تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۴۶۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرایت تدریجی التهاب به بازار مقاطع طویل فولادی

می متالز - همان‌طوری‌که برای همگان روشن است، امریکا تلاش آشکار و حداکثری خود به منظور مبارزه با ایران را در فضای رسانه در غالب جنگ سرد به کار بسته و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.
سرایت تدریجی التهاب به بازار مقاطع طویل فولادی

به گزارش می متالز، در ادامه این جنگ روانی امریکا و احتمال تمدید نشدن معافیت خرید نفت ایران در رویارویی با تحریم‌ها، مقدمات برخی التهاب‌آفرینی‌ها در تقاضای بورس کالا درباره ورق گرم فراهم شد و به‌دنبال آن به‌نظر می‌رسد که این التهاب در حال سرایت به بازار مقاطع طویل فولادی باشد.
تجربه ثابت کرده است که بازار مقاطع طویل فولادی، با توجه به خودکفایی کامل ایران در حوزه تولید داخلی این نوع محصول و مازاد عرضه و همچنین به‌واسطه نظارت دولت، هرگونه التهاب‌آفرینی مقطعی و کوتاه‌مدت را به‌راحتی کنترل کرده است، اما موضوع در حوزه ورق به واسطه برخی محدودیت‌های عرضه، کمی مشکل‌تر دیده می‌شود. درحال‌حاضر هیچ‌یک از دلایل بنیادین اثر‌گذار بر بازار داخلی فولاد مثبت دیده نمی‌شود به جز موضوع سیاسی جوسازی‌های امریکا و به دنبال‌ آن تاثیرپذیری فعالان حوزه‌های کالایی، از این‌رو درحال‌حاضر کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش، همدلی و پرهیز از التهاب‌آفرینی دارد. تغییر مسیر بازار فولاد در برخی از مبادی باوجود تقاضای ضعیف بازار، موجب شده وضعیت بازار تا حدودی از حالت شفاف خارج و دچار ابهام شود. انتظار سمت عرضه از حرکت بازار فولاد، هم‌تراز با نوسان دلار بوده است.
عرضه، حرکت بازار فولاد همسو و هم‌جهت با دلار پرحاشیه را می‌خواهد؛ تقاضا از این وضعیت بیزار و خسته است، نظارت‌های دولتی هم در مقاطع مختلف زمانی مانع و بازدارنده این خواسته بوده و نتیجه این شده که فقط شاهد نوسانات رفت‌وبرگشتی شویم؛ به‌طوری‌که تقاضای واقعی خسته و مستاصل از این وضعیت، به طور تقریبی و براساس پژوهش پیوسته رو به زوال بوده است.

محمد اصفهانی / کارشناس فولاد

عناوین برگزیده