تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۲:۲۰
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۳۴۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی چشم انداز بورس در سال ٩٨

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه: روند بورس صعودی خواهد بود / گزارش های خوبی از شرکت ها می رسد شاهد تاثیر تورم در بازار سهام هستیم / بورس نان رشد قیمت ها در سال گذشته را می خورد. علیرضا باغانی، طی سخنانی گفت: رشد بورس از ابتدای سال جدید نشات گرفته از اتفاقاتی است، که در سال گذشته رخ داد.
بررسی چشم انداز بورس در سال ٩٨

به گزارش می متالز، رشد شاخص بازار سرمایه طی روزهای اخیر نشان از اقبال دوباره نقدینگی به بازار سرمایه دارد. اقبالی که به نظر می‌ رسد بازار سرمایه را در سال 98 به بازاری پیشتاز مبدل سازد. اما شرط این پیشتازی و شرایط آن چیست؟ 

کسب و کار نیوز نوشت: رشد شاخص بازار سرمایه طی روزهای اخیر نشان از اقبال دوباره نقدینگی به بازار سرمایه دارد.

اقبالی که به نظر می‌رسد بازار سرمایه را در سال ۹۸ به بازاری پیشتاز مبدل سازد. اما شرط این پیشتازی و شرایط آن چیست؟

به عقیده کارشناسان متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه، سرنوشت آن را تعیین خواهد کرد. به عنوان نمونه تحولات بازار ارز، نوسانات قیمت‌های جهانی، تحولات سیاسی داخلی و البته گزارش‌های عملکرد سال گذشته از مهم‌ترین متغیر‌های تأثیر‌گذار بر بازار سهام است.

بررسی‌ های بازار نشان می‌ دهد، نوسانات ارز یکی از عوامل تاثیر گذار بر شاخص بورس طی یک سال گذشته بوده است و همین امر بازدهی ۸۰ درصدی را برای بازار به همراه آورده است که هر چند در برابر بازدهی چندبرابری ارز و سکه ناچیز است اما کارشناسان را به آینده بازار در سال جدید خوش‌بین کرده است.

به طوری که رشد شاخص بورس طی روزهای نخستین سال نیز این خوش‌بینی را قطعی می‌ کند.

با توجه به پیش‌ بینی‌ های کارشناسان در سال ۹۸ بازار ارز به دلیل کنترل‌ های بانک مرکزی و بازار مسکن به دلیل افت قدرت خرید مردم و تقاضای واقعی، با التهاب چندانی روبرو نخواهد بود. اما بازار سکه و بازار بورس از جمله بازارهایی است که با استقبال نقدینگی روبرو است. به ویژه بازار سرمایه که پیش‌بینی‌ها حکایت از پیشتازی آن در سال ۹۸ دارد.

به گفته برخی از کارشناسان شاخص بورس این پتانسیل را دارد که در سال ۹۸ تا محدوده ۲۵۰هزار واحد رشد کند و چنانچه چالش‌ های سیاسی حل شود و نوعی گشایش سیاسی اتفاق بیفتد این شاخص قادر است تا محدوده ۳۵۰هزار واحد هم برسد.

بر اساس گزارش های موجود شاخص بازار سرمایه از ابتدای هفته تا روز چهارشنه به ترتیب ۱۲۵۴ واحد، ۱۵۳۹ واحد، ۵۱۸ واحد، ۱۸۳۲ واحد، ۱۹۳ هزار واحد رشد داشته است و این جدا از رشد شاخص بازار در طی هفته گذشته است. 

علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بورس از ابتدای سال جدید نشات گرفته از اتفاقاتی است که در سال گذشته رخ داد. رشد جدی ارز که از تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و سایر بازارها در بازار بورس نیز تاثیرگذار بود. به همین دلیل بورس در شرایط فعلی نان رشد قیمت ها در سال ۹۷ را می خورد.

وی افزود: هر چند در مورد بازارهای موازی نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. اما آنچه سرنوشت بازار سرمایه را در دست گرفته است، تورمی است که در حال رشد است. بنابراین دلیل رشد اقتصادی کشور نه شرایط خوب اقتصادی بلکه تورمی است که بعد از مدتی تاخیر حالا در صورت های مالی شرکت ها خود را نشان می دهد. 

به گفته او از آنجایی که این تورم با تاخیر در صورت های مالی شرکت ها نشان داده می شود، حالا و با گذشت چندین ماه شاهد این تاثیر هستیم. با این حال تاثیر این تورم و التهاب در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها آنچنانی نیست. ارز تقریبا سه برابر، مسکن چهاربرابر و سکه هم چند برابر رشد داشته است در حالی که کل بازدهی بازار سرمایه کمتر از ۱۰۰ درصد است.

وی ادامه داد: بورس در حال حاضر به گزارش های خوب شرکت ها واکنش نشان می دهد. دومین عامل تاثیر گذار در رشد شاخص بازار سرمایه، تورم انتظاری پیش بینی شده است، که از ابتدای سال با نوسانات بازار ارز بار دیگر خود را نشان داد. سومین عامل تاثیرگذار در بازار سرمایه، نوسانات بازارهای سرمایه‌ گذاری و حبابی شدن بازارها است.

او اضافه کرد: سکه حدود ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد و اگر دلار ۱۴ هزار تومانی بپذیریم، سکه با دلار ۱۸ هزار تومانی معامله می شود، بازار ارز هم کمبود داشته و طلا و سکه هم حباب خاص خود را دارد، وضعیت در سایر بازارها هم ترسناک است. بانک ها هم که سود پایین می دهند.

به گفته او پس مردم به سمت بازار سرمایه کشیده می شوند. با ابزارهای که در بازار سرمایه طراحی شده، پیش بینی می شود که تا فصل برگزاری مجامع بازار سرمایه روزهای خوبی داشته باشد. شاید افت و خیزهایی داشته باشد اما در کل روند آن صعودی است.

منبع: بورس 24
عناوین برگزیده