تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۴۳
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۲۰۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محقق ایرانی هوا را به زغال‌سنگ تبدیل کرد!

می متالز - این تیم تحقیقاتی از آلیاژی از گالیم، ایندیوم، قلع و سریوم استفاده کرده‌اند. این آلیاژ در حالت مایع در لوله‌ای شیشه‌ای که در جای‌جای آن سیم کار گذاشته بودند، ذخیره شد. مقداری آب نیز به هوای درون لوله شیشه‌ای افزوده شده بود. مادامی که جریان الکتریسیته در سیم به راه افتاد، کربن‌دی‌اکسید خالص به درون لوله شیشه‌ای فرستاده شد.
محقق ایرانی هوا را به زغال‌سنگ تبدیل کرد!

به گزارش می متالز، محققان موسسه تکنولوژی سلطنتی ملبورن استرالیا یک راه کارآمد و ارزان قیمت برای تبدیل کربن موجود در اتمسفر به ذرات جامد کربن بوجود آورده‌اند. درنا اسرافی‌زاده محقق ارشد این گروه تحقیقاتی است.

بنا برا این گزارش و به نقل از آی‌اف‌ال ساینس، این تکنولوژی نوین به دام انداختن کربن می‌تواند راه حل کلیدی کاهش مقادیر بالا و خطرناک گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین باشد. این تحقیق جدید در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

این تیم تحقیقاتی از آلیاژی از گالیم، ایندیوم، قلع و سریوم استفاده کرده‌اند. این آلیاژ در حالت مایع در لوله‌ای شیشه‌ای که در جای‌جای آن سیم کار گذاشته بودند، ذخیره شد. مقداری آب نیز به هوای درون لوله شیشه‌ای افزوده شده بود. مادامی که جریان الکتریسیته در سیم به راه افتاد، کربن‌دی‌اکسید خالص به درون لوله شیشه‌ای فرستاده شد.

تبدیل هوا به فیبرهای کربنی ممکن شد

در ادامه تیم مطالعاتی شکل‌گیری ورقه‌های کربن را بر روی سطح آلیاژ مشاهده کردند. با از میان برداشتن این ورقه‌ها می‌توان به سامانه اجازه داد تا به دام انداختن کربن را ادامه دهد. ورقه‌های کربن و اکسیژن خالص تنها محصولات جانبی این فرآیند به شمار می‌روند. کربن تولیدی را می‌توان در زیر خاک دفن کرد یا برای ساخت مواد فیبرکربنی از آنها استفاده کرد.

دکتر درنا اسرافی‌زاده، نویسنده ارشد این مقاله، می گوید: «یک سود جانبی دیگری که این فرآیند دارد این است که کربن می‌تواند بار الکتریکی بگیرد و به حداکثر ظرفیت خود برسد. بنابراین می‌توان از آن به طور بالقوه در به عنوان اجزای خودروهای آینده استفاده کرد.»

این مطالعه نخستین قدم حقیقی رو به جلو برای ذخیره‌سازی جامد کربن جوی است. موضوعی که به شدت نیاز آن احساس می‌شد. از انقلاب صنعتی به این سو، ما انسان‌ها بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تن کربن دی‌اکسید به جو زمین تزریق کرده‌ایم. با این توضیح که حدود یک سوم این مقدار از سال ۲۰۰۰ به این سو رخ داده است.

عناوین برگزیده