تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۹۸۸۳
کد خبر: ۱۴۴۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود سهام عدالت چقدر است؟ / نحوه پرداخت سود سهام عدالت در سال ۹۹

می متالز - 9 اردیبهشت ماه امسال بود که مقام معظم رهبری در ابلاغیه‌ای با درخواست دولت برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند و در این ابلاغیه تاکید داشتند که شورای عالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم کند.
سود سهام عدالت چقدر است؟ / نحوه پرداخت سود سهام عدالت در سال ۹۹

به گزارش می متالز، درحال حاضر ۳۶ شرکت از ۴۹ شرکت حاضر در سهام عدالت بورسی هستند و بنا به اعلام رئیس سازمان خصوصی قرار است پایان آبان ماه سال نود و نه آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار دولت قرار گیرد .
بنا بر گزارش ها در جریان آزادسازی سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند.
در روش مستقیم سود سهام در سبد بورسی‌ها آنها مشخص می‌شود که با کم یا زیاد شدن ارزش آن میزان سود نیز تغییر می‌کند. در روش غیر مستقیم نیز از آنجایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام را مدیریت می‌کنند میزان و نحوه سود دریافتی به عهده این شرکت‌ها است.
بعلاوه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان سود دریافتی آن ها یکسان نخواهد بود، و هر فرد بر اساس پرتفویی که دارد سود دریافت خواهد کرد.
از سال ۹۶ سازمان خصوصی‌سازی سود سهام عدالت را به حساب سهامداران واریز کرده است ولی از این پس با آزادسازی آن مسوولیت این سازمان درمورد واریز سود سهام عدالت به پایان می رسد . در حال حاضر مسوولیت سود سهام عدالت حاصل از فعالیت شرکت‌ها بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است.
حالا مردم می پرسند که سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است ؟

سود سهام عدالت سال ۹۹ چقدر است؟

قرار بود سود سهام عدالت در ماه آذر به حساب مشمولان پرداخت شود در حالی که زمان تعیین شده عقب افتاده است، اما علیرضا صالح رئس سازمان خصوصی سازی در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت ۹۹ گفته است با توجه به پیش بینی ها از اوایل اسفند امسال آغاز می شود.
وی در این باره تاکید کرده است که رقم سود سهام عدالت ۹۹ بر اساس گزارش های حسابرسی و در مجمع عمومی شرکت ها مشخص خواهد شد اما چیزی که مشخص است این است که این سود در اسفند ماه به طور حتم برای سهام داران واریز خواهد شد
در این میان چندی پیش بود که حسن علایی معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی کشور در یک برنامه رادیویی گفته بود که مطابق برآوردهای صورت گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

جاماندگان سهام عدالت در بلاتکلیفی

باید توجه داشت که در سهام عدالت در سال‌های ۸۴ و ۸۵ که اکثرا مربوط به شرکت‌های سودده دولتی بودند بین اقشار مختلف جامعه و به منظور حمایت از آسیب پذیران توزیع شد اما اخلال در روند توزیع و عدم ثبت نام از برخی افراد موجب گلایه‌هایی شد؛ به طوری که حدود ۲۰ میلیون نفر که جزو ۶ دهک پایین درآمدی کشور محسوب می‌شدند از سهام عدالت محروم شده‌اند.
بر اساس آمارها یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش این کمیته فاقد سهام عدالت هستند و سازمان بهزیستی نیز اعلام کرده است حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش این سازمان سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. ضمن اینکه اعلام شده که دولت فقط ۵۲ درصد از کل سهام را به مردم واگذار کرده و همچنان ۴۸ درصد باقی‌مانده را در اختیار دارد.
از طرفی دیگر اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت سبب شده که ۴۵ درصد از افراد دهک دهم جامعه (پردرآمدترین‌ها) مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل حدود ۳۰ درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند.
این درحالی است که آمارها میگویند ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند اما در مقابل ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.
در این میان سید غنی نظری خانقاه عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای ثبت نام جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت : جرای مصوبه کمی برای دولت بار مالی دارد و متاسفانه زیر بار اجرای آن نمی‌روند ولی با این حال تلاش می‌کنیم مشکلات را رفع کرده و مجلس و دولت با همراهی یکدیگر زمینه قانونی شدن مصوبه مجلس درباره ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را فراهم کنیم.
وی افزود : فقط بخش کمی از جامعه سهام عدالت یک میلیونی داشته و بقیه آنها سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی دارند که ما به التفاوت این سهام در اختیار دولت است.

سهام عدالت ارزشمند است

در این میان بسیاری از کارشناس بر این باورند که به دلیل ارزش بالای سهام عدالت انتظار میرود که سود خوبی از این طریق به دست مردم برسد .
علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی، درباره آشفتگی سهام و رابطه با افت ارزش سهام عدالت، گفت: ارزش سهام عدالت قطع به یقین بالاتر از مبلغی است که افراد می بینند.
وی افزود : برای جلوگیری از کاهش ارزش این سهام با وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، بانک های مربوط و وزارت اقتصاد جلسات خوبی را برگزار کرده است که به همین منظور می توان به تصمیمات گرفته شده در رابطه با اعطای کارت اعتباری سهام عدالت اشاره کرد.
حالا باید دید که بالاخره مردم کی طعم شیرین سهامداری را می چشند و آنطور که گفته می شد آیا عدالتی در این میان برقرار می شود یا خیر ؟

نظرات بینندگان
امیدی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
سلام
سهام عدالتم یک میلیون تومن است چرا ۹۷۸۱۱۵ این مبلغ برایم واریز شده
عناوین برگزیده