تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۷۶۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد بازار جهانی وسایل نقلیه الکتریکی

می متالز - مؤسسه مشاوره‌ای «مکینزی اند کمپانی» فهرست بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خودروی الکتریکی را منتشر کرده است. چین در رتبه نخست این فهرست قرار دارد. از طرف دیگر، تعداد سازمان‌های دولتی و خصوصی مرتبط با این بخش رو به رشد است.
رشد بازار جهانی وسایل نقلیه الکتریکی

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، بر اساس این گزارش برای اولین بار در سال گذشته، فروش جهانی خودروهای الکتریکی جدید موسوم به EVs1 از مرز یک میلیون دستگاه گذشت. بر اساس روند رشد فعلی، تولیدکنندگان این خودروها تا سال 2020 قادر خواهند بود تا تولید خود را بیش از چهار برابر کرده و به فروش 4.5 میلیون دستگاه در سال دست یابند. این تعداد حدود 5 درصد از کل بازار جهانی خودروهای سبک را به خود اختصاص می‌دهد. خودروهای الکتریکی سه تا چهار برابر خودروهای معمولی مس مصرف می‌کنند. رشد استفاده از خودروهای الکتریکی، به‌طور مستقیم بر بازار مس اثر دارد. 

خودروهای تمام الکتریکی (BEV) در حال حاضر 66 درصد از بازار جهانی خودروهای الکتریکی را تشکیل می‌‎دهند. فروش خودروهای BEV رشد سریع‌تری نسبت به خودروهای هیبریدی پلاگین (PHEV) دارد. با این حال، بازار این خودروها تحت‌تأثیر عوامل مختلفی همچون اقدامات نظارتی، انتخاب مشتریان و در دسترس بودن مدل‌های خاص قرار دارد. 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد بازار چین در سال 2017 در مقایسه با سال قبل از آن 72 درصد رشد داشت که این موضوع، موقعیت برتر چین در فروش خودروهای الکتریکی را تقویت می‌کند. در حال حاضر، این کشور بازار خودروهای الکتریکی بزرگ‌تری نسبت به مجموع بازارهای اروپا و ایالات متحده امریکا محسوب می‌شود. هم‌اکنون، تولیدکننده‌های داخلی با سهم فروش حدود 94 درصد، بر بازار خودروهای الکتریکی چین تسلط دارند.

یارانه‌های سنگین و قوانین سخت‌گیرانه محیط‌زیستی همچنان رشد بیشتر بازار این خودروها را تضمین می‌کند. وسایل نقلیه الکتریکی از برخی از تعرفه‌ها و الزامات در برخی از شهرهای چین معاف هستند و این معافیت‌ها هنوز نقش مهمی در ارتقای بازار این خودروها دارد.

دولت چین در سال گذشته تصمیم گرفت تا پلاک‌های سبز را برای خودروهای الکتریکی جدید (NEV)، پس از اجرای موفق آن در شهرهای منتخب، در سراسر کشور اجرا کند. در پایان سال 2017، این پلاک‌ها به تمام مراکز استان‌ها و سایر شهرهای اصلی منتخب ارسال شد و سایر شهرهای باقی‌مانده نیز در نیمه اول سال 2018 این پلاک‌ها را دریافت کردند. صاحبان خودروی پلاک سبز، امتیازهای ویژه‌ای خواهند داشت. علاوه بر این، یارانه‌های ملی و محلی چین برای وسایل نقلیه الکتریکی در بالاترین سطح جهان قرار دارد و این یارانه‌ها باعث کاهش هزینه‌های نسبتاً بالای مصرف‌کنندگان می‌شود.

با این حال، به منظور کاهش یارانه‌ها و همزمان تشویق فروش خودروهای الکتریکی، دولت اخیراً تغییری در سیاست‌های تشویقی ایجاد کرده است. از یک سو، شرط حداقل مسافت طی شده با یک بار شارژ برای واجد شرایط بودن این حمایت‌ها از 100 به 150 کیلومتر و چگالی انرژی باطری نیز از 90 به 105 وات‌ساعت در هر کیلوگرم افزایش یافته است. از سوی دیگر، یارانه‌ها برای خودروهای BEV با قابلیت طی مسافت‌های طولانی (حداقل 400 کیلومتر) حدود 14 درصد افزایش یافت و به 50 هزار یوان و معادل 7900 دلار رسید. حمایت‌های تشویقی وسایل نقلیه هیبریدی پلاگین تقریبا 8 درصد کاهش یافت و به 22 هزار یوان معادل 3500 دلار رسیده است.

عملکرد فروش خودروهای EV در چین بسیار قابل توجه است. با این حال، ضریب نفوذ خودروهای الکتریکی در سطح ملی تنها 2درصد EV است و تعداد محدودی از شهرهای بزرگ مانند پکن، هانگژو، شانگهای، شنژن و تیانجین اکثریت فروش این خودروها را تشکیل می‌دهند.

با این وجود، در آخرین رتبه‌بندی کلی شاخص خودروهای الکتریکی مؤسسه مکینزی، عملکرد مثبت بازار چین، این کشور را در موقعیتی قوی و پایدار قرار داد. تنها کشور نروژ امتیاز بالاتری از این شاخص کسب کرد و موقعیت خود را محکم‌تر کرده است. پس از چین نیز کشورهای ژاپن، آلمان و ایالات متحده امریکا در صنعت خودروهای الکتریکی و در بخش عرضه، جایگاه‌های بعدی را کسب کرده‌اند. با این حال با توجه به شرایط رقابتی حال حاضر، باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعیین‌کننده جایگاه برتر در شاخص خودروهای الکتریکی است. چین و نروژ بالاترین سطح یارانه را به مصرف‌کنندگان این خودروها اختصاص می‌دهند. مقایسه عملکرد این شاخص در طول زمان نشان می‌دهد شاخص چین به سرعت از مجموع شاخص‌های ایالات متحده امریکا و آلمان پیش افتاده است. چین و آلمان در سال 2014 تقریباً دارای شاخص برابر بوده‌اند. با این حال، تا سال 2018، چین در هر دو بخش بازار و صنعت شاخص بسیار بالاتری نسبت به آلمان کسب کرد. در بخش شاخص بازار، چین با رشد فروش خودروهای الکتریکی، پرداخت مشوق‌های مالی و غیرمالی، ارائه خودروها با مدل‌های مختلف و تشدید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ خودروها، امتیار بالایی کسب کرده است. چین همچنین در بخش شاخص مربوط به صنعت نیز پیشرفت کرده و تولید خودروهای الکتریکی و سهم بازار آن به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

منبع: عصر مس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده