تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۸۷۵
کد خبر: ۳۱۷۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی:

کوره ای جدید با مزیت های متعدد در شرکت معادن سرمک/ کاهش مصرف زغال سنگ از 35 تا 40 درصد به 10 تا 15 درصد است

می متالز - شرکت معادن سرمک در سال 1351 با هدف اولیه استخراج و فرآوری سرب و آهن در معدن آهنگران واقع در شهرستان ملایر تأسیس شد.
کوره ای جدید با مزیت های متعدد در شرکت معادن سرمک/ کاهش مصرف زغال سنگ از 35 تا 40 درصد به 10 تا 15 درصد است

به گزارش می متالز، استخراج سنگ سرب، نقره و سنگ آهن هم اکنون از این معدن بر اساس تکنولوژی روز دنیا و به وسیله متخصصان ایرانی انجام می شود. همچنین انجام عملیات فرآوری و تولید کنسانتره سرب بر روی مواد اولیه سرب استخراج شده از معدن نیز در این شرکت انجام می شود.

ظرفیت تولید این شرکت در زمینه سنگ آهن 500 هزار تن، کنسانتره سرب 10 هزار تن و کنسانتره روی 20 هزار تن در سال است و اکنون نیز با تلفیقی از تکنولوژی روز دنیا موفق به ساخت کوره ای شده است که بازدهی تولید این مجموعه را افزایش خواهد داد.

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در توضیح مزیت های این کوره عنوان کرد: در دنیا برای فرآوری در صنعت سرب و روی کوره های متنوعی استفاده می شود یکی از این کوره ها ولز است که خاک کم عیار سرب و روی را فرآوری میکند و یک کوره دیگر که برای تولید آهن اسنفجی از سنک آهن است SL&RN است که در این کوره اختراعی، میتوان سنگ آهن هماتیت را قابل مگنت سپراتور نمودن کرد و آهن اسفنجی تولید کرد. این کوره ای که ساخته ایم تلفیقی از سه کوره است که کار کوره ولز و SL&RN را انجام میدهد، کوره خاک کم عیار سرب و روی را ولز و احیا کرده و تبدیل به کنسانتره ۶۵ درصد بدون ناخالصی می کند که مصرف ذغال سنگ را هم کاهش می دهد.

وی افزود: یکی از ویژگی های این کوره راندمان بالاتر است به طوریکه با توجه به نوع سنگ90 تا 95 درصد آن استحصال می شود، یکی دیگر از مزیت های این کوره، کاهش مصرف ذغال سنگ از 35 تا 40 درصد به 10 تا 15 درصد است.

وی افزود: به علاوه اینکه این کوره که متشکل از سه کوره است این امکان را دارد که هرکدام از کوره ها با مقدار و دستور متفاوتی برای تعداد دور کوره و میزان خوراک کوره تنظیم شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران اشاره کرد: این کوره که تمام مراحل فنی را پشت سر گذاشته تا ماه آینده راه اندازی میشود و در حال حاضر تنها در انتظار وصل برق و گاز برای عملیاتی شدن کار است و ظرفیت ورودی آن روزانه 500 تا 1000 تن است. لازم به ذکر است پیش از این کوره با ابعاد کوچکتر در بهاباد اجرایی شده و موفقیت آمیز بوده که اکنون در این ابعاد در شرکت معادن سرمک آماده به کار است. کوره بهاباد ساعتی 2 تن و این کوره که متعلق به شرکت معادن سرمک در نزدیکی استان همدان است ساعتی 20 تا 40 تن ظرفیت ورودی دارد.  

عناوین برگزیده