تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۴۴۱۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران اعلام کرد

موانع پیش روی صادرات

می متالز - عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران به بیان مهم‌ترین موانع پیش روی صادرات در کشور پرداخت و اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد گشایش‌هایی در حوزه موانع صادراتی پیش روی صادرکنندگان باشیم.
موانع پیش روی صادرات

به گزارش می متالز، کیوان کاشفی ابتدا اشاره‌ای به آمارهای صادراتی کشور و استان کرمانشاه در نیمه اول امسال داشت و گفت: در ۶ ماه امسال ارزش صادرات غیرنفتی کل کشور حدود ۳۵ درصد کاهش داشته، اما خوشبختانه در همین مدت رشد ۷درصدی صادرات از مرزهای استان کرمانشاه را شاهد بودیم. وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات در کشور، شیوع بیماری کرونا و بسته شدن چند ماهه برخی از مرزهای مهم را یکی از مهم‌ترین این دلایل دانست و اظهار کرد: اکنون نیز مبادلات تجاری در برخی از مرزها به‌‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت رفت‌وآمدها با کندی انجام می‌شود. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران تعطیل شدن و محدودیت فعالیت نمایشگاه‌های بین‌المللی در اکثر کشورهای دنیا را نیز عامل دیگری برای کاهش صادرات دانست.

 

موانع پیش روی صادرات

کاشفی درباره اینکه چرا با وجود روند کاهشی صادرات کشور، کرمانشاه رشد صادرات داشته نیز یادآور شد: دلیل اصلی این رشد آن است که در شرایطی که بسیاری از مرزهای غربی با عراق به‌‌دلیل شرایط کرونا در نیمه اول امسال برای مدت طولانی بسته بود، اما مرزهای بخش کردنشین کرمانشاه جور صادرات به عراق را کشیدند و توانستیم سهم ۴۵ درصدی از صادرات ایران به عراق را در این مدت به کرمانشاه اختصاص دهیم. وی اظهار کرد: با رایزنی‌های قابل توجهی که در ایام کرونا از طریق مسوولان استانی انجام شد مرز پرویزخان حتی یک روز هم تعطیل نشد و مرزهای شوشمی و شیخ صله هم کاملا فعال بودند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است این رشد صادرات در شرایطی از طریق مرزهای کرمانشاه رخ داد که هنوز هم در برخی از مرزها مانند سومار و خسروی با کندی مبادلات مواجهیم و صادرات فقط سه روز هفته و آن هم در زمان کوتاه‌تری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت ‌می‌گیرد. کاشفی در ادامه به شرایط سخت امروز صادرات کشور اشاره و از محدودیت‌هایی که سیاست‌های برگشت ارز برای صادرکنندگان ایجاد کرده یاد کرد. وی با بیان اینکه این سیاست‌ها تمام صادرکنندگان خصوصا در استانی همچون کرمانشاه را تحت‌تاثیر قرار داده، خاطرنشان کرد: به‌‌دلیل تعدد صدور بخشنامه‌ها در بازه زمانی کوتاه بسیاری از صادرکنندگان هنوز هم نتوانستند بخشی از تعهدات ارزی خود را ایفا کنند و این موضوع آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران از بین رفتن نرخ صفر مالیاتی برای صادرکنندگانی که موفق به ایفای کامل تعهدات ارزی خود نشدند، عدم اجازه تمدید تسهیلات بانکی و عدم امکان صادرات مجدد برای برخی از شرکت‌ها را از این پیامدها دانست که باعث شده بسیاری از صادرکنندگان که چند سال هم سابقه فعالیت داشتند نتوانند فعالیت‌های صادراتی را پیش ببرند. کاشفی از رایزنی‌های گسترده‌ و سنگینی که طی چند ماه اخیر با مسوولان بخش‌های مختلف کشور و همچنین بانک‌مرکزی صورت گرفته یاد کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمان برپایی مراسم روز ملی صادرات که حدود دو هفته آینده باشد خبرهای خوبی از گشایش‌هایی در زمینه تعهدات ارزی بشنویم. کاشفی در ادامه از تاثیر افزایش نرخ ارز بر وضعیت صادرات کشور هم یاد کرد و ادامه داد: اگرچه رونق صادرات یکی از معدود پیامدهای مثبت بالا رفتن نرخ دلار است که باعث می‌شود کالاهای ایرانی در دنیا توان رقابتی بیشتری داشته باشند، اما این موضوع نیز به‌شدت تحت‌الشعاع تعهدات ارزی قرار گرفته و رونق چندانی در صادرات ایجاد نکرده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر با بالا رفتن دلار، پایه ارزش‌های صادراتی نیز دیگر رقم منطقی ندارد و اگرچه این پایه یکبار در دو سال اخیر اصلاح شد، اما اصلاحات آن زمان براساس ارز ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی صورت گرفت و اکنون با ارز ۲۵ هزار تومانی باز هم به اصلاح نیاز است.

عناوین برگزیده