تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۳۱۲۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در حاشیه بازار / «فولاد» و «کاوه» جان تازه گرفتند

می متالز - رشد بازار سهام یکشنبه نیز ادامه یافت که در این میان، حضور نمادهای بانکی به همراه فولادی‎ها به قدرت این صعود افزودند. در گروه بانکی شایعه ای باز سرزبان‎ها افتاد و فولادسازان با رخدادی نسبتا مثبت روبرو شدند.
در حاشیه بازار / «فولاد» و «کاوه» جان تازه گرفتند

به گزارش می متالز، همانطور که پیش بینی شده بود بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص کل بار دیگر به سطح 172 هزار واحد برگشت. به این ترتیب بازدهی ماهانه شاخص کل در روزهای پایانی سال به دو رقمی‎شدن نزدیک می‎شود.

در بیست و هفتمین روز اسفند ماه تعداد نمادهای مثبت به عدد 379 رسید و در مقابل 219 نماد منفی، قدرت‎نمایی کرد.

در ادامه نیم نگاهی به رفتار حقوقی‎های فعال در عرصه بازار سهام می‎اندازیم. حضور بالای حقوقی‎ها در پوشش خریدار «وبملت» یکشنبه به شدت خودنمایی می‎کرد و بار دیگر شایعه تسعیر نرخ ارز بانک‎ها را بر سر زبان‎ها انداخت. شایان ذکر است که بانک «ملت» بیشترین دارایی ارزی را در بین بانک‎های حاضر در بازار سرمایه دارد. «وپاسار» نیز که شرایط مثبتی دارد و علاوه بر تراز درآمدی مثبت، از دارایی‎های ارزی قابل ملاحظه‎ای برخوردار است، مورد توجه حقوقی‎ها قرار داشت. علاوه بر این دو نماد بانکی، دو شرکت فولادساز، «فولاد» و «کاوه» نیز شاهد حضور پررنگ این قشر از معامله‎گران بودند. یکشنبه ابلاغیه‎ای از سوی وزارت صمت منتشر شد که بر اساس آن، صادرات محصولات فولادی تنها از طریق تولیدکنندگان و نمایندگان رسمی‎آن‎ها امکان‎پذیر است.

از سوی دیگر، «شیران» که به تازگی مجمع سالانه خود را سپری کرده، با صف خرید سنگینی روبرو شد و حقوقی‎های آن از فرصت موجود استفاده کردند و حجم زیادی از تقاضا را پاسخ دادند. همین موضوع سبب ثبت حجم معاملات بسیار بالا در این نماد گردید. «خپارس» و «ولساپا» دیگر نمادهایی بودند که مورد قهر حقوقی‎ها قرار گرفتند.

یکشنبه بازار سهام میزبان «بزاگرس» بود و نمادی دیگر به گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» افزوده شد. بر این اساس، بالاترین حجم معاملات در این نماد ثبت گردید. بنا به دلایل گفته شده «وبملت» حجم معاملات سنگینی را تجربه کرد و «خپارس» نیز از این حیث در جایگاه سوم ایستاد. نماد «فخوز» که روز شنبه پس از ثبت افزایش سرمایه 32 درصدی از محل سود انباشته، در صف خرید بازگشایی شد، این رخداد به روز یکشنبه نیز سرایت کرد و یکی نمادهایی بود که در سقف قیمتی داد و ستد گردید.

«غدشت» مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و رشد قیمت جالب توجه 35 درصدی را ثبت کرد و پربازده‎ترین سهم روز لقب گرفت. «ددام» نیز با ثبت افزایش سرمایه 766 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها، با رشد قیمتی 10 درصدی بازگشایی شد. به عبارتی، می‎توان چنین گفت که نمادهایی که در شرایط کنونی بازار بازگشایی می‎شوند، اغلب با رشد قیمت همراه می‎شوند.

در میان زیان‎بارترین شرکت‎ها نام «وبیمه» پس از «ثعتما» به چشم می‎خورد. نمادی که روزگاری نه چندان دور به سبب فروش پروژه‎های خود در کانون توجهات قرار داشت.

در میان صنایع، پربازده‎ترین گروه به نام «استخراج نفت گاز به جز اکتشاف» با حضور تک نماد «حفاری»، ثبت گردید و «استخراج زغال سنگ» دیگر گروهی بود که با رشد مناسب شاخص روبرو گشت.

گروه «محصولات چوبی»، «استخراج سایر معادن» و «وسایل ارتباطی» در میان صنایع زیان‎ده بازار قرار گرفتند.

بررسی روند معاملات نمادهای فعال در بازار سهام نشان می‎دهد که «وملی» که حجم شناور اندکی دارد، با جابجایی حجم بالایی از سهام بین دو حقوقی، معاملات بالایی را رقم زد. «حتاید» دیگر نمادی بود که 22 برابر حجم میانگین ماهانه معامله شد.

در میان صنایع نیز شاهد حجم معاملات سنگین در گروه «محصولات چرمی» بودیم و همچنان گروه «محصولات دارویی» بالاتر از میانگین یک ماهه اخیر خود داد و ستد می‎شود. صنعت «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» به سبب ورود نماد تازه عرضه شده «بزاگرس» در این لیست قرار گرفته است.

مطابق روال سنتی، با رشد بازار سهام، بازار ارز، سکه و طلا گام در مسیر نزول گذاشتند و ارقام این بازارها اندکی ریخت.

عناوین برگزیده