تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۳۰۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آبسیم بررسی کرد:

خوب‎ها و بدهای بورس تهران / «فولاد» و «فارس» سرآمد بازار سرمایه

می متالز - نگاهی به صورت‎های مالی شرکت‎های حاضر در بازار سهام نکات جالب توجهی را به معرض نمایش می‎گذارد. عملکرد این شرکت‎ها رتبه بندی شدند که حضور بانک‎ها و خودروسازان در زمره بدترین‎ها، می‎تواند جالب توجه باشد.
خوب‎ها و بدهای بورس تهران / «فولاد» و «فارس» سرآمد بازار سرمایه

به گزارش می متالز، در حال حاضر از میان تمام شرکت‎های حاضر در بازار سرمایه، حدود 68 درصد سود انباشته دارند و 32 درصد دیگر با زیان انباشته دست و پنجه نرم می‎کنند. از این میزان، 89 شرکت بیش از 2 برابر سرمایه خود زیان انباشته دارند و مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند.

در این میان، شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» با رقمی‎در حدود 127667 میلیارد ریال، بیشترین میزان سود انباشته را دارا است و پس از آن، شرکت بزرگ «صنایع پتروشیمی‎خلیج فارس» با 105114 میلیارد ریال در رتبه دوم قرار گرفته است. این دو شرکت اختلاف بسیار زیادی با دیگر شرکت‎ها در انباشت سود دارند. «ملی صنایع مس ایران» در این رتبه بندی در جایگاه سوم ایستاده است.

اما در آن سوی داستان، بانک «سرمایه» با زیان انباشته بالغ بر 166209 میلیارد ریال، ضعیف‎ترین عملکرد را به نام خود ثبت کرده است. بانک‎های «تجارت» و «صادرات» نیز رتبه‎های بعدی را از آن خود نموده‎اند. در لیست 20 شرکت با بیشترین زیان انباشته، بانک‎های دیگری نیز به چشم می‎خورد و علاوه بر آن، دو غول خودروسازی کشور نیز حضور دارند. بنابراین، صنعت بانکداری و خودروسازی که جزو صنایع برتر و سودآور شناخته می‎شوند، شرایط مطلوبی ندارند.

بررسی‎ها نشان می‎دهد که نماد «قاروم» بیش از 29 برابر سرمایه خود، سود انباشته دارد که البته قرار است به زودی از محل سود انباشته به میزان 159 میلیارد ریال بر سرمایه خود بیافزاید. «زاگرس» دیگر نمادی است که بیشترین نسبت سود انباشته به سرمایه را دارد و به راحتی می‎تواند از این محل افزایش سرمایه دهد. سه شرکت پتروشیمی‎دیگر «شخارک»، «شفن» و «شگامرن» نیز دارای نسبت بالایی هستند که از بین این سه، تنها «شخارک» به دنبال تبدیل سود انباشته به سرمایه رفته و از معافیت مالیاتی که شامل حال آن می‎شود، استفاده کرده است.

در طرف مقابل، «فسدید» که موضوع ورشکستگی آن بسیار گفته شده، نسبت زیان انباشته به سرمایه بیش از 49 برابر است. بانک «سرمایه» دیگر شرکتی است که نسبت منفی بسیار بالایی دارد که باید نسبت به این موضوع اقدامی‎مؤثر انجام دهد. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‎کنید، نمادهای بسیاری از بازار پایه حضور دارند.

عناوین برگزیده