تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۳۹۰۰۷
سرویس خبر : انرژی
آقاجری:

سیاست‌های نفتی به سمت پالایشگاه‌سازی سوق داده شوند/عدم خصوصی‌سازی مانع رونق پالایشگاه‌ها

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سیاست‌های نفتی به سمت پالایشگاه‌سازی و تولید فرآوده‌های متعدد از نفت سوق داده شوند، گفت:تا زمانی صفر تا صد مسائل مرتبط با پالایشگاه‌ها در انحصار دولت باشد ساخت پالایشگاه‌ها به کندی ادامه خواهد یافت.
سیاست‌های نفتی به سمت پالایشگاه‌سازی سوق داده شوند/عدم خصوصی‌سازی مانع رونق پالایشگاه‌ها

حبیب آقاجری

به گزارش می متالز، حبیب آقاجری برضرورت پالایشگاه‌سازی به منظور ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور تاکید کرد و گفت: سیاست‌های نفتی باید به سمت پالایشگاه‌سازی و تولید فرآوده‌های متعدد از نفت سوق داده شوند تا فرآورده‌های بسیار با ارزش افزوده بالا تولید شوند اما از میان 7 طرح پالایشگاهی متشکل از پالایشگاه‌های هرمز، خوزستان، تبریز، پارس شیراز، آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز و کاسپین تنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده است.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه همتی در میان مدیران میانی دولت برای پالایشگاه‌سازی وجود ندارد،افزود: باید تولید فرآورده‌های با ارزش‌افزوده بالا، جزو اهداف اصلی و مهم وزارت نفت باشد تا بتوان در شرایط تحریمی در کشور اشتغال و درآمدزایی ایجاد کرد.

وی با انتقاد از عدم اجرای "قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی"، بیان کرد: در مسیر ساخت و توسعه پالایشگاه‌ها هیچ مشکل قانونی وجود ندارد و تنها مشکل عدم اجرای قانون توسط مسئولان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید پالایشگاه‌سازی از تصدی دولت خارج شود و بخش خصوصی پای کار آید، ادامه داد: تا زمانی صفر تا صد مسائل مرتبط با پالایشگاه‌ها در انحصار دولت باشد ساخت پالایشگاه‌ها به کندی ادامه خواهد یافت، هزینه‌ها بالا رفته و بهره‌برداری از آن‌ها در جهت رشد اقتصاد کشور محقق نخواهد شد.

آقاجری با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی در مسیر ساخت پالایشگاه‌ها باید به درستی اتفاق افتد، اضافه کرد: بسیاری از هلدینگ‌های به ظاهر خصوصی در اشراف بسیاری از مدیران دولتی هستند و به نوعی خود آن‌ها دست کمی از یک دولت ندارند.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی واگذاری‌های مذکور از زوایای مختلف اعم از کاهش بهره‌وری، کاهش اعتبار بین‌المللی، افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، کاهش تاثیرگذاری بر بازارها، افزایش ریسک و کاهش جذب منابع بین‌المللی قابل بررسی است.

عناوین برگزیده