تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۱۳۱۴
کد خبر: ۲۱۱۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران در کارگاه هیدرومتالورژی مس مطرح کرد

به‌کارگیری کم‌هزینه‌ترین روش هیدرومتالورژی در شرکت مس

می متالز - «محمد مکملی» عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشکده فنی دانشگاه تهران در حاشیه iMat 2018 کارگاه هیدرومتالورژی مس را ارائه کرد. به گفته این استاد دانشگاه هم‌اکنون کم‌هزینه‌ترین روش هیدرومتالورژی مس در شرکت مس به کار گرفته شده است.
به‌کارگیری کم‌هزینه‌ترین روش هیدرومتالورژی در شرکت مس

به گزارش می متالز به نقل از عصرمس آنلاین، این استاد دانشگاه در دومین روز از هفتمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی (iMat 2018) گفت:‌ در حال حاضر در دنیا چهار میلیون تن مس با روش‌های هیدرومتالورژی تولید می‌شود. روش‌های هیدرومتالورژی بازدهی بالایی دارند و شیوه‌های جدیدی مانند استفاده از باکتری برای تولید مس در آن‌ها کاربرد دارد که اکنون در دنیا 1.3 میلیون تن مس از این روش که بیولیچینگ کانی‌های سولفیدی ثانویه است، تولید می‌شود.

او با بیان این‌که استحصال مس به شیوه هیدرومتالورژی روش‌های متفاوتی دارد،‌ افزود:‌ عیار و اندازه کانی مشخص می‌کند که کدام یک از این روش‌ها به کار برده شود. Insitu Leaching، Dump Leaching، Heap Leaching، Vat Leaching، Agitation Leaching و Pressure Oxidatuin Leaching روش‌های متفاوت لیچینگ هستند که با توجه به مشخصات کانی و همچنین صرفه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در روش Dump Leaching عیار باید 0.1-0.4 درصد باشد و سایز کانی 100 سانتی‌متر.

مکملی ادامه داد: به‌علاوه برای استحصال مس در هر کدام از این روش‌ها زمان متفاوتی نیاز است که از 24-48 ساعت تا چندین سال متغییر است. همچنین باید توجه داشت عیار مس خروجی در هر کدام از این روش‌ها متفاوت است. برای مثال در روش Agitation Leaching بیشترین عیار مس حاصل می‌شود ولی این روش صرفه اقتصادی ندارد زیرا هزینه‌های این روش بسیار بالاست. این روش در مقیاس صنعتی در معدن چوکی‌کاماتای شیلی برای اولین بار استفاده شده است و پس از آن نیز در یکی از شرکت‌های تولید مس در ایران مورد استفاده قرار گرفته.

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران همچنین گفت: ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش هیدرومتالورژی مس نیز Heap Leaching است که در حال حاضر در شرکت ملی صنایع مس ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

او با اشاره به چالش‌های پیشِ روی استحصال مس به روش هیدرومتالورژی گفت:‌ یکی از مسائلی که استحصال مس به روش هیدرومتالورژی با آن روبه‌روست کاهش کانی‌های اولیه سولفیدی و بیشتر شدن کانی‌های سولفیدی ثانویه مانند کالکوپیریت در معادن مس روباز جهان ازجمله معدن مس سرچشمه است. کالکوپیریت یک کانی سخت و دیرگداز است و به همین دلیل نیازمند روش‌های خاص هیدرومتالورژی است.

مکملی گفت:‌ یکی از شیوه‌های مرسوم لیچینگ کالکوپیریت که در معادن مختلفی در جهان مورد استفاده قرار گرفته است استفاده از باکتری برای استحصال مس است که به Bio Leaching معروف است. با این حال باید توجه داشت که در این روش نیز مسأله صرفه اقتصادی مطرح است.

او در پایان تأکید کرد:‌ آن‌چه در ارتباط با روش‌های هیدرومتالورژی مهم است صرفه اقتصادی این روش‌هاست. در حال حاضر معدن مس سرچشمه 20 میلیون تن کانی‌های کم‌عیار دارد که با بالا رفتن قیمت جهانی مس استفاده از روش‌های هیدرومتالورژی برای لیچینگ این کانی‌ها صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده