه معدن فعالیت کنند بسیار موجه کرده است. البته هستند شرکت‌هایی که با توان بخش‌خصوصی به صورت قدرتمند به حوزه معدن‌کاری راه پیدا کرده‌اند تا این منابع خدادادی را به بهترین شکل ممکن تبدیل به ارزش‌افزوده کنند.
شرکت‌های معدن‌کاری در مسیر توسعه

به گزارش می متالز، شرکت راه‌سازی و معدنی مبین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی پیش‌رو در زمینه عملیات معدن‌کاری است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز و تاکنون بیش از ۲/ ۱ میلیارد تن عملیات استخراج و باطله‌برداری در معادن مختلف کشور انجام داده است. همچنین این شرکت از ابتدای سال ۱۳۸۵ با ورود به حوزه فعالیت‌های سدسازی قادر شده در کارنامه فعالیت‌های پیمانکاری خود گامی نیز در این راستا بردارد.

شرکت راه‌سازی و معدنی مبین تاکنون سالانه نزدیک به ۷۰ میلیون تن عملیات استخراج و باطله‌برداری انجام داده و در بیشتر معادن اصلی و بزرگ کشور حضوری فعال داشته است؛ به‌گونه‌ای که قادر شده به‌عنوان بازویی قدرتمند و قابل ‌اتکا برای کارفرمایان و دولتمردان به‌ویژه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عمل کند.  

آنچه شرکت راه‌سازی و معدنی مبین را به اوج رسانده، حضور ۱۷۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص و توانمند است که بر پایه‌ نیازهای داخلی، به دنبال ارائه‌ بهترین راهکارها و خدمات جهت بهره‌برداری بهینه از معادن کشور هستند. علاوه بر این بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این مجموعه معدنی مشغول به‌کار شده‌اند.  

 

 در مسیر توسعه گام برداشته‌ایم

علی خطیبی، مدیرعامل شرکت راه‌سازی و معدنی مبین عنوان کرد: شرکت مبین در طول نزدیک به ۳۰ سال فعالیت خود همواره رشد و توسعه را اولویت خود در بلندمدت قرار داده است. این شرکت طی تمام فعالیت خود در این سال‌ها، پیمانکار شرکت ملی صنایع مس ایران بوده است.  خطیبی با اشاره به سایر فعالیت‌هایی که شرکت مبین در معادن کشور انجام داده است، گفت: شرکت مبین حدود ۲۳ سال است که در معدن مس سونگون فعالیت کرده است؛ این شرکت در سال‌های اخیر ۲/ ۱ میلیارد تن فعالیت معدنی داشته‌ و  حدود ۵۰۰ هزار مترمعکب فعالیت داشته‌ که در حوزه معدن‌کاری این آمار در خور توجهی است.   

 

حوزه‌های مختلف فعالیت‌های معدنی

هم‌اکنون شرکت راه‌سازی و معدنی مبین بیش از ۴۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین معدنی در اختیار دارد که بسیاری از این ماشین‌آلات از نظر سایز در ایران منحصر به‌فرد به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، شرکت همواره در زمینه نگهداری ماشین‌آلات براساس استانداردهای جهانی پیش رفته است؛ در حالی که مدتی است که کشور ما در تحریم‌های اقتصادی به‌سر می‌برد و در خلأ فعالیت نمایندگی شرکت‌های سازنده و تامین نشدن به‌موقع قطعات یدکی، شرکت مبین در بخش ماشین‌آلات اقدام به ساخت بیش از دو هزار نوع قطعه در داخل کشور کرده و علاوه بر ایجاد دانش فنی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، موجب افزایش خوداتکایی و امکان بهره‌برداری کامل از ماشین‌آلات را فراهم کرده است. در ادامه مسیر توسعه کشور، شرکت راه‌سازی و معدنی مبین، برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در چرخه تولید مواد معدنی کشور و تکمیل زنجیره ارزش، احداث کارخانه‌های فرآوری در معدن مهدی‌آباد را آغاز کرده است. به‌این منظور تکمیل عملیات اکتشافی، استخراج و باطله‌برداری، مطالعات و عملیات اجرایی ساخت کارخانه‌ها، همزمان در این معدن در حال اجرا است. معدن سرب و روی مهدی‌آباد که از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی جهان به‌شمار می‌رود، پس از مدت‌ها انتظار، تولید ۸۰۰هزار تن کنسانتره روی و ۸۰هزار تن کنسانتره سرب را در دستور کار خود دارد. با اجرایی شدن این پروژه، فصل جدیدی در رشد صنعت سرب و روی کشور و جهان و همچنین در زمینه ایجاد اشتغال بیش از یک هزار نفر در منطقه آغاز شده است.مدیرعامل شرکت راه‌سازی و معدنی مبین در خصوص برنامه‌های آینده این شرکت  عنوان کرد:‌ شرکت راه‌سازی و معدنی مبین طی چند سال گذشته در پروژه‌های معادن مختلفی سرمایه‌گذاری کرده که بزرگ‌ترین آن معدن سرب و روی مهدی‌آباد است. سرب و روی مهدی‌آباد دومین ذخیره سرب و روی دنیا به‌شمار می‌رود. این موضوع اهمیت حیاتی برای کشور دارد که نه‌تنها در زمینه این فلز استراتژیک دیگر وارداتی انجام نمی‌دهیم، بلکه به سمت صادرات نیز پیش رفته‌ایم.خطیبی در ادامه با اشاره به سایر حوزه‌هایی که شرکت مبین قصد فعالیت در آنها را دارد، خاطرنشان کرد:  شرکت راه‌سازی و معدنی مبین به غیر از سرمایه‌گذاری روی فلزاتی چون مس، سرب و روی قصد ورود به سایر فلزات همانند طلا و آهن را دارد. وی با تاکید بر این موضوع که به غیر از معدن‌کاری، شرکت راه‌سازی و معدنی مبین قصد دارد که به حوزه معدن‌داری نیز راه یابد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع که محدودیت‌هایی در زمینه فروش نفت داریم، باید با تمرکز بیشتری بر حوزه معدن، گام برداریم تا بتوانیک باری را از دوش کشور برداریم.  

 

می‌توان معدن را جایگزین نفت کرد

شرکت راه‌سازی و معدنی مبین با تشریح این موضوع که در حال‌حاضر، بار عمده ارزآوری کشور بر دوش صنایعی چون فولاد و مس است، تصریح کرد: در سال‌‌ها و دهه‌های گذشته اگر کشور در حوزه‌هایی همچون فولاد و مس سرمایه‌گذاری نکرده بود، در حال‌حاضر و با وجود نبود فروش نفت، بدون شک دچار مشکلاتی بیشتری می‌شدیم. بنابراین این نگاه که معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین نفت باشد را باید بیشتر تقویت کرد و با همت و تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری به این سمت پیش رفت؛ همان‌گونه که در مجموعه ما از این موضوع غافل نبوده‌ایم.

عناوین برگزیده