تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۳۱۳۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سایه دلال ها و رانت در بازار خودرو/ ولی ملکی: آزادی ۱۰ هزار کانتینر قطعات و ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک به بهبود قیمت کمک می‌کند

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دلال ها یکی از عوامل نابسامانی بازار خودروهستند، گفت: دلال هایی هستند که تعداد زیادی خودرو خریداری می‌کنند حتی ممکن است رانت در خودروسازی و بخش های فروش آن هم وجود داشته باشد و لذا هیچ چیز را نباید در بازار خودرو از نظر دور داشت.
سایه دلال ها و رانت در بازار خودرو/ ولی ملکی: آزادی ۱۰ هزار کانتینر قطعات و ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک به بهبود قیمت کمک می‌کند

به گزارش می متالز، ولی ملکی در رابطه با وضعیت خودرو اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در رابطه با خودرو، به ثبات قیمتی نسبی خواهیم رسید زیرا هم ظرفیت تولید بالا رفته است و هم یک بخش نقدینگی به قطعه سازان تزریق شده است که بتوانند قطعات لازم را تولید کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر به قطعه سازان توجه بیشتری می‌شود یعنی قطعاتی که توسط قطعه سازان داخلی تولید می‌شود حتی اگر قیمت تمام شده اش بالا باشد باید توسط خودروسازان خریداری شود یعنی اتکا به تولید داخل باید مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همه این عوامل در سال آینده باعث ثبات نسبی در قیمت خودور می‌شود ولی یکی از مشکلاتی که وجود دارد میزان نقدینگی در جامعه است. وقتی که سایپا اعلام کرد ۱۰ هزار دستگاه پراید پیش فروش می‌کند بالای ۵۰ هزار نفر به سایت مراجعه کردند. یعنی مردم با مقدار پولی در دست دارند که می خواهند ارزش پولشان حفظ شود و برای خرید خودرو هجوم می‌آورند.

او بیان کرد: تولید خودروسازان از روزی ۱۲۰۰ دستگاه به ۴۰۰۰ دستگاه رسیده است و سال آینده هم بهتر خواهد شد و اگر آن ۱۰ هزار کانتینر قطعات به همراه ۱۳ هزار خودروی خارجی که در گمرک دپو شده است آزاد شود قطعا به بهبود قیمت ها کمک می‌کند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی دلال های بازار خودرو را یکی از عوامل نابسامانی دانست و گفت: دلال هایی هستند که تعداد زیادی خودرو خریداری می‌کنند حتی ممکن است رانت در خودروسازی و بخش های فروش آن هم وجود داشته باشد و لذا هیچ چیز را نباید در بازار خودرو از نظر دور داشت؛ ولی ما سعی می کنیم حقوق مردم و کسانی که مصرف کننده اصلی هستند، تضییع نشود.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: تثبیت قیمت به دنبال خود کاهش قیمت را هم خواهد داشت ولی ما بر اساس پیش بینی و قول هایی که وزارت صمت و خودروسازان دادند حرف می‌زنیم و اگر اتفاقات جدید رخ دهد مطمئنا شرایط فرق خواهد کرد.

منبع: شفقنا
عناوین برگزیده