تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۰۵۷۴

تکمیل خط‌آهن چابهار-سرخس‌‌، یاری آستان قدس را می‌طلبد

می متالز - آستان قدس رضوی در حالی درخواست‌های مکرر نمایندگان مجلس، مسئولان ورزات راه و تشکل های دانشجویی را در ورود به خط‌آهن چابهار- سرخس بی پاسخ گذاشته است که تکمیل این خط زمینه‌ساز رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در منطقه محروم شرق کشور است.
تکمیل خط‌آهن چابهار-سرخس‌‌، یاری آستان قدس را می‌طلبد

به گزارش می متالز، یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی کشور، پروژه راه آهن چابهار-سرخس است که از دیدگاه کارشناسان، اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور به حساب می‌آید.

تکمیل این پروژه علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تأثیر مستقیمی بر اشتغال‌زایی و پیشرفت اقتصادی این منطقه از کشور به‌ ویژه استان‌های خراسان­ جنوبی و سیستان ­و بلوچستان خواهد داشت.

احداث پروژه راه‌آهن چابهار-سرخس سبب می‌شود تا دسترسی به معادن استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و  بهره‌برداری از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری جهت فعال‌سازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.

این محور ریلی با طولی بیش از ۱۳۵۰ کیلومتر از سال ۸۹ به تصویب رسیده است و هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال از شروع پروژه قطعه اول آن دارای پیشرفتی کمتر از ۳۵ درصد است.

اصلی‌ترین دلیل پیشرفت کند در ساخت پروژه راه آهن چابهار- سرخس، کمبود منابع مالی دولتی و عدم اولویت قرار گرفتن این محور در بین پروژه‌های در دست‌ساخت بوده که سبب شده است، بهره‌مندی از عواید حاصل از بهره‌برداری از این خط برای کشور با تأخیر همراه شود.

کارشناسان معتقدند، آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در آبادانی شرق کشور و در راستای اجرای بخشی از ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود به‌ویژه در شرق کشور می‌تواند به عنوان متولی پروژه‌های زیرساختی لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه اقدام کند.

درخواست نمایندگان شرق کشور از آستان قدس

از اوایل سال 97 بود که درخواست‌ها برای ورود آستان قدس رضوی به پروژه زیرساختی احداث خط‌آهن ترانزیتی چابهار ـ سرخس رسانه‌ای شد، در این بین نمایندگان شرق کشور پیشتاز بوده و هر کدام جداگانه درخواست خود را مبنی بر توجه آستان به این پروژه راهبردی در جهت رفع محرومیت در استان‌های شرقی اعلام کردند.

به عنوان نمونه،  حبیب الله دهمرده، نماینده زابل در استان سیستان و بلوچستان، شهریورماه امسال در این‌باره گفته بود:‌ آستان قدس رضوی ظرفیت‌های فنی و اقتصادی لازم برای مشارکت مالی در پروژه چابهار-سرخس را دارد، اگر آستان قدس در این پروژه سرمایه‌گذاری نکند، باید به مسئولان این مجموعه خرده گرفت، زیرا سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس قدمی در راستای محرومیت‌زدایی شرق کشور است.

اعلام آمادگی شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای واگذاری پروژه به آستان قدس

‌همزمان با این درخواست ها مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که متولی اصلی ساخت و توسعه خطوط ریلی هستند، بارها نظر خود را مبنی بر استقبال از سرمایه‌گذاران بخش غیر دولتی همچون آستان قدس برای مشارکت در این پروژه اعلام کردند.

در همین راستا اوایل مردادماه سال جاری در هم اندیشی که با موضوع تأمین مالی و تکمیل راه‌آهن چابهار-سرخس، با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل برگزار شد، خطیبی سرپرست و قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت آمادگی این شرکت را برای پذیرش مشارکت آستان قدس در این پروژه اعلام کرد، البته از مسئولان آستان قدس رضوی نیز برای شرکت در نشست دعوت شده بود که در این جلسه حضور نیافت.‌

درخواست سازمان بسیج دانشجویی برای ورود آستان به پروژه چابهار ـ سرخس

در همین رابطه اوایل شهریورماه امسال جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از جمله بسیج دانشجویی دانشگاه­‌های امام حسین(ع‌)، علم ­و صنعت ایران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه‌های امام­‌ صادق (علیه السلام ) و خواجه نصیرالدین طوسی و خوارزمی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت ساخت و تکمیل این محور ریلی از این مقام مسئول درخواست کردند، تا با ورود به این موضوع، موضع این نهاد را درقبال محرومیت زدایی شرق کشور بیان کند.

‌آستان قدس برای ورود به پروژه چابهار-سرخس جدیت داشته باشد ‌

پیش از این فقط مدیرعامل یکی از شرکت‌های‌ آستان قدس در واکنش به این درخواست‌ها‌ آمادگی خود را برای ورود به این پروژه اعلام کرده بود، اما یک ماه بعد از آن، خطیبی، سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت، اعلام کرد که این پیشنهاد در حد خبر مطرح شده و به صورت جدی‌ تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و گفت که در هر صورت‌ از سرمایه‌گذاری آستان قدس در این پروژه، استقبال می‌کنیم.

حال آنچه که مورد سؤال افکار عمومی ‌است، نبود اهتمام کافی در آستان قدس رضوی برای ورود به این عرصه و تکمیل چنین پروژه ‌استراتژیکی در شرق کشور است.

قطعاً توسعه محور شرق و تکمیل خط‌‌‌آهن چابهار سرخس، در کنار ایجاد امنیت برای شرق کشور، به رشد اشتغال در مناطق مذکور و رفع محرومیت‌ها می‌انجامد.

به هر حال ورود آستان قدس رضوی به این پروژه نافی اهداف تعیین شده این نهاد نیست، ضرورت دارد پس از چنین مطالبات عمومی مردمی از دانشجویان گرفته تا نمایندگان مردم و مسئولان دولت، آستان قدس رضوی نیز در راستای محرومیت‌زدایی شرق کشور و تکمیل خط‌آهن استراتژیک چابهار-سرخس در این حوزه ورود کند تا با بهره‌برداری از این خط شاهد رشد و توسعه اقتصادی کشور باشیم.

عناوین برگزیده