تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۱۵۴۶۰۲
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی افزایش قابل توجه بها با اجرای تعمیرات «آبادا»

می متالز - شرکت تولید نیروی برق آبادان یکی از تولیدکنندگان برق کشور است که عمده انرژی تولیدی را همچون سایر شرکت‌ها برای مصرف کشوری با نرخ ابلاغی به شرکت نیروی برق کشور عرضه می‌کند. در 9 ماهه گذشته، این شرکت توانست با کسب درآمد 1,97 هزار میلیارد ریالی به سود خالص 973 میلیارد ریالی دست یابد.
پیش‌بینی افزایش قابل توجه بها با اجرای تعمیرات «آبادا»

به گزارش می متالز، شرکت تولید نیروی برق آبادان یکی از تولیدکنندگان برق کشور است که عمده انرژی تولیدی را همچون سایر شرکت‌ها برای مصرف کشوری با نرخ ابلاغی به شرکت نیروی برق کشور عرضه می‌کند. در ۹ ماهه گذشته، این شرکت توانست با کسب درآمد ۱,۹۷ هزار میلیارد ریالی به سود خالص ۹۷۳ میلیارد ریالی دست یابد.

باتوجه به اینکه این شرکت درآمد عملیاتی خود را از دو بخش آمادگی و انرژی کسب می‌کند، طی ۹ ماهه گذشته با عرضه ۳ میلیون مگاوات ساعت انرژی و ۳ میلیون مگاوات ساعت آمادگی به بخش دولت و ۸۹۱ هزار مگاوات ساعت خارج از بازار این درآمد را محقق کرد. با این وجود افزایش این درآمد ناشی از رشد تعداد واحد و قیمت فروش خارج از بازار بوده است که در کنار آن سقف قیمت انرژی برق نیز افزایش یافت.

آنچه در این بین قابل توجه است، کاهش مگاوات ساعت آمادگی و انرژی برق است که به ترتیب ۳۲.۸ درصد و ۲۶.۹۵ می‌باشد. لذا اگرچه نرخ‌های فروش انرژی و آمادگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما نسبت به افزایش بهای‌تمام‌شده مخصوصاً افزایش بهای آمادگی جذابیت چندانی برای شرکت نداشته است.

علاوه بر این، شرکت برای ۳ ماهه پایانی سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی کرده است که بهای تمام شده به دلیل تعمیرات واحدها افزایش قابل توجهی خواهد داشت؛ چراکه نرخ مواد اولیه غیر از سود به همراه قطعات و لوازم یدکی تابع بازار است. این عوامل در مقابل نرخ‌های تعیینی فروش برای شرکت توجیه‌پذیر نبوده و روند آتی آن را با ریسک بیشتری همراه خواهد کرد. این رخدادها و پیش‌بینی‌ها موجب شده است که با وجود سوددهی شرکت، در ۹ ماهه گذشته، تقسیم سود پیشنهادی خود را برای سال مالی جاری ۱۰ درصد اعلام نماید.

عناوین برگزیده