تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۱۷۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهندس علی زهرودی، مدیر بومی سازی گهرزمین:

هیچ روشی موثرتر از بومی سازی برای خودکفایی و حل مشکلات داخلی نداریم

می متالز - بدون شک از مهمترین اهداف توسعه ساخت داخل، از یک طرف جذب قدرت ساخت قطعات و سایر نیازمندی های صنعت فولاد و از طرف دیگر توانمندسازی سازندگان در حوزۀ فناوری های مرتبط است. توانمندی های تکنولوژیکی باعث تسریع در جذب تکنولوژی های دیگر شده و توانایی توسعه آنها و خلق دانش های جدید را افزایش می دهد.
هیچ روشی موثرتر از بومی سازی برای خودکفایی و حل مشکلات داخلی نداریم

به گزارش می متالز، شرکت گهرزمین از شرکتهای پیشرو در بومی سازی است. مهندس علی زهرودی، مدیر بومی سازی گهرزمین عنوان کرد: بومی سازی، عرصه مقابله با جنگ تحریم است در واقع در شرکت گهر زمین از نظر ما استراتژی تحریم یعنی جنگ و بومی سازی محور همه توسعه ها است. بر همین اساس تیم فنی مهندسی تشکیل شد و با فعالیت در این محور بومی سازی را انجام دادیم. بومی سازی ملزم به دو بخش فنی و مدیریتی است که در بخش مدیریتی باید به بومی سازی نگاهی همانند عرصه جنگ مقابله با تحریم داشت بعلاوه اینکه همانطور که به خریدهای خارج توجه می شود به ساخت داخل هم اهمیت دهیم.گهر زمین دو سال است که بومی سازی را آغاز کرده اما به شکلی درست و فنی تر.
مدیر بومی سازی گهرزمین در ادامه یکی از دستگاههایی که در این مجموعه بومی سازی شده معرفی کرد و افزود: قطعه تایر آسیاب HPRG آسیاب های آلمانی هستند که با شرایط خاص کار می کنند و تولید آن ها هزار تن در ساعت است که سنگ های آهن را به ابعاد حدود ۵ سانتی متر وارد شده و با اندازه ۶ میلیمتر خارج می شود.بومی سازی این دستگاه از دو سال پیش آغاز شده به گونه ای که مطالعات مهندسی این دستگاه حدود یک سال زمان برده است.در این دستگاه چندین تکنولوژی به کار رفته که می توان به تکنولوژی قطعات کاربید تنگستن و قطعه فولادی اشاره کرد، لازم بذکر است این دستگاه با کمک و همکاری سه شرکت دیگر ساخته شده است. در واقع قیمت دستگاه HPGR دویست و پنجاه هزار یورو در خارج از کشور می باشد و بر اساس برآورد ما در سال ، حدود ۴۰ عدد از این دستگاه در کل کشور نیاز است. تنها در شرکت گوهر زمین حدود یک و نیم تا یک میلیون و ۶۵۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی خواهد شد و در کل کشور در صورتی که همه به این رویکرد بومی سازی بپیوندند در سال ۱۶ تا ۱۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی صورت خواهدگرفت.
مدیر پروژه بومی سازی و مهندسی معکوس شرکت گهر زمین افزود: بومی سازی عرصه مقابله فناورانه با جنگ تحریم است و هیچ روشی موثر تر از بومی سازی برای خودکفایی و حل مشکلات داخلی نداریم. ما در گهرزمین تکنولوژی های قطعات و دستگاهها را بررسی میکنیم و پیوست فنی آن را استخراج کرده و در مرحله بعد خودمان پیمانکار را شناسایی میکنیم و اگر توان بالقوه آنها را تایید کنیم همکاری را به شکل "یک تیم هم افزا" ادامه می دهیم.

عناوین برگزیده