تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۳۱۰۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قدردانی جمعی از مردم شاهرود برای تعطیلی معدن بوکسیت شاهوار

می متالز - در این گردهمایی که صدها تن حضور داشتند؛ دست نوشته هایی با عنوان های ' شاهوار مایه حیات و زندگانی ' و ' تخریب شاهوار تهدید شهروندان شاهرود ' به چشم می خورد.
قدردانی جمعی از مردم شاهرود برای تعطیلی معدن بوکسیت شاهوار

به گزارش می متالز، دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود، در این گردهمایی با تأکید بر اینکه این برنامه تنها برای نجات شاهوار بوده و غرض دیگری وجود ندارد ، ابراز داشت: ما برای تقدیر از مسوولان و فرماندار شاهرود به اینجا آمده ایم.
امیرحسین ولیان اضافه کرد: خوشحالیم که با همه مشکلات و تلخی ها، مسوولان دولت تدبیر و امید با موضع گیری مسوولانه خود مردم شاهرود را خوشحال کردند.
وی ادامه داد: فرماندار شاهرود با همه فشارهایی که از سوی برخی ایجاد شد برای حفظ قانون ایستادگی کرده و دیگر مسوولان و بزرگان شاهرودی نیز حمایت کردند.
ولیان صدور فرمان تعطیلی موقت معدن را عیدی نظام جمهوری اسلامی به مردم شاهرود دانست و گفت: اما زمزمه های تلخی به گوش می رسد که زدوبندهای آشکار و پنهان در پی تمدید پروانه هستند.
وی ادامه داد: بر اساس مفاد قانون این معدن باید تعطیل شود و آنقدر ویرانی و خرابی به بار آورده که هر ناظر قانونی حکم به تعطیلی معدن خواهد داد.
وی همچنین از استاندار و دیگر مدیران استانی خواست تا تعطیل دایم این معدن از پای ننشینند.
دبیر ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود اضافه کرد: شاهوار شاهرگ حیاتی و پشتوانه تاریخی شرق سمنان است، به برکت شاهوار سکونت در دشت بسطام پیشینه 10 هزار ساله دارد.
ولیان تأکید کرد: مردم و گروه های مردم نهاد این شهرستان به احترام فرماندار و نماینده خود در مجلس شورای اسلامی که قول پیگیری موضوع را داده بودند ، هیچ گاه اعتراض خود را به خیابان ها نکشاندند.
در این گردهمایی همچنین حاضران شعار ' زنده باد شاهوار، زنده باد بسطام ' و ' معدن بوکسیت تاش تعطیل باید گردد ' سر دادند.
هفته گذشته در پی اتمام مهلت بهره برداری معدن بوکسیت، فرماندار شاهرود به دلیل انجام تخلفات گسترده تعطیل موقت آن را اعلام کرد.
مردم و دوستداران محیط زیست نیز از صبح شنبه با حضور در فرمانداری، دفتر امام جمعه و دفتر نماینده شاهرود تمدید نشدن مجوز برداشت معدن بوکسیت را خواستار شدند. مجوز فعالیت این معدن امروزبه پایان می رسد.
کوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترین قله در قسمت شرقی رشته‌کوه البرز است ، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است .
این کوه علاوه بر آنکه از مهمترین تامین کنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهای کوهپایه آن است ، یکی از رویشگاه‌های ارزشمند سرو‌کوهی یا اُرس نیز محسوب می‌شود، از سوی دیگر، این قله نزد اهالی شاهرود به عنوان یکی از نمادهای طبیعی این شهرستان شناخته می‌شود و همواره مورد توجه است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش خود در تاریخ 25 شهریور با عنوان ' بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی معدن بوکسیت تاش ' اعلام کرد: ادامه فعالیت معدن بوکسیت تاش به این شکل، می تواند علاوه بر وارد کردن ضربه های جبران ناپذیر به طبیعت منطقه، حیات مردم را نیز در معرض تهدید قرار دهد.
این مرکز در گزارش خود در سه بخش به معرفی معدن بوکسیت تاش، چالش های زیست محیطی و اجتماعی این معدن و بررسی روند قانونی اکتشاف و بهره برداری از آن پرداخته و در نهایت راهکار ارائه کرده است.
تهدید منابع آب زیرزمینی منطقه، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حیات وحش منطقه، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار، از بین رفتن جاذبه اصلی گردشگری منطقه، از بین رفتن پوشش گیاهی و درختان و نیز چالش مدیریت پسماند و ایجاد سیلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسیر آب و دره ها از جمله سرفصل های بخش دوم این گزارش است.

عناوین برگزیده