تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۴۴۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

"حقوقی‌ها"، به بی‌اعتمادی بازار دامن نزنید...

می متالز - منفی‌های روز گذشته دلایل بنیادی نداشت و ناشی از رنج منفی در معاملات "شستا" و "خودرو" بود. این رنج منفی در بازاری که چند ماه منفی را پشت سر گذاشته، باعث ترس دوباره برخی سهامداران شد.
"حقوقی‌ها"، به بی‌اعتمادی بازار دامن نزنید...

به گزارش می متالز، بورس چند روزی است که مورد اقبال سرمایه‌گذاران واقع‌شده و مثبت است. روز گذشته هم‌حجم معاملات رشد چشمگیری نسبت به‌روزهای قبل داشت و بورس تهران پرحجم‌ترین روز معاملاتی خود در فصل پاییز را پشت سر گذاشت. اما رنج منفی در برخی نمادها، نگرانی‌هایی برای بعضی سرمایه‌گذاران ایجاد کرد که شاید مثبت‌های بازار، موقتی است و قرار است دوباره ریزشی در کار باشد.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: متغیر‌های بنیادی در راستای رشد بازار سرمایه بوده و بازار‌های جهانی، چشم‌انداز مثبتی پیش رو دارند. از سوی دیگر، بازار‌های موازی مثل بازار مسکن و خودرو و... هم به سبب چشم‌انداز عدم افزایش نرخ ارز، جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارند؛ بنابراین سپرده بانکی و بازار سرمایه دو گزینه سرمایه‌گذاری هستند که البته سپرده‌گذاری در بانک‌ها به علت عدم افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران جذاب نیست. در چنین شرایطی، بازار سرمایه مناسب‌ترین بازار برای ورود سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

وی افزود: میانگین نرخ دلار در سامانه نیما در ۶ ماهه اول سال حدود ۱۷ هزار تومان بود و الان که نرخ دلار نیمایی به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده و ضمناً قیمت‌های جهانی هم افزایش‌یافته، صنایع صادرات محور و وابسته به قیمت‌های جهانی ریسک خاصی نداشته و پتانسیل رشد خواهند داشت. البته تورم انتظاری نسبت به ماه‌های قبل کاهش داشته و احتمالاً دیگر شاهد رشد‌های شدید در بازار سرمایه نخواهیم بود و باید نگاه منطقی‌تری به سهم‌ها داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: با روی کار آمدن بایدن و کاهش فشار تحریم‌ها و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشور‌های خارجی، قطعاً صنعت بانک و خودرو از وضعیت به وجود آمده، بهره بیشتری خواهند برد. صنایع صادرات محور (عمدتاً صنایع فلزی و پتروشیمی) در شرایط تحریمی، افت چندانی در حجم صادرات نداشتند و بخش عمده مشکلات تحریم در مورد این صنایع مربوط به افزایش هزینه‌های صادرات و انتقال ارز تحت تأثیر تحریم‌ها بود. ازاین‌رو انتظار می‌رود با کاهش احتمالی فشار تحریم‌ها، این شرکت‌ها از کاهش هزینه‌های صادرات منتفع شوند و این کاهش هزینه، تا حدودی افت احتمالی نرخ ارز در اثر کاهش تنش‌های سیاسی را خنثی کند.

پهلوان در ادامه با اشاره به رنج منفی روز گذشته در نماد "شستا" و همچنین نماد خودرو و نگرانی سهامداران بابت این موضوع، بیان کرد: منفی‌های روز گذشته دلایل بنیادی نداشت و ناشی از رنج منفی در معاملات "شستا" و "خودرو" بود. این رنج منفی در بازاری که چند ماه منفی را پشت سر گذاشته، باعث ترس دوباره برخی سهامداران شد و معتقدم فروشندگان مخصوصاً حقوقی‌های بزرگ، باید در این شرایط حساس که بازار می‌خواهد دوباره خود را پیدا کند رفتار منطقی‌تری داشته باشند و به بی‌اعتمادی سهامداران خرد دامن نزنند.

وی اضافه کرد: به‌هرحال خودروسازان از تحریم‌ها آسیب‌دیده‌اند و در صورت کاهش تحریم‌ها، فرصتی برای انتقال تکنولوژی به داخل کشور و توسعه بیشتر خواهند داشت. اما بر کسی پوشیده نیست که مشکلات دو شرکت بزرگ خودروسازی ما، عمدتاً به دلیل سیاست‌های داخلی و قیمت‌گذاری دستوری به شرکت‌ها تحمیل‌شده و زیان انباشته سنگینی هم به‌جای گذاشته است. اگر وعده‌های داده‌شده محقق شود و خودروسازان امکان فروش محصول در بورس کالا و باقیمت منطقی‌تر داشته باشند، بسیاری از مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.

عناوین برگزیده