تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۱۷۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 12 هزار تنی آلومینیوم در دی ماه

صنعت آلومینیوم منتظر افتتاح طرح‌های جدید

می متالز - عرضه منظم آلومینیوم در بورس کالا ادامه دارد و با توجه به اینکه یکی از تولیدکنندگان اصلی این فلز یعنی شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمز جنوب با بحران مواجه شد، همچنان بار اصلی توزیع و عرضه آلومینیوم در بورس کالا برعهده شرکت آلومینیوم ایران است. در دی ماه سال جاری 12 هزار و 400 تن بیلت و شمش در بورس کالا عرضه شد که همه آن‌ها به فروش رفتند.
صنعت آلومینیوم منتظر افتتاح طرح‌های جدید

به گزارش می متالز، بازارهای آلومینیوم در دنیا طی یکی دو ماه اخیر به‌شدت دچار افول شده و حتی پایین‌ترین قیمت‌های چند ساله نیز ثبت شده است؛ به‌طوری که حتی در ماه گذشته قیمت آلومینیوم برای نخستین بار از ابتدای 2017 به یک هزار و 775 دلار در هر تن رسید. این کاهش قیمت به آن دلیل رخ داد که اولا جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها به‌ویژه چین بر سر تعرفه‌های آلومینیوم رخ داد و ترس معامله‌گران از ادامه جنگ تجاری مانع رشد قیمت‌ها و در نهایت سقوط آن شد. دوما تحریم‌های روسال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان آلومینیوم در دنیا به‌طور کامل لغو شد و همین امر موجب شد تا عرضه احتمالی آلومینیوم در آینده افزایش پیدا کند و با توجه به این امر قیمت آلومینیوم با افت مواجه شود. صنعت آلومینیوم در دنیا با توجه به سیاست‌های چین و آمریکا به‌نوعی در تنگنای شدید قرار گرفته است.

در بازار داخلی، وضعیت آلومینیوم به‌سمت بحران پیش می‌رفت و با توجه به اتفاقات رخ داده در خصوص شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمز جنوب مبنی بر خارج شدن دو سوم خط تولید این شرکت از مدار و خلعیت مالک قبلی این شرکت، بخش عمده‌ای از شمش تولیدی کشور از بازار حذف شد. این امر در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند به بحران عظیمی در این صنعت منجر شود؛ اما در 2 سوی کشور یعنی جاجرم و منطقه ویژه پارسیان خبرهای خوبی مبنی بر راه‌اندازی قریب‌الوقوع 2 طرح تولید شمش آلومینیوم به گوش می‌رسد که با ورود شمش این 2 شرکت به بازار، احتمالا بحران آینده فروکش خواهد کرد و حتی این امر می‌تواند به یک فرصت عالی برای شکوفایی صنعت آلومینیوم کشور منجر شود. با این وجود در کوتاه‌مدت بحران بخشی از صنعت آلومینیوم را فرا گرفته و آثار آن نیز هم‌اکنون در بخشی از صنعت قابل مشاهده است.

 

نمودار 1 نشان می‌دهد که در دی ماه سال جاری 12 هزار و 400 تن شمش و بیلت آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 23 هزار و 200 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز همه این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان 11 هزار و 800 تن شمش از سوی 2 شرکت ایرالکو و آلومینیوم هرمز جنوب عرضه شد که 21 هزار و 400 تن تقاضا داشت و همه این محصولات به فروش رفتند. بیلت نیز از سوی ایرالکو به میزان 600 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود یک هزار و 800 تن داشت و این محصول نیز تماما مورد معامله قرار گرفت.

عناوین برگزیده