تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۱۳
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۷۱۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مصرف آب دریا در صنعت مس شیلی سه برابر می‌شود

می متالز - تا یک دهه آینده شیلی سه برابر بیشتر از حال حاضر آب دریا را برای صنعت مس خود شیرین خواهد کرد. چشم‌انداز افزایش تولید مس در 10 سال آینده، این کشور خشک امریکای جنوبی را ناگزیر از استفاده بیشتر از آب دریا خواهد کرد.
مصرف آب دریا در صنعت مس شیلی سه برابر می‌شود

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، کوچیلکو به‌تازگی نتایج پژوهشی را منتشر کرده است که براساس آن شیلی برای غلبه بر کمبود آب خود در سال‌های پیشِ رو نیازمند شیرین کردن بیشتر آب دریاست. براساس این گزارش به‌طور کلی شیلی برای رسیدن به چشم‌انداز تولید خود نیازمند 230درصد آب بیشتر است.

این پژوهش که با عنوان «پیش‌بینی مصرف آب و انرژی الکتریکی توسط صنعت مس طی سال‌های 2018-2029» انجام شده، هفته گذشته در دانشگاه Adolfo Ibáñez ارائه شد. در جلسه ارائه این پژوهش «پابلو تریازاس» (Pablo Terrazas)، معاون معادن کوچیلکو گفت: «نیازهای آینده صنایع معدنی به آب و انرژی توان ما در استفاده مسئولانه از منابع را می‌خواهد. به همین دلیل ما کارگروهی را در زمینه استفاده بهینه از منابع و زیرساخت‌ها تشکیل دادیم و تلاش کردیم از این طریق به چالش‌های حال و آینده در زمینه تأمین انرژی پاسخ گوییم و این پژوهش نیز در همین راستا انجام شده است.»

«مانوئل خوزه فرناندز» (Manuel José Fernández)، معاون اجرایی نایب رئیس کوچیلکو هم در این زمینه گفت: «یکی از چالش‌های اصلی پیشِ روی صنایع معدنی تأمین پایدار آب و انرژی است و همین موضوع باعث شد ما سراغ انجام پژوهشی در این زمینه برویم.» 

در ادامه این جلسه، «کامیلا مونتس» (Camila Montes)، از محققان این پروژه تحقیقاتی به ارائه نتایج آن پرداخت. او با اشاره به این‌که استفاده از آب دریا برای صنعت مس در یک دهه آینده افزایش خواهد یافت، گفت: «پیش‌بینی می‌شود مصرف آب دریا تا سال 2029 به 10.82 مترمکعب در ثانیه افزایش پیدا کند که نشان‌دهنده افزایش 230درصدی نسبت به سال 2018 است.» 

او ادامه داد: «بنابراین تا سال 2029 بالغ بر 43درصد از آب مورد نیاز صنعت مس شیلی از دریا تأمین خواهد شد. به این منظور شرکت‌های معدنی فعال در حوزه مس بیش از پیش به شیرین کردن آب اقیانوس یا استفاده از آب آن بدون شیرین‌سازی روی خواهند آورد.»

به گفته مونتس بیشترین مصرف آب دریا در بازه زمانی 2019-2024 در منطقه آنتوفاگاستا خواهد بود. در طول این سال‌ها انتظار می‌رود برخی از پروژه‌های جدید یا توسعه‌ها در کارخانه‌های شیرین‌سازی آب به بهره‌برداری برسد. 

برخی از پروژه‌های مشهور شیرین‌سازی آب برای صنعت مس عبارتند از پروژه EWS متعلق به معدن اسکوندیدا، پروژه North District متعلق به شرکت کودلکو، پروژه گسترش لوله‌های انتقال آب به منطقه Sentinel متعلق به شرکت آنتوفاگاستا، پروژه شیرین‌سازی آب دریا برای توسعه معدن Sierra Gorda متعلق به شرکت کی‌جی‌اچ‌ام و... .

«رزانا برنتس» (Rosana Brantes)، از دیگر محققان این طرح به ارائه بخش مصرف انرژی الکتریکی در صنعت مس شیلی در سال‌های 2018-2029 پرداخت و گفت: «مصرف برق در صنعت مس شیلی در حال حاضر نیز بالاست و پیش‌بینی می‌شود در طول یک دهه آینده مصرف برق 43درصد افزایش پیدا کند.»

او افزود: «مصرف برق صنعت مس شیلی از 22.6 کیلووات ساعت در سال 2018 به 31.9 کیلووات ساعت در سال 2029 افزایش خواهد یافت. به همین دلیل برای رفع نیاز معادن مس به انرژی الکتریکی، ضروری است به ظرفیت تولید برق 1336 مگاوات در دوره 2018 - 2029 اضافه شود.»

انتظار می‌رود تولید فلز سرخ در سال جاری میلادی به بیش از شش میلیون تن برسد و در دهه آینده نیز 30 درصد رشد داشته باشد. این در حالی است که شیلی انتظار دارد به‌خاطر کاهش عیار ماده معدنی، تولید سالانه 19 درصد کاهش داشته باشد. با این حال با به بهره‌برداری رسیدن سرمایه‌گذاری‌های جدید، تولید افزایش خواهد یافت. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده